• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    December 2012
    S M T W T F S
    « Oct   Jan »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  

Hujan

Salam Ukhuwah…

Dua tiga hari ni hujan yang kebiasaannya lebat berhari-hari yang lalu makin reda nampaknya. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya hilanglah sedikit rasa nak membeku dalam rumah je… terutama bagi sahabat-sahabat yang seangkatan dengan saya. Kalau dah hujan lebat memanjang adakalanya mood pun boleh melayang-layang rasanya… Ikutkan kata pakar motivasi, mana boleh faktor sekeliling mempengaruhi daya fikiran, segalanya kita sendiri yang kena tentukan! Tapi kalau dah hujan dan sejuk semacam…ermmm…M mula la mengambil tempat!

Malas tak malas, yang paling kena dikesahkan oleh para suri rumahtangga dimusim hujan ni adalah pasal kain baju yang hari-harinya mau diambil pedulikan. Kalaulah keluarga seperti saya yang jumlahnya sembilan orang…mmm…manalah nak jemur baju tu semua kalau berhari-hari matahari tak timbul, air pula yang mencurah-curah…. Maknanya habis tempatlah di dalam rumah ni yang kelihatannya bersesuaian akan dijadikan mangsa tempat sidaian, janji asal kering dan janganlah muncul bauan yang ‘semerbak’ pula… Kalaulah pula ada tetamu yang bertandang maka gopoh-gapahlah kemaskan sidaian tu, lepas tu sidai balik bila ‘line clear’…berlakon!

Kalaulah di tempat saya ni ada Self Service Laundry rasanya mahu juga mencuba nasib dimusim tengkujuh ni. Kat sana kan ada Dryer. Senang! Basuh, keringkan dan terus lipat! Nak beli sendiri Dryer untuk kegunaan di rumah rasanya tak berbaloi kalau sekadar keperluan terdesaknya hanyalah dimusim ini sahaja.

Itu cerita suri macam saya la kot…

Lain pula kepada sahabat yang berkerjaya. Hujan lebat ke, hujan renyai ke, amanah tetap amanah, rezeki tetap perlu dicari, kerja tetap juga kena pergi. Mungkin akan bertambah sukar lagi kepada sahabat kita yang berstatus rider. Pakai baju hujan pun kadang-kadang boleh kena juga tempiasnya. Paling teruk jika hujan teramat lebat sehingga boleh mengganggu penglihatan terpaksalah mereka peruntukkan masa untuk berteduh dahulu sebelum kembali memulakan perjalanan. Buatlah yang terbaik, keselamatan haruslah diutamakan!

Begitulah antara cabarannya dalam mencari sesuap rezekikan? Berdoalah selalu agar segalanya dipermudahkan. Redha dengan segala ujianNya adalah sebaik-baik amalan hati. Sesekala ditimpa musibah secara tidak langsung akan menguji tahap keimanan kita sendiri, maka sentiasalah memohon untuk dipermudahkan segalanya pada masa hadapan.

Rahmat dan Peringatan

Apapun, hujan yang sedang galak membasah bumi kebelakangan ini sebenarnya adalah rahmat besar daripada Allah s.w.t. buat sekalian hambaNya, baik untuk manusia, tumbuh-tumbuhan, haiwan, dan semua makhluk ciptaanNya. Selepas hadirnya kemarau, hujan pula mengambil tempat bagi menyuburkan bumi dan juga memberi sumber air kepada semua hidupan di muka bumi ini. Tanah yang subur adalah untuk sebarang tanaman bagi membekalkan sumber makanan dan sumber air yang berkualiti merupakan suatu keperluan kepada semua makhluk Allah di dunia ini.

Adapun jika berlakunya banjir sehingga mengundang bencana besar, itulah tandanya kekuasaan Allah s.w.t. dalam memberi peringatan kepada semua hambaNya, yang ada waktunya berada dalam kelalaian dan sering saja melakukan kemusnahan di muka bumi ini secara tidak terancang. Kebiasaannya kerakusan melaksanakan pembangunan secara berleluasa tanpa perancangan tepat sering saja mengundang masalah banjir besar yang tidak dijangka, terutama apabila ianya bermasalah dengan sistem perparitan dan pembuangan sampah yang tidak terurus sempurna. Bukan hujan yang salah, tetapi lemahnya manusia dalam mengurus bumi ini.

Bersamalah kita berdoa semoga Allah s.w.t. akan sentiasa melindungi kita semua dari sebarang bencana yang tidak mampu untuk kita menghadapinya.

11.43pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: