• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    December 2009
    S M T W T F S
        Jan »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  

Kerana Saya Anak Nik Abdul Aziz

Salam Ukhuwah…

Sepanjang tahun 1430 tidak pernah saya terfikir untuk menjadi seglamour hari ini…Glamourkah saya? Barangkali boleh dikatakan ‘Ya’ kerana nama saya mula meniti di media realiti mahupun maya. Ia publisiti murahan bagi saya. Maka sudah tentu jauh sekali saya menyukainya.

Saya yang dikatakan ‘membuka pekung’ parti agak menerima asakan terbuka daripada pelbagai pihak. Sejauh mana sebenarnya saya membuka pekung parti? Itulah yang saya cuba nilaikan. Berpadanankah dengan asakan yang saya terima? Adakah ia adil bagi saya? Apa pula stand pimpinan terhadap fitnah yang tersebar meluas? Kiranya saya, ia lebih besar aibnya kepada jamaah Islam, terutamanya Kerajaan Pas Kelantan.

Saya menulis bukan sekadar kerana saya tahu menulis. Tetapi ombak kecil kadang-kadang perlu juga untuk membawa kesedaran. Asasnya, saya hanyalah mahu memberikan sedikit perjernihan keatas isu suami saya dan tentunya keluarga saya. Tidak kelihatan sebarang petunjuk daripada pimpinan yang mahukan suasana itu menjadi kendur pada waktu itu, malah sehingga kinipun fitnah itu masih liar menjalar. Inilah sepatutnya diberi perhatian. Bukannya sebaris ayat dalam artikel saya.

Tiada niat untuk saya menyerang, tapi ada benarnya jika saya mengambil sedikit rasa di jiwa ini untuk menerang. Jangan diulangi pendirian yang sama andai dilain masa ada pula fitnah baru tercipta. Ada benar sepatutnya mana-mana empunya diri yang terfitnah itu dipanggil untuk membela diri, bukan hanya mendapat maklumat yang kiranya ia masih lagi boleh dipertikaikan. Jangan pula dibiar bebas si penyebar fitnah, berbuatlah sesuatu agar fitnah itu tidak terus menjadi bebanan kepada Jamaah Islam.

Masih lagi saya ingat, ada pimpinan mengatakan ini urusan keluarga, biarlah Tok Guru menyelesaikannya. Saya terfikir, bijakkah kenyataannya itu? Ini urusan kerajaan, YB. GLC adalah Kerajaan, dan Tok Guru juga adalah Kerajaan. Jika ia urusan keluarga, sepatutnya bila saya ‘bangun’, jangan pula ada yang melatah. Kalau ada yang melatah, boleh kiranya saya berkata, semuanya mahukan publisiti murahan, sebagaimana yang saya dapat! Waktu sepatutnya buka mulut, semuanya bisu. Waktu sepatutnya bisu, apa yang anda semua telah buat? Jangan hanya pandai bercakap sepatutnya begitu, sepatutnya begini, tapi bertindaklah. Kurangkan bercakap, banyakkan bertindak. Gunapakai semua mekanisme yang terbaik untuk buat yang lebih baik kepada parti.

Jagalah Kerajaan Pas Kelantan yang ada hari ini sebaiknya. Sayangilah sepenuh hati. Jangan melihat sebelah mata bahawa saya hanya mempertahankan suami, tapi bukalah mata seluasnya, politik itu licik, hanya yang bijak mampu merubah segalanya. Kenapa harus Tok Guru saja yang bangun mempertahankan setiap apa yang berlaku. Bangunlah juga wahai pimpinan. Tunjukkanlah juga bahawa anda bersatu, buktikan dengan tindakan jangan hanya suara dari belakang yang anda juga menyanyangi Tok Guru, dan sudah tentu Kerajaan Islam hari ini.

Allahuakbar!

Salam Muharam

10.08am

137 Responses

  1. fiikir fikir kan sendiri,,,

    • sentiasa berfikir untuk yang terbaik

      • NIKMAT APABILA DIFITNAH.
        (jgn mudah mengalah saudaraku arif dan amalina)

        zaman saidina Usman Bin Affan pun,dia letak ramai saudara-mara dia didalam Dinasti dia sendiri.Tak kecoh pun…

        Dengan nama Allah swt yang Maha Pengasihani dan Maha Penyayang…
        Allah swt telah berfirman;“dan janganlah sebahagian kalian mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang diantara kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kalian akan merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah swt.Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang”
        (Al-Hujurat(49):12)

        SALAM PEJUANG UNTUK TUAN GURU NIK AZIZ BIN NIK MAT.

      • reply untuk ustaz kampung :
        – begitu juga Saidina Ali, akhirnya kedua-duanya syahid terbunuh.
        – kalo memang sesorg itu calon paling layak dan terbaik untuk sesuatu, tak perlu diungkit latar belakangnya.

  2. Salam berlapik Amalina,

    Nampaknya mangkin hari mangkin glamour,ekoran surat pertama dulu dalam blog Dr dan Kicd.Sekarang ni nama Amalina menegelamkan nama Nik Abduh.

    Dulu ana tak kenal siapa Amalina,glamornya mengalahkan artis sejak akhir-akhir ini.Kalau macam tu boleh masuk calon PRU13 nanti.Apa salahnya ,kalau ikut orang nak kata takkan habis ……kroni -nepos.

    Ya kerana Amalina anak Andul Aziz,tok guru tersohor serata alam.Bagitulah juga glamornya Mukrih kerana anak Tun Dr Mahathir. bapa permodenan MalaysiaJadi ana cadangkan masuk calon PRU13 ni,baru boleh merealisasikan perjuangan Islam sebagaimana ayahanda Amalina.

  3. quote : “Kenapa harus Tok Guru saja yang bangun mempertahankan setiap apa yang berlaku. Bangunlah juga wahai pimpinan. Tunjukkanlah juga bahawa anda bersatu, buktikan dengan tindakan jangan hanya suara dari belakang yang anda juga menyanyangi Tok Guru, dan sudah tentu Kerajaan Islam hari ini.”

    -tok guru diberitakan ada menyatakan dia tidak diberitahu bahawa salah melantik menantu sebagai CEO di PMBK. sekarang dah tahu ianya salah, so…?

    • Salah dari segi moral dan undang2 rasuah iaitu Akta SPRM. Nasib baik TGNA yang melakukannya; kalau Anwar Ibrahim, pasti telah dituduh dibawah sek.23 Akta SPRM kerana kerana menggunakan kedudukan untuk kepentingan kaum keluarga.

      Kesilapan TGNA sepanjang jadi MB adalah ini satu shj. Itu pun dia tidak diberi nasihat oleh Penasihat Undang2 Negeri yang duduk dalam mesyuarat dalam keadaan membisu. Sebagai penasihat undang2 dia patut beri nasihat kepada TGNA bahawa perlantikan AriffFahmi oleh Mesyuarat dimana TGNA hadir sebagai MB dan Pengerusi adalah salah mengikut sek.23 Akta tersebut dan bolih mengakibatkan TGNA didakwa.

      Bayangkanlah. Selama jadi MB tidak ada cacat celanya TGNA; tidak seperti lanun2 Umno yg merompak harta rakyat, tiba2 buat sedikiti kesilapan ni didakwa dan dijatuhkan hukumah olih Mahkamah Umno. Mampuih Pas.

      Fikir2lah secara rasional. Ini isu undang2 dan bukan isu keluarga.

      • Orang lain yang bersalah, orang lain pulak yang dapat nama buruk…manusia, manusia….hehehheheh

    • habis tu apa masalahnya, kan dah serah surat letak jawatan, lantik ikut prosedur, berhenti pun kena ikut prosedur juga… kalu ikut akta buruh, AF betul atas tindakan jawatannya… lagipun belum terbukti salah.. alah sabar2 je lah jangan dok ribut2 sangat… lg demo lawan, lg org nak pertahankan… ni bukan namanya menjaga Parti Islam.. tp pakat2 menjahanamkan Parti Islam..

      • betul atas tindakannya untuk meletakkan jawatan, tetapi tidak betul dari segi persepsi org ramai.

        dalam masa 3 bulan sebelum letak jawatan, apakah segala tindakannya nanti tidak akan menimbulkan persoalan? mesyuarat, peruntukan yang diluluskan nanti, tidakkah akan dipersoalkan?

        -tindakan yang boleh diambil, PMBK bayar saja 3 bulan gaji. atau dilarang mempengerusikan mesyuarat dsb dalam masa 3 bulan ini.

    • Tindakan yang sepatutnya telah diambil

      • untuk membetulkan persepsi oranglah, tindakan kena buat begitu… takkan nak ajar TG buat begitu… desak letak jawatan cepat2 adakah supaya banyak benda lain tidak bocor,
        relak abe,, tiga bulan sementa jah, walaupun 3 bulan tu macam2 perkara boleh terjadi… tp yakinlah… 3 bulan masa itu akan digunakan mungkin untuk membersihkan daki2 yang ada, kalu ada..

  4. jika pimpinan sudah bangun dan bertindak dengan berbincang dengan Tok Guru dengan dinyatakan sekali akta mengenai perlantikan menantu itu adalah salah serta diminta melepaskan jawatan … kenapa masih mahu bertahan dengan seribu satu alasan dan rungutan? lepaskan lah secepat mungkin. saya pasti tidak perlu ditunggu siapa pengganti. insyaAllah ramai lagi yang berkaliber boleh mengambil alih.

  5. “Kenapa harus Tok Guru saja yang bangun mempertahankan setiap apa yang berlaku. Bangunlah juga wahai pimpinan. Tunjukkanlah juga bahawa anda bersatu, buktikan dengan tindakan jangan hanya suara dari belakang yang anda juga menyanyangi Tok Guru, dan sudah tentu Kerajaan Islam hari ini.”

    bukan nak komen apa…cuba tazkirah takut terlupa…bimbang takut kita ni jadi ‘ayam jantan’ yang menyangka matahari naik kerana kokokannya….

    Ustaz Idris tegur secara ikhlas…terimalah dengan ikhlas..bukannya ust Idris kata ariff fahmi salah ke apa ke…ust Idris nyatakan kebimbangan…tak leh ke kita pakat raikan kebimbangan beliau.

    Jangan anggap kita je berjuangan Islam…ramai lagi lagi kat luar ni yang dalam dilema antara duit yang ada tu nak pegi mesyuarat parti atau susu anak….dan ramai yang pilih mesyuarat parti….jangan kita anggap kita je berjuang…bimbang takut Allah balikkan hati macamana…bukti dah banyak weh…ekoran ucapan camni.

    Boleh kita nak bela suami..saya pun setuju tapi jangan jadi beruang yang tampar nyamur di muka tuan dia kerana sayangkan tuannya.

    • Jika ada yang menegur, dikatakan ikhlas.
      jika saya yang menegur, semuanya akan beremosi.

      saya ini hanyalah pejuang kecil, itupun jika boleh dikatakan pejuang.
      setiap orang ada dilemanya, sudah tentu saya juga begitu. Apa yang penting jadikan setiap ujian itu sebagai satu jalan untuk kita sentiasa dekat kepada Allah swt…

      • kalau nak tegus mari jumpa dekat rumah pun boleh, sama2 kita kan… demo ore parti kawe re luar parti… x dop jawatan apa2

  6. salam puan siti…

    Saya rasa harus hati-hati menulis, musuh kita ramai memerhatikan, saya bimbang akan digunakan isu ini untuk menyerang kita balik…itu satu hal..
    Dalam hal yg berlainan pulak, kemungkinan ada juga benarnya apa yang dilakukan oleh puan siti…Sudah barang pasti puan siti sendiri yang mengetahui keadaan sebenarnya apa yang berlaku. Jadi, puan siti cuba membersihkan arang yg cuba dilumurkan kepada keluarga puan siti. Kita hanya mendengar dan membaca saja, yg mengalami adalah puan siti…Cuma nasihat saya, jangan sampai puan siti tersilap…kerana ianya akan merosakkan jemaah…
    wassalam

    • W’lam dik…silap nama tu…

      saya hanya menulis kebenaran.
      Bukan sekadar untuk perjernihan keatas keluarga, tapi ia lebih dari itu, kepada kerajaan dan juga parti.

  7. salam Puan….

    Tulisan puan semakin hari semakin jelas lagi bersuluh ,hanya yang faham akan faham……maksud saya ialah mengapa dalam keadaan tok guru di asak di fitnah dan di cerca mengapa tiada yg membantu malah ada pula tumpang semangkuk menghina TG sekeluarga…….
    AMAT MALANG SEKALI!!!…..di manakah pimpinan yang selalu menjuarai dalam Isu2 dan mendakwa selalu menyokong TG,
    kenapa dalam kemelut ini di biarkan saja TG bersendirian……….sbb tu kami amat setuju dgn artikel kali ini…..’Berkata benar walau pun PAHIT”

    • W’lam…

      Tq kerana faham isu.
      Kadang-kadang kerana kuasa, manusia itu menjadi lupa daratan.

    • tetapi bila dikatakan dulu tok guru menghentam TG Haji hadi, Mustafa Ali dan Nasarudin dalam isu UG, ada yang bangun menyokong?

      atau nanti takut dikatakan sebagai org luar, dan org luar tak perlu masuk campur. ingat pesanan tuan ibrahim tuan man, org luar jangan masuk campur…

      • sebenarnya konsep orang luar orang dalam ni salah…dalam Islam nak nasihat atau nak betulkan atau nak menegur tak payah tunggu orang dalam atau orang luar..

        hanya orang yang rasa diri dia suci sahaja berlagak sebegitu..kalau anak jiran kita berkhalwat takkan nak duduk diam je?? dah kita tau salah tegur la..

        mugo ambo pon saye pas..

  8. salam..

    pening eh ambo braso, mace2 cerito plok timbul dr mr kick tu.. napok mace phsyco jah dio tu.. sabar lah kak..

  9. Exco itu bersungguh agar Arifahmi letak jawatan segera di PMBK sebab dia nak ganti dengan anak buahnya.

    Melalui anakbuahnya sahaja, maka projek dapat dijalankan.

    • Begitulah seadanya…

      • maka nasihatilah TG untuk pecat segera EXCO itu. apakah kita akan turut menanggung dosa membiarkan EXCO itu “meratah” segala harga PMBK?

        atau akan menanggung dosa memfitnah EXCO itu?

      • jadi hanya exco yang satu ni sahaja yang bermasalah atau sebab dia banyak idea, jadi ramai yang iri hati? exco2 lain yang ada kena-mengena jugak dengan balak dsbgnya bagaimana?

  10. Kias Fansuri:-
    Nak jadi cerita dah 3 hari saya melayari,tapi delete semua tak mahu di ingat takut maruah tak terangkat. di canang kerana tujuan membela. Tapi kerana rasa sayang saya pada perjuangan ini, pimpinan ini dan kerajaan ini,di lapik-lapik berkata-kata di dalam ini nak pastikan tiada siapa yang dijadikan bahan jualan pihak musuh-musuh. Cukup dulu satu september hampir ke Guatanamo…tapi ada yang tak mahu melihat kehancuran yang diiring oleh musuh dunia.Bermulalah gerak langkah, di tajam pena, dijual maruah di gerbang muka nak pastikan tidak terpaut musuh dunia bersama musuh dalam. Di pendekkan cerita takut tak habis baca di delete lagi…..
    Cerita ini di karang sepontan didalam masa ini…tak mahu di sindir tapi memberi peringatan…tak mahu musuh-musuh kecil didalam menjadikan modal beterusan untuk menghancurkan.
    Cerita Sepohon Kayu Bakau.
    Nak di ceritakan…semua orang tahu kayu bakau dalah sejenih kayu yang di akui berkualiti baik untuk kegunaan orang ramai untuk dijadikan perkakasan yang boleh tahan lama, membuat rumah dan sebagainya. Pada suatu hari datang seorang yang bergelar Orang Gitu-Gitu…senang cakap orang itu…..orang itu ini bukan sahaja dikenali oleh orang-orang kampung, pihak musuh hatta sahabat rapat sendiri mengetahui hati budi dan tingkah laku Orang Itu. Maka di susunkan satu kesah mengenai Ombak laut yang membadai dan menghakis pantai tak kira masa dan waktu di sebuah kawasan kampung, yang mana rata-rata menjadikan pendapatan utamanya sebagai nelayan dan tinggal di tepi pantai. Seterusnya Orang Itu pun membuat cadangan supaya kita mengambil Kayu-kayu bakau yang ada tu di jadikan benteng untuk menghalang hakisan Ombak yang sangat kuat itu. Di tanya orang kampung, mengenai cadangan itu, kuat ke kayu ni dan bermacam-macam lagi pertanyaan kerana pada masa itu orang kampung tidak mengetahui keitimewaan kayu bakau ini. Orang Itu pun menyakin cadangannya dengan berkata, kayu bakau ini memang mempunyai kelayakannya sebagai benteng hakisan yang sangat berkualiti dan bertepatan dengan inspirasi pelbagai gunanya. Dengan tidak membuang masa lagi orang-orang kampung pun memulakan kerja-kerja mencari bahan dan melakukan pemasangan cerucuk yang diperbuat dari kayu bakau tadi.
    Dalam pada masa kerja-kerja itu tadi datang seorang pakcik yang membawa sebatang kayu bakau yang sangat besar yang dipercayai begi kukuh sekali, BESAR PUnye…Besar PunYE kata pakcik itu tadi berulang sebanyak 2 kali. Dengan tidak membuang masa pakcik tadi pun terus memacakkan kayu bakau kesukaannya yang disasikan orang-orang kampung dan Bulan yang sedang mengambang. Dengan kerja sama yang baik dan tersusun dapat dilihat kejayaan hasil dari cadangan Orang Itu tadi….pantai pun selamat rumah-rumah pun selamat..alhamdullilah.
    Yang tinggal hanyalah cerucuk kayu-kayu bakau tadi termasuk kayu bakau yang Besar Punye beramai-ramai membentengi alunan pantai dan badai. Orang Itu dengan rasa bangga di hati dan mendapat ketenangan setelah cadangannya di terima pakai oleh sebahagian orang kampung itu tadi. Orang Itu pun sangat mempercayai akan kekuatan kayu-kayu bakaunya.
    Setelah lama berlalu tidak kedengaran lagi rungutan orang kampung tentang kerungsingan mereka. Kayu-kayu bakau terus menahan Ombak-ombak yang memukul pantai. Dalam pada itu datang seorang pencari kayu yang berjalan ditepi pantai, terlihatnya kayu-kayu yang terpacak teguh dan ada yang sudah tercabut, lalu si pencari kayu tadi dengan selambanya mengutip kayu-kayu bakau yang telah tercabut dari pacakkan itu tadi dan di bawa balik kerumahnya untuk dijadikan kayu api. Si pencari kayu ini pun memulakan kerja rutinnya menjadikan kayu api ini sebahagiaan sumber pendapatannya sehingga lah habis pancang dan cerucuk yang di bina oleh orang-orang kampung dahulu. Banyak orang kampung menggunakan kayu ini yang ceritanya dahulu memang terbukti kayu yang berkualiti. Ada juga orang kampung yang pandai mengambil sendiri kayu-kayu yang ada ditepi pantai. Melihat gelagat orang kampung tidak mahu lagi membeli kayu bakau nya lagi, si pencari kayu itu pun pergi ke tepi pantai dengan niat untuk mengambil semua kayu-kayu tersebut. alangkah terperanjatnya, si pencari kayu tadi hanya dapat memperolehi sebatang kayu bakau sahaja iaitu kayu Besar Punye…terpancak dengan megahnya. Fikir si pencari kayu tadi…kenapa orang tak ambil sebatang kayu ni!….
    Si pencari kayu ini pun balik tanpa mengambilnya…setelah lama Bulan mengambang hari silih berganti…datang semula orang-orang kampung bertandang ke rumah si pencari kayu menanyakan kot-kot ada lagi kayu bakau di rumahnya akibat dari kehabisan stock.
    Apabila orang kampung datang bertanya, si pencari kayu menjawab ada lagi kat pantai tu….orang kampung pun pergi berpoyong-poyong ke pantai untuk mengambilnya…orang kampung terperanjat melihat hanya sebatang kayu yang ada, terpacak pulak tu, Besar Punye. Orang-orang kampung berebut-rebut untuk mengambilnya walaupun tinggal sebatang, tetapi malangnya tidak berbau, tidak seorang pun orang kampung yang dapat mencabutnya. Akhirnya orang kampung kecewa. Melihat gelagat orang kampung si pencari kayu tadi dah mula risau, kerana dia pun tak dapat memilikinya. Lalu si pencari kayu pun pergi kepantai tadi untuk melihat kekukuhan pacakan kayu bakau Besar punye, dalam membelek kayu, di takik-takik, di honyah-honyah kayu tersebut seorang diri, si pencari kayu dengan se bijak bodohnya ia pun kepenatan lalu menyandar di kayu tersebut. Terperanjat lagi si pencari kayu, dengan tidak semenah-menahnya kayu tersebut tumbang. Dengan hati gembira di bawa pulang dan bawa kehulu-kehilir untuk mengabarkan betapa gagahnya aku. Orang kampung pun terperanjat dan kagum melihat bagai mana kayu yang Besar Punye boleh tercabut….bermacamlah cerita yang dikarang oleh si pencari kayu untuk memperlihatkan kehebatannya. Dalam kegemilangan si pencari kayu membuat lakonan dan persembahan mengalahkan Sharuk khan….datang pakcik yang pernah memacakan kayu tersebut….untuk mengambil kayu itu balik dengan alasan….nanti kampung kita akan dilanda ombak besar. Si pencari kayu tidak memberi dan bertolak ansur untuk melepaskannya, dengan selamba ia berkata….aku nak jadikan kayu bakau Besar Punye ni sebagai Kayu Arang. Pakcik pu diam…kayu bakau tu macam biasa tak cakap sepatah pun walau di belai dan sayangi oleh si pencari kayu.
    Menyedari bahawa kayu bakau sebatang ni akan di rampas atau di curu sesiapa…si pencari kayu pun memulakan projek membakarnya. Terperanjat lagi si pencari kayu…”Kayu Bakau Besar Punye berkata-kata, jangan jadikan aku kayu arang aku tak biasa dengan api biasa dengan air je…maklumlah di tepi pantai je dulu sesekali di lambung ombak. Dengar si pencari kayu, dengan pujuk rayu dan alasan yang di gunakan bagai syaitan yang membisikan Adam, dengan lemah lembut si pencari kayu berkata, api ni tak panas je sikit-sikit je aku Bakar ko…nama ko pun Bakau…”Bakau dengan Bakar kan sama dekat-dekat je ejaan nya”. akhirnya kayu bakau Besar Punye terpedaya….Si pencari kayu bakau dia sikit demi sedikit….mula-mula takot jugak Kayu Besar Punye…rupanya si Kayu Besar Punye dah rasa seronok dah tak kesah tak sakit pun macam gigit semut pula.
    Mendengar cerita tersebut Pakcik tadi berjumpa kepada Orang Itu yang bijak pandai. meminta nasihat dari nya..walaupun sesetengah puak lain atau orang lain di kampung tu tak sukakannya. Orang Itu pun pergi ke rumah si pencari kayu dan berjumpanya.
    Wahai si pencari kayu aku ingin mengambil kayu Besar Punye…. Kenapa pula aku yang mencabutnya dari dia terpacak keseorangan di tepi pantai…ini hak aku, tak boleh tak boleh nak buat apa tak nampak ke aku nak buat arang kayu ni. Tolong lah lepaskannya kat Orang Itu ko pu baru bakar sikit je tu, aku nak ambil dia keluar dari ko sebab aku nak jadikan perhiasan di rumah dan kerana mengenangkan jasa-jasanya yang lalu di pantai tu.Terperanjat pulok Orang itu kerana tiba-tiba kayu Besar Punye berkata, ko ni sebenarnya dengki kat aku ni….tak nampak ke aku sedang menikmati Kebakaran di sisiku kerana kerana si pencari kayu yakin kan aku takde apa-apa….nah nah tengok takde apa-apa pu tak sakittt. Orang Itu berkata….dia tu nak jadikan ko kayu arang…di potong-kecil di jualnya kat orang ramai…nanti tak jadi Besar Punye. Si pencari kayu menyampok…dah dengar apa di kata kan dia suka senyap je lah…balik-balik. Orang itu pun balik bersama pakcik. dalam riuh rendah per debatan yang kecoh tu…..datang makcik joyah…ehhh ehhh ko ni Dongki ko kat Den….apolak nak ambik hak orang…biyo le yeop ooiii dio nok buak apo…guo no mu neiy…Orang Itu berkata…apa makcik joyah cakap tak faham lah. Udah-udak ekau tak fam sudah…ambo muleih faham…apo kono jang….Apa bahasa orang tua joyah ni. Api takdi ni diam dok di buai mimpi indah di dalam api yang membara tadi…Allah sahaja yang tahu….orang kampung tahu. Makcik joyah pun ambil alih perdebatan ini…dengan kata-katanya…..Mu demo-demo sumo elok tubek dari kampung ni…eden tak kiro eden dah masak dongan si pencari kayu ni…..ehh ehhh mano polak laii si pencari kayu ni…..apa ke hey…pulok hang pi mana await kalut hilang terus… Akhirnya yang tinggal Kayu Besar Punye dengan Makcik Joyah…Orang Itu mengutus surat kepada pakcik itu dengan berkata…mula-mula ko tolong padamkan api itu sebelum telambat…api tu tengah kecik tu…pegi padam cepat…dan pesan makcik joyah…makcik joyah tolong lah sealamatkan Kayu Besar Punye dari di makan api yang lebih besar lagi…ada harapan boleh bincang…cepat jangan degil api tengah kecik lagi tu….Orang Itu menanyakankan kepada pakcik keputusannya…apa yang pakcik kata…aku sendiri pun belum cakap dah kena perambat, belum ketuk pintu dak kena sepak..habis guano weieh….mu tu pun yang di gelar Orang Itu orang ini pun dia bagi amaran….Orang itu berkata…Takpelah orang kampung masih tak tahu lagi yang api sedang marak….si pencari kayu tu pun tak tahu mana hilang…dajjal kot?…..yang si joyah tu pulak tahu apa pun dulu duduk kat dapur je…sekarang ni pulok nak nak nak cari kayu…nak cari kayu…nak cari kayuu..
    Yang Si Kayu Besar Punye dok syok je buat tak tahu lak yang api tu nak membakar habis dia…tahu ke tak tahu…..Yang si Bulan Mengambang macam biasa dengan rutin sebagai bulan yang sentiasa ber operasi …paling ketara di tengah-tengah hening yang malam…Tetapi kadang-kadang bulan boleh membentuk bulan sabit….Wallahuallam.

    • panjang tulis ibni-baittutah,Nik tak suka tulis tanpa perenggang dan panjang ,dia pun takda masa nak baca,kalau dia dellete jangan marah.Tulis pendek ,jelas maksud..kurangkan kias tak berfeadah tu

    • saya harap selepas ini tiada lagi komen sebegini daripada saudara.
      Jangan pula persoalkan kenapa saya tidak publish komen saudara sebelum ini…

  11. salam semua…
    tertarik dgn tulisan puan..kerana saya anak TGNA..
    Bagi saya sebahagian besar rakyat kelantan adalah anak TGNA…
    Bah kan mereka sayang TG nii lebih dari org lain..
    Dari tahun 1990-2008 ,mereka ni habis wang,masa ,bergaduh dgn saudara mara demi mempertahankan kenyataan2 TG..
    Mereka ini 120 kali fikir nak cakap apa2,bimbang TG berasa hati…
    Dimana ada ceramah parti mereka ini hadir tak kira jauh dekat,luar atau dalam negeri bagi memberi sokongan pada PARTI di bawah pimpinana TG..
    Ini semua kerana mereka sayang kan PARTI..
    Satu masa mereka melihat satu peristiwa yg mana kalau di biar lama memberi gambaran yg kurang elok kepada masa depan dan memberi ruang musuh menabur fitnah kpd TG dan PARTI dan mereka ini bersuara…teguran untuk membina..
    Dalam islam mencegah itu lebih baik dari mengubati..
    pikir2 dan renung2 lah

    • saya sangat-sangat menghargai sokongan rakyat kepada kerajaan Pas Kelantan.

      Teguran saya adalah untuk pimpinan yang makin lupa diri.

      • tiada pimpinan pas yg lupa diri..jgn berbangga seolah2 kita wira dlm parti kita dlm jemaah setiap jemaah adalah wira tiada jemaah tiadalah kita pertahan jemaah dan parti biar keluarga merana.asalkan parti di dukung..yg lupa adalah pimpinan umno kalau jd pimpinan PR bukan utk senang nak senang biar dalam BN asyuk lebih…

  12. Salam.

    Puan mengajak semua ahli PAS bersatu. Tetapi tindakan Puan menyebabkan ahli semakin keliru, malah menabur syak antara satu sama lain.

    Parti dilihat sudah bersatu. Menasihati Arif Fahmi meletakkan jawatan salah satu usaha mereka menjaga nama parti. Mereka tidak mengarah, tetapi menasihati.

    Puan kata ini urusan kerajaan? Saya rasa ini urusan keluarga. Kenyataan2 Puan dalam artikel sebelumnya menguatkan lagi tanggapan saya ini isu keluarga.

    Mahu makan apa kalau Arif Fahmi letak jawatan sekarang? Sekurang- kurangnya beri lah tempoh sehingga Mac 2010. Ada masa nak cari kerja lain/ peluang lain. Persepsi saya sahaja.

    Salam.

    • silap besar kalau saudara beranggapan bahawa kami tiada punca pencarian jika suami saya meletakkan jawatannya. Rezeki di bumi Allah ini luas, bukan hanya menjadi CEO keluarga kami boleh makan. CEO itu hanya jawatan…tidak lebih dari itu.

      Inilah masalahnya jika masih ramai yang tidak cuba memahami isu. Bukan isu CEO yang saya cuba tegakkan. Keluarga saya adalah sebuah keluarga sederhana sahaja. Kalau CEO itu dijadikan sandaran dalam isu ini, kenapa tidak saja TG memasukkan sekali ahli keluarga saya yang lain kedalam jawatan kerajaan yang lain?

      fahami isu saudara…

      • Salam.

        Sila puan fahami sendiri isu itu. Kenapa dan Mengapa mereka menasihati Arif Fahmi meletakkan jawatan.

        Kalau ada punca, berhenti sahaja terus. Antara parti dan diri sendiri? Mana lebih penting?

        Saya lihat Puan sendiri tidak memahami isu ini. Bermuhasabah diri la Puan. Jauh sgt da ni rasanya…

      • jika CEO hanya jawatan semata, elok la dilepaskan sahaja. bak kata puan rezeki Allah ada dimana-mana. puan sering mengatakan ramai tidak memahami isu tapi saya lihat puan juga tidak memahami isu. dalam entri puan sebelum ini puan ada mengatakan yang puan tidak tahu mengenai akta SPRM mengenai perlantikan kaum keluarga dalam jawatan kerajaan. harap puan ambil sedikit masa dan dapatkan akta berkenaan dan faham. saya rasa tiada yang menentang TG dalam hal ini. TG pun sedikit khilaf atas kekhilafan LA yang tidak menasihatinya ketika melantik suami puan. pada saya isu ini tidak ada kena-mengena dengan pimpinan atas parti.

        saya hanya mendoakan yang terbaik untuk TG. apa pun ketidakpuasan hati puan pada exco yang satu tu eloklah dibaca berbincang secara bersemuka. itu lebih elok.

    • Puan Nik Amalina,
      Saya seronok membaca komen-komen dalam blog puan,yang pro dan kontra,tapi kenapa ya bila isu yang terkena atas batang hidung sendiri puan tak reply…..kadang kadang itu nak tergelak puan ni pandai juga kona baring macam ayahanda TGNA,nak mengelak menyelamatkan diri.Nasihat saya kapada puan hati hatilah memilih isu kalau nak tulis dalam blog ni sebabnya kalau ilmu kepakaran kita dalam isu diketengahkan adalah kurang,malu dibuatnya….itu pun saya tengok para pengomen masih bersopan lagi…..ya lah nak hentam pun perempuan,masih berlapik-lapik lagi….maaf sekadar nak tegur.!

      • Salam…
        Salam semua…
        Saya suka baca blog cos suka tgk cara manusia berfikir….. hebat..hebat belaka….tapi hairan mengapa kita sebagai manusia suka memburukkan org…dalam isu ne TGNA contohnya….adakah kita berada dismping dia ketika beliau membuat keputusan dulu (CEO menantunya)…sudah tentu kita tidak tahu bukan….
        tapi lumrah manusia mmg camtu….sedarlah apabila kita memburukkan @ mengata perihal seseorg sebenarnya ia mencerminkan diri kita sendiri tanpa kita sedari….kita kata org cakap kona baring sebenarnya kita juga org camtu..fikir2kan dan selamat beramal..

  13. Fitnah yang selama ini dilemparkan sesama Islam akhirnya datang kepada diri sendiri. Tuhan itu maha adil …

    • Saya sentiasa percaya kepada Keadilan tuhan

    • sapa anda untuk menghukum org lain ada baiknya ubah cara berfikir tu…ape kata cuba “jika hal itu fitnah semoga Allah menyelesaikannya tapi jika hal itu benar semoga sape terlibat diampunkan dan ditunjukkan rahmat keatas mereka”…bukan ke sedap

  14. saya setuju dengan pendapat ‘ orang Itu’ Rezeki ALLAH luas kalau kita betul-betul cerdik.

  15. makcik ni tak sedar2 lagi, apa nak jadi?

  16. Salam,

    Semoga Allah merahmati puan Sekeluarga..Ala biasa la puan sikap sesetengah KETUA-2 dalam PAS ni. Cakap jer berdegar2. Dengan Prof Aziz Bari pun nak cari problem juga.Dia saja jer yang betul. SubhanAllah!! semoga Allah merahmati kita semua.

  17. Dalam tulisan terdahulu puan menyatakan puan sekeluarga menjalani kehidupan sederhana tapi hari ini dengan penuh riak menceritakan package perjalanan yang mewah.
    Sedarlah puan bahawa di Kelantan masih ada yang makan nasi bergaul kicap sahaja.
    Riak itu bukan amalan Islam apatah lagi pemimpinnya.I

    • Jika saudara tidak menyukai saya, sudah tentu apa saja yang saya tulis tidak akan terkesan di hati.

      Saya hanya menceritakan pengalaman saya. Setiap langkah kaki saya adalah hasil dari tabungan saya sendiri. Saya pernah berkerja dengan gaji yang sepadan dengan kelulusan saya. Saya pula adalah seorang isteri, nafkah ke atas saya adalah tanggungan suami. Tentunya duit gaji saya disalurkan ke tabungan.

      Seandainya saya membuat kebajikan sekalipun, saudara mahu saya menceritakannya? kalau saya cerita sekalipun, saudara juga yang akan kata saya riak! kan…?

      • komen jenis sampah tu, x payah layan sangat laa..

      • Puan, inilah yang saya kata kona baring ni ,puan tak menjawab persoalan yg cuba dinyatakan oleh saudara adf55650 tadi…tapi alih tajuk pula.

    • adakah anda mengenali TGNA dengan dekat…cuba dekatinya dan nilai sendiri dan cari pemimpin lagi pemimpin sepertinya….

  18. teruskan pandangan anda kerana anda rasa betul tindakan anda
    teruskan pendangan anda dalam usrah muslimat kerana anda rasa perlu memberi pandangan
    teruskan pendangan anda dalam blog ni kerana anda anak tok guru
    teruskan pendangan anda kerana anda membela keluarga dari ditohmah orang lain.
    teruskan pandangan anda kerana diluar sana ramai yang salah faham tentang anda
    teruskan pendangan anda di pentas-pentas ceramah pakatan rakyat
    teruskan pandangan anda kerana anda muslimat yang faham tentang jemaah
    teruskan pendangan anda kerana idea itu lahir dari ilmu suci
    teruskan pendangan anda kerana diluar sana ramai yang menyokong anda
    teruskan pandangan anda supaya boleh diulas oleh org lain
    teruskan pandangan anda kerana anda srikandi kelantan negeri serambi mekah
    teruskan pandangan anda kerana adik beradik anda menyokong anda
    teruskan pandangan anda kerana suami anda menyokong anda
    teruskan pandangan anda kerana anda BARU SAHAJA BERMULA

  19. teruskan perjuangan anda, serisuri

  20. ok kali ni saya taknak bagi kias bagi clue pulak….
    supaya orang-orang faham perenggan saya ni

    > Dikir Barat
    Eco eco eco
    charlie charlie CAPLINE

    Nyanyian
    satu satu dua……dua tiga satu…dua tiga satu……bersama-sama bernyanyi…..sendeloka kita bersama….berganding tangan seiringan…menuju kejayaan.

    Cukuplah sampai di sini..kerana sudi akhirnya membalas msg. sama-sama kita doakan mengharungi keperitan ini walaupun terpaksa ditelan.

    Bukan sengaja tak memahami isu ini, dah lebih dari isu yang berlalu yang kita fahami. Sekian lama tradisi ini yang telah kita fahami. Bukan berani dan bukan takut. Tapi sesekali ada juga takut, kerana pengalaman dulunya yang hampir-hampir di harungi semua sekali.

    Kita doa bersama…..Allah selamatkan kami…Allah lindungilah kami…Allah Ketenangan, kebahagiaan, keampunan dan kesejahteraan di dunia dan di Akhirat.

  21. untuk pengetahuan serisuri…orang yg dok laung dia di belakang tok guru sebenarnya kaki mengampu…yang guling tok guru bukannya orang jauh hanya berada satu blok dengan tok guru di SUK,,,MALAH yang naik kereta siang malam,pagi petang pun dengan tok guru sendiri pun jadi barua jugak…bukan driver tapi di sebelah driver…inilah orang hantu besar sebenarnya…dia juga bertindak tukang lapor pada seseorang…mulut manusia ini cukup celupar,suka menyumpah2…harap serisuri sedar hal ini.

  22. Assalamualikum,

    Kak tahniah, kita semua anak TGNA betul, kita sayangkan beliau betul, semualah kita sanggup kerana beliau….
    Kerana apa? kerana perjuangan beliau atas dasar Islam tak pernah pudar…..

    Cuma kita ne manusia cepat melatah akan ujian yang diterima….kita kena ingat hidup ni yang baik mahu pun buruk mesti seiring dan kita sebagai umat mesti menerima dengan hati yang redha…Ia merupakan satu keindahan ciptaan Ilahi kita sebagai manusia khalifah di muka bumi bila kita fikirkan dengan minda dan hati yang tenang…

    Kerana kita manusialah adakalanya baik kita diam daripada bercakap tapi mengundang banyak masalah…kerana kita bukan seorang, ada orang lain disekeliling kita yang perlu kita jaga…mulut manusia bukan boleh kita tutup kalau haiwan lain la leh dikorbankan aje.

    Maaf jika tersalah bahasa. Semoga Kak sekeluarga bersabar atas ujian yang diberi mungkin ada mutiara bakal diterima disebalik kisah ini sape tahu……Salam

    p/s: kasihanilah usia TGNA disamping bebanan yang dipikulnya dan jgnlah kita menambah bebanannya lagi kerana ramai yg menanti sebaliknya……

    • Terima kasih kepada semua yang menyayangi ayahanda saya, dan terima kasih tidak terhingga kepada semua yang sentiasa menyokong kerajaan Pas Kelantan.

  23. mak aih…ada btol gak tulisan ni.. Harap Orang2 Pas Leh Buka Mata..

  24. aku nak tanya mu sapa NORDIN 100? hak nak taja puak mu gi mekah

    • Beliau kawan ayahanda saya semenjak 30 tahun yang lalu

    • kita org islam ada bahasa dan adab yg Nabi telah tunjukkan cuba pelajari……saya rasa beliau lebih arif untuk menilai sumber harta itu datang sebelum menerimanya untuk pergi haji….jgn main2 wei…kalau salah sumbernya tunggu je kalau sampai kesana selamat Allahamdulillah tapi dari pengalaman ramai yg tak selamat dan macam2 hukuman akan dapat bermulanya kaki menjejaki tanah suci lagi…kalau berani boleh cuba…

  25. Glamourkah ?

    apakah glamour yang di cari?
    semua tu duniawi dan mainan nafsu sahaja.
    yang penting niat kita apa apa yang dilakukan kerana ALLAH.

  26. Berhati bila memberi ulasan. Tidak semua anak orang alim semuanya alim.Sejarah Kisah nabi nabi anak isteri tidak taat kepada Allah. fikir fikirkan lah sebelum membuat ulasan dan tulisan.

  27. salam puan amalina.musyil la kenapa komen saya tak kuar ya…

  28. pejuang apa kalau x bole ditegur.

    • Betul tu saudara reformasi 98,kalau nak berblog jangan takut orang kritik.ni tidak beri respon yg menyebelahi dia saja,bila orang tegur apa yg tak betul,alih isu kona ke lain…macam maksum sangat dia tu.

  29. lain kali jgn sibuk nak berblog kalau nak sorok komen org

    • Supaya Nik tak dellete komen tu,tulis molek sikit,bahasa tu jaga adat.Nik dellete marah pula.

      Saya sokong Nik dellete,kalau nak ikut telitas dikepala buat blog sendirilah

      • Tulis elok2 apa? saya bertanya mana suara TGNA bila Dr. Hassan Ali kena hentam dgn rakan pakatan rakyat sendiri?? Kenapa TGNA seolah2tidak bersuara malah mencadangkan agar Dr. Hassan Ali dibuang. Kalau x percaya tanya tuan punya blog apa yg saya tulis. Jgn menuduh sembarang…macam fitnah gak tu…

      • pak jusoh…kalau nak sokong pun biar la tau apa yg kita sokong kalau x tau apa2 x tau kenapa komen kena delete diam2 je jgn ckp sembarang je main lepas je dapat dosa kering nanti.

      • WOW abang jusoh…My Hero!!!

    • asal ne lihat dikiri kanan anda sebelum menulis….sabar ye

  30. adakah HALAL pendatapan seseorang itu jika ia mengambil hak orang lain? kenapa suka menidakkan hak mereka? sedangkan duit itu bukan dr poketnya.
    BERIKANLAH HAK MEREKA
    MEREKA BERHAK

    ****DOA ORANG YANG TERANIAYA SENTIASA DIMAKBUKLAN TUHAN****

  31. salam …
    Ambo RASO la xco tu jah hok suroh ltk jawatan tu….sebab banyok rahsia hok AF tahu…takut bocor la tu……mugo selamo ni pun dio blako drebar PMBK!!!!
    ambo setuju…..
    KENA IKUT PROSEDUR LA……….IKUT ARAHAN PARTI

    • kalu banding lah exco tu dengan CEO, jauh lagi bijak exco tu berkerja. otak nya bijak kurniaan Allah swt. kita perlu kan orang-orang macam ini dari orang-orang gila glamer and susah nak lepas jawatan bila di nasihati.

    • Itulah maksud saya, ikut arahan parti.
      Perlu difahami bahawa arahan parti itu adalah arahan daripada Presiden.

      • pandai2 je arahan parti tu dtg dari presiden…apa guna ada majlis syura….ckp macam panai sangat macam PAS tu sebahagian dari hidup kamu sekeuarga….bab2 yg rasa x betul cakap arahan presiden…nak tanya sikit sapa yg arahkan suruh pecat Dr. Hassan Ali?

  32. Ibn Baittutah,
    menulis kias sepanjang itu (w/pun hakikatnya mungkin bermanfaat buat renungan bersama) membantutkan minat org membacanya..sungguh!

    Mari fokus semula pada isu..

  33. kalu hati tak kuat iman, mcm2 boleh dikata, ditulis,didengar

  34. Maaf, rasa nya serisuri tak perlu menjawab ‘sangat’ komen2..

    • anda penasihat serisuri ke?

      • kalu penasihat tak payoh dok komen sini laa… tanya tak bertempat… nyibuk demo nih…

    • sapa awie pc ni ?tukang ajar serisuri buat blog ke? patut pun…..lebih kurang sama je caranya….macam sentiasa ada belakang serisuri je….makin lama baca komentar dalam blog ni makin terserlah watak awie pc ni….maaf ya?

      • awiepc,
        dah beberapa hari komen yang anda layangkan di sini berbau ‘nasihat’ pada tuan punya blog. jangan layan, jangan jawab dan yang sewaktu dengannya. entah siapa pula yang menyibuk? saya sendiri bertanyakan soalan dan isu masih tidak berjawab. tapi nasib baik juga komen2 saya dilepaskan. 2 komen saya yang terdahulu masa mula2 serisuri berblog terus ditongsampahkan. tiba2 sekarang ada pula penasihat lantikan sendiri.

      • kah3… nick name pemerhati..tp tak teliti buat pemerhatian…

  35. Ambo ni nak reply balik..khas buat Pak Su. kerana dia tak jelas dengan cerita ni. AKAK boleh lah delete yang lama tu. hah yang baru ni lagi jelas perenggangnya.

    Kias Fansuri:- (copy and paste – Part 1 revise)
    • Nak jadi cerita dah 3 hari saya melayari,tapi delete semua tak mahu di ingat takut maruah tak terangkat. di canang kerana tujuan membela.
    • Tapi kerana rasa sayang saya pada perjuangan ini, pimpinan ini dan kerajaan ini,di lapik-lapik berkata-kata di dalam ini nak pastikan tiada siapa yang dijadikan bahan jualan pihak musuh-musuh.
    • Cukup dulu satu hari september hampir ke Guataknamoa…tapi ada yang tak mahu melihat kehancuran yang diiring oleh musuh dunia.Bermulalah gerak langkah, di tajam pena, dijual maruah di gerbang muka nak pastikan tidak terpaut musuh dunia bersama musuh dalam.
    • Di pendekkan cerita takut tak habis baca di delete lagi….. Cerita ini di karang sepontan didalam masa ini…tak mahu di sindir tapi memberi peringatan…tak mahu musuh-musuh kecil didalam menjadikan modal beterusan untuk menghancurkan.
    # Cerita Sepohon Kayu Bakau.
    • Nak di ceritakan…semua orang tahu kayu bakau adalah sejenis kayu yang di akui berkualiti baik untuk kegunaan orang ramai untuk dijadikan perkakasan yang boleh tahan lama, membuat rumah dan sebagainya.
    • Pada suatu hari datang seorang yang bergelar Orang Gitu-Gitu…senang cakap “Orang Itu”…..orang itu! ini bukan sahaja dikenali oleh orang-orang kampong mahu pun pihak musuh hatta sahabat rapat sendiri pun mengetahui hati budi dan tingkah laku Orang Itu.
    • Maka di susunkan satu kesah mengenai Ombak laut yang membadai dan menghakis pantai tak kira masa dan waktu di sebuah kawasan kampung, yang mana rata-rata menjadikan pendapatan utamanya sebagai nelayan dan tinggal di tepi pantai.
    • Seterusnya “Orang Itu” pun membuat cadangan supaya kita mengambil Kayu-kayu bakau yang ada tu di jadikan benteng untuk menghalang hakisan Ombak yang sangat kuat pada masa tu. Di tanya orang kampung, mengenai cadangan itu, kuat ke kayu ni dan bermacam-macam lagi pertanyaan kerana pada masa itu orang kampung tidak mengetahui keitimewaan kayu bakau ini. Orang Itu pun menyakinkan cadangannya dengan berkata, kayu bakau ini memang mempunyai kelayakannya sebagai benteng hakisan yang sangat berkualiti dan bertepatan dengan inspirasi pelbagai gunanya.
    • Dengan tidak membuang masa lagi orang-orang kampung pun memulakan kerja-kerja mencari bahan dan melakukan pemasangan cerucuk yang diperbuat dari kayu bakau tadi. Dalam pada masa kerja-kerja itu tadi datang seorang pakcik yang membawa sebatang kayu bakau yang sangat besar yang dipercayai begitu kukuh sekali, BESAR PUnye…Besar PunYE kata pakcik itu tadi berulang sebanyak 2 kali.
    • Dengan tidak membuang masa pakcik tadi pun terus memacakkan kayu bakau kesukaannya yang disasikan orang-orang kampung dan Bulan yang sedang mengambang. Dengan kerja sama yang baik dan tersusun dapat dilihat kejayaan hasil dari cadangan Orang Itu tadi….pantai pun selamat rumah-rumah pun selamat..alhamdullilah.
    • Yang tinggal hanyalah cerucuk kayu-kayu bakau tadi termasuk kayu bakau yang Besar Punye beramai-ramai membentengi alunan pantai dan badai. Orang Itu dengan rasa bangga di hati dan mendapat ketenangan setelah cadangannya di terima pakai oleh sebahagian orang kampung itu tadi. Orang Itu pun sangat mempercayai akan kekuatan kayu-kayu bakaunya. Setelah lama berlalu tidak kedengaran lagi rungutan orang kampung tentang kerungsingan mereka. Kayu-kayu bakau terus menahan Ombak-ombak yang memukul pantai.

    • Dalam pada itu datang seorang pencari kayu yang berjalan ditepi pantai, terlihatnya kayu-kayu yang terpacak teguh dan ada yang sudah tercabut, lalu si pencari kayu tadi dengan selambanya mengutip kayu-kayu bakau yang telah tercabut dari pacakkan itu tadi dan di bawa balik kerumahnya untuk dijadikan kayu api.
    • Si pencari kayu ini pun memulakan kerja rutinnya menjadikan kayu api ini sebahagiaan sumber pendapatannya sehingga lah habis pancang dan cerucuk yang di bina oleh orang-orang kampung dahulu.
    • Banyak orang kampung menggunakan kayu ini yang ceritanya dahulu memang terbukti kayu yang berkualiti. Ada juga orang kampung yang pandai mengambil sendiri kayu-kayu yang ada ditepi pantai.
    • Melihat gelagat orang kampung tidak mahu lagi membeli kayu bakau nya lagi, si pencari kayu itu pun pergi ke tepi pantai dengan niat untuk mengambil semua kayu-kayu tersebut. alangkah terperanjatnya, si pencari kayu tadi hanya dapat memperolehi sebatang kayu bakau sahaja iaitu kayu Besar Punye…terpancak dengan megahnya. Fikir si pencari kayu tadi…kenapa orang tak ambil sebatang kayu ni!…. Si pencari kayu ini pun balik tanpa mengambilnya…setelah lama Bulan mengambang hari silih berganti…datang semula orang-orang kampung bertandang ke rumah si pencari kayu menanyakan kot-kot ada lagi kayu bakau di rumahnya akibat dari kehabisan stock.
    • Apabila orang kampung datang bertanya, si pencari kayu menjawab ada lagi kat pantai tu….orang kampung pun pergi berpoyong-poyong ke pantai untuk mengambilnya…
    • Orang kampung terperanjat melihat hanya sebatang kayu yang ada, terpacak pulak tu, Besar Punye. Orang-orang kampung berebut-rebut untuk mengambilnya walaupun tinggal sebatang, tetapi malangnya tidak berbau…malangny tidak berbau, tidak seorang pun orang kampung yang dapat mencabutnya. Akhirnya orang kampung kecewa.
    • Melihat gelagat orang kampung si pencari kayu tadi dah mula risau, kerana dia pun tak dapat memilikinya. Lalu si pencari kayu pun pergi kepantai tadi untuk melihat kekukuhan pacakan kayu bakau Besar punye, dalam membelek kayu, di takik-takik, di honyah-honyah kayu tersebut seorang diri, si pencari kayu dengan sebijak bodohnya ia pun kepenatan lalu menyandar di kayu tersebut. Terperanjat lagi si pencari kayu, dengan tidak semenah-menahnya kayu tersebut tumbang. Dengan hati gembira di bawa pulang dan di bawa kehulu-kehilir untuk mengabarkan betapa gagahnya aku.
    • Orang kampung pun terperanjat dan kagum melihat, bagai mana kayu yang Besar Punye boleh tercabut….
    • Bermacamlah cerita yang dikarang oleh si pencari kayu untuk memperlihatkan kehebatannya. Dalam kegemilangan si pencari kayu membuat lakonan dan persembahan mengalahkan Sharuk khan….datang pakcik yang pernah memacakkan kayu tersebut….untuk mengambil kayu itu balik dengan alasan….nanti kampung kita akan dilanda ombak besar.
    • Si pencari kayu tidak memberikan alasan dan tidak mahu bertolak ansur untuk melepaskannya, dengan selamba ia berkata….aku nak jadikan kayu bakau Besar Punye ni sebagai Kayu Arang.
    • Pakcik pung terdiam…
    • Kayu bakau tu macam biasa tak cakap sepatah pun walau di belai dan sayangi oleh si pencari kayu tadi.
    • Menyedari bahawa kayu bakau sebatang ni akan di rampas atau di curi oleh sesiapa…si pencari kayu pun memulakan projek membakarnya. Terperanjat lagi si pencari kayu…”Kayu Bakau Besar Punye berkata-kata…Jangan jadikan aku kayu arang….Aku tak biasa dengan api….Aku biasa dengan air je…maklumlah di tepi pantai je dulu sesekali di lambung ombak.
    • Dengar si pencari kayu tadi kata-kata dari kayu bakau, si pencari kayu memulakan dengan pujuk rayu dan alasan yang di gunakan bagai syaitan yang membisikkan Nabi Adam, dengan lemah lembut si pencari kayu berkata…Api ni tak panas je sikit-sikit je aku Bakar ko…nama ko pun Bakau…”Bakau dengan Bakar kan sama dekat-dekat je ejaan nya”.
    • Akhirnya kayu bakau Besar Punye terpedaya….Si pencari kayu bakau si lahabau sikit demi sedikit….
    • Mula-mula takot jugak Kayu Besar Punye…rupanya si Kayu Besar Punye dah rasa seronok dah tak kesah tak sakit pun macam gigit semut pula katanya.
    • Mendengar cerita tersebut Pakcik tadi berjumpa kepada Orang Itu yang bijak pandai dengan tujuan meminta nasihat dari nya..walaupun sesetengah puak lain atau orang lain di kampung tu tak sukakannya.
    • Orang Itu pun pergi ke rumah si pencari kayu dan berjumpanya. Wahai si pencari kayu aku ingin mengambil kayu Besar Punye….
    • Jawab si pencari kayu….Kenapa pula aku yang mencabutnya dari dia terpacak keseorangan di tepi pantai…ini hak aku, tak boleh tak boleh nak buat apa tak nampak ke aku nak buat arang kayu ni.
    • Tolong lah lepaskannya kat Orang Itu ko pun baru bakar sikit je tu, aku nak ambil dia keluar dari ko sebab aku nak jadikan perhiasan di rumah aku kerana mengenangkan jasa-jasanya yang lalu di pantai tu dulu.
    • Terperanjat pulok Orang itu kerana tiba-tiba kayu Besar Punye berkata,… ko ni sebenarnya dengki kat aku ni….tak nampak ke aku sedang menikmati Kebakaran di sisiku kerana kerana si pencari kayu yakin kan aku takde apa-apa….nah nah tengok takde apa-apa pun tak sakittt.
    • Orang Itu berkata….dia tu nak jadikan ko kayu arang…di potong-kecil di jualnya kat orang ramai…nanti tak jadi Besar Punye.
    • Si pencari kayu menyampok…dah dengar apa di kata kan dia suka senyap je lah…balik-balik.
    • Orang itu pun balik bersama pakcik. Semasa orang itu dan pakcik dalam nak balik….dalam juga riuh rendah perdebatan yang kecoh tu…..
    • Datang makcik joyah…ehhh ehhh ko ni Dongki ko kat Den….apolak nak ambik hak orang…biyo le yeop ooiii dio nok buak apo…guo no mu neiy…
    • Orang Itu berkata…apa makcik joyah cakap tak faham lah.
    • Udah-udah ekau tak faham sudah…ambo muleih faham…apo kono jang….
    • Apa bahasa orang tua joyah ni.
    • Api takdi ni dalam diam dok di buai mimpi indah di dalam api yang membara tadi…Allah sahaja yang tahu….
    • Orang kampung tahu?.
    • Makcik joyah pun ambil alih perdebatan ini…dengan kata-katanya…..Mu demo-demo sumo elok tubek dari kampung ni…eden tak kiro eden dah masak dongan si pencari kayu ni…..ehh ehhh mano polak laii si pencari kayu ni…..apa ke hey…pulok hang pi mana await kalut hilang terus…
    • Akhirnya yang tinggal Kayu Besar Punye dengan Makcik Joyah…
    • Orang Itu mengutus surat kepada pakcik itu dengan berkata…mula-mula ko tolong padamkan api itu sebelum telambat…api tu tengah kecik tu…pegi padam cepat…dan pesan makcik joyah…makcik joyah tolong lah sealamatkan Kayu Besar Punye dari di makan api yang lebih besar lagi…ada harapan boleh bincang…cepat jangan degil api tengah kecik lagi tu….
    • Orang Itu menanyakan kepada pakcik keputusannya…apa yang pakcik kata?
    • aku sendiri pun belum cakap dah kena perambat, belum ketuk pintu dak kena sepak..habis guano weieh….mu tu pun yang di gelar Orang Itu orang ini pun dia bagi amaran….
    • Orang itu berkata…Takpelah orang kampung masih tak tahu lagi yang api sedang marak….si pencari kayu tu pun tak tahu mana hilang…dajjal kot?…..yang si joyah tu pulak tak tahu apa pun dulu duduk kat dapur je…sekarang ni pulok nak nak nak cari kayu…nak cari kayu…nak cari kayuu..
    • Yang Si Kayu Besar Punye tadi dok syok je buat tak tahu lak yang api tu nak membakar habis dia…
    • tahu ke tak tahu?
    • …..Yang si Bulan Mengambang macam biasa dengan rutin sebagai bulan yang sentiasa ber operasi …paling ketara di tengah-tengah hening yang malam…Tetapi kadang-kadang bulan boleh membentuk bulan sabit….Wallahuallam.

  36. Mengapa Puan remove komen sy smlm. Kalau mcmtu, tidak ada maknanya puan tinggalkan komen2 lain ini jika komen sy tidak di siarkan. Sy mahu puan siar balik komen sy itu. Sungguh tidak berlaku adil.xpyhlah masuk PRU.xadil.Kl beginilah caranya, buat apa puan buat blog, Puan lebih menyemarakkan api kepanasan org2 yg membaca.Itu sudah berdosa. taubatlah cepat2 sblm bala lain menimpa. Kita jgnlah terlalu taksub di bumi Tuhan ini…

    • kita bagi peluang kat seri suri dulu.. dia kan baru buka blog… mungkin mengambil masa menyesuakan diri… tp kalau selalu macam tu x adillah.

      • you’re such a nuisance. tukang jawab bagi pihak tuan punya blog pula,. please discuss the issue la.
        sepatutnya sebelum buka blog sudah dikaji baik buruk . bila sudah berblog maknanya sudah bersedia untuk menyesuaikan diri. kalau tidak bersedia, dan dikatakan tidak adil, eloklah menulis sahaja dalam diari peribadi.

      • gi main jauh-jauh. koya penyelamat dunia nih.

  37. yang nak tuilis panjang-panjang sila gunakan forum lain. letih nak membaca. entah apa-apa.

  38. Secara telaah, serisuri ini berasa dirinya mcm Wan Azizah atau Corazon Aquino, menjadi serikandi utk keadilan suami. Tapi suami puan tak layak lagi dianggap sbg pejuang, jauh lagi jadi idola atau ikon.

    • betul tu peacekeeper. letak saja lah habis cerita. Imej TGNA akan terbela. yang saya tahu yang liat nak letak jawatan ni org UMNO jer kerana fahaman mereka rezeki datang dari UMNO. org yg telah ditarbiah, sepatutnye “saya dengar dan saya patuh”. Apa bezanya bila pimpinan parti menasihati atau mengarahkan? menasihati digunakan kerana menjaga air muka TGNA saja. saya perhatikan juga komen2 yg pedas saudari delete, tentu pahit untuk diterima kan?

  39. wah,wah saudara ibni-baitutah,pening kepala saya nak faham maksud tersurat dan tersirat saudara nih….saya agak tentu puan nik amalina yg baru nak cuba cuba berdebat dalam tu lagi pening….

  40. sale pue nik amalino,

    ambo berpendapat yang puak2 umngok ni dan ahli parti kita sendiri yang tak faham berkenaan isu PMBK ni, mereka tak kenal dan jahil tentang siapa Ariffahmi ni, mereka tidak tahu kebijaksanaan dan kehebatan dia sebab tu mereka cepat melenting dengan isu ini. Mereka harus barang di ingat yang dia bekerja tidak mengira masa semata2 kerana Allah s.a.w dan amanahnya beliau itu demi negeri Kelantan dan TGNA semata2, takkanlah dia sanggup menikam dari belakang TGNA yang amat kita kasihi??? sesungguhnya ramai dari kita keliru dan cemburu dengan kehebatan dia menerajui PMBK. Ramai yang cemburu buta melihat dia sering berjaya melaksanakan tugasnya dengan cemerlang sekali…

    kepada puan nik amalina yang saya hormati, janganlah risau kerana saya percaya apa sahaja yang dilakukan dan difikirkan oleh TGNA semestinya benar belaka kerana takkanlah TGNA nak rosakkan negeri Islam tersohor di dunia ni…saya penuh yakin yang setiap perkara yang diputuskan dan dilontarkan TGNA mesti betul dan tepat kerana beliau merupakan TOK GURU paling mulia dan bersih sekali di Malaysia buat pada masa ini…jangan peduli pada tanggapan buruk org lain krn siapalah mereka jika kita nak bandingkankan dgn TGNA???

  41. Salam puan,

    ramai kalangan pimpinan PAS tak setuju dengan puan, mengapa masih berdegil, yang sokong dan setuju dengan puan hanyalah pembaca blog biasa, jangan jadi takbur, kdan sombong puan..

  42. Salam…

    Blog ni blog kepunyaan & kelolaan Adik Nik. Sebelum menulis, tentu sekali Adik Nik baca ‘Bismillah’… Pada pandangan Abe Nik hok tuo ni (kito woreh jugak jauh2…, sebelah bonda sama bonda), kalu Adik Nik ada apa2 benda nak luahkan (pendapat, pandangan, ulasan), teruskan sahaja menulis.

    Apabila kita menulis dimulai dengan ucapan ‘dengan nama Allah …….’, maka kita tulis apa2 sahaja yang kita fikir benar. Tak akan ada seluruh manusia menyokong pandangan kita, sepertimana tak akan ada seluruh manusia menentang pandangan kita.

    Pandangan peribadi tidak memerlukan sokongan majoriti. Abe Nik percaya Adik Nik tulus ikhlas dalam segala apa yang Adik Nik luahkan.

    Nyatanya, Adik Nik meme berdarah keturunan seorang pejuang. Pejuang tidak takut kepada kritikan dan tidak teruja oleh sokongan. Pejuang tetap pejuang….

    …… yang lainnya, kita serahkan sahaja ke hadrat Allah.

    • Abe nik, Allah bui akal suroh mikir hok baik, buruk buke suruh tulis kokdan kokser.

      • Purnama Suram,

        Kan Abe Nik tulis doh di para ke 2 tu …, ‘ kita tulis apa yang kita fikir benar..’ Abe Nik kata, kalu Nik Amalina berasa dia benar, tulis gi lah.. Ni blog dia.

        Hok jadi masaalohnyo, barang benar ni kadang2 sakit telinga kepada sapa2 hok terasa. Hok terasa tu kata.., barang tu tak benar. Tuan yang menulis kata barang ni barang benar. Tujuh hari tujuh malam pun kalu dok main ya, bukan, ya, bukan, ya, bukan …, tak gi kemana jugak.

        Kita ader 3 pilihan:

        1. Kalu ada hujjah sokong, tulis lah hujjah sokong….
        2. Kalu ader hujjah bangkang, bangkang lah dengan hujjah
        3. Kalu malah basso, (sama ada setuju, tak setuju atau tak kisah)…, boleh pilih utk dok diam; atawa sengeh sajo pun takpo.

        Mana boleh ader hak kita suruh sapa2 berenti menulis, waima topik apa pun. Suami dia tak larang, ayah dia pun tak larang.

        Payah apa nyer..

  43. Salam ukhuwah,
    Saya ada meneliti juga tulisan Puan. Nampaknya Puan memang berbakat dalam penulisan. Teruskan usaha membela kebenaran dan dalam kes suami Puan.Saya difahamkan Puan memang diasuh ayahnda berpuasa sunat sejak usia 6 tahun lagi. Saya tak kenal Puan, hanya kenal Ust Nik Abduh masa saya kursus di India 1990 dulu,juga Ust Azhar Sattar & Ayah Din(Nik Din).Usah hiraukan Zaki Ibrahim yg suruh Puan berhenti menulis. Saya ada ulas dlm blog saya jg hari ini, kalau sudi boleh jenguk., blog saya pun ulasannya tidaklah berat. Paling penting sekali Puan terus menulis membela kebenaran.Wasallam.

  44. Assalamualaikum!
    Puan serisuri, anggaplah ianya sebagai satu ujian Allah pada TGNA agar ianya lebih berhati-hati dalam segala hal agar islam dan pemimpin pas sentiasa dihormati bukan mencetuskan kontervesi dan inggatlah kita hanya manusia biasa walaupun pemimpin kita bukan maksum seperti nabi.

  45. aik komen saya pun kena delate… arggh..

  46. salam pn nik,

    guaner komen saya tak publish,takut kena batang hidung sendiri ko?

  47. Satu pun komen saya tak keluar… kenapa? ermmm.. Adakah saya mencarut atau memaki hamun? Saya pasti saya tidak begitu.. Yang pastinya saudari tidak berani menghadapi kebenaran. Yang pastinya saudari tak mampu menjawab segala persoalan yang saya ajukan.. Yang pastinya saudari suka dgn puji2an.. kerana saudari tidak memperjuangkan kebenaran.. malah saudari menyokong kebatilan. Tentunya saudari berblog sekadar menutup keburukan suami sahaja kan. Jadi untuk apa saudari membuat blog jika komen2 yang menyokong saja yang dilepaskan? Ingatlah saudari.. iman yang ada pada Ayah saudari tidak akan saudari warisi. Iman dan amalan kita kena cari sendiri. Tak semestinya Tuan Guru tu bagus, anaknya dan menantunya akan ikut bagus. Berhentilah berblog kalau hanya dgn maksud dan tujuan tertentu dan bukan kerana Allah. Sekadar hanya akan menambah dosa yang entahkan bila akan terampun. Wallahualam.

  48. Ambo tulih berfikir…
    ambo tulih bukey ikut perasaan..
    ambo tulih bukey sedap mulut…
    ambo tulih bukeynyo muleih jadi fitnah..
    ambo tulih bukeyo takdo fakta…
    ambo tulih macam tu lah.

  49. saya terpanggil untuk memberi komen di blog ini bukan kerana ini blog anak TGNA tapi bagi menentang Nik Amalina yg tidak dapat menerima nasihat pimpinan yang lebih Alim dan warak. Taksub dengan diri sendiri. Menghalang dari anak TGNA merosakkan perpaduan didalam PAS. Bukan memperbaiki atau menyelesaikan tetapi mengusutkan. Nik Amalina sepatutnya menghormati org yg org lain bukan ikut perasaan…
    itu la bila org komen dikatakan menetang, bila org menyokong dikatakan pejuang

  50. Tiada apa yang salah disisi hukum islam bila seseorang penguasa mengamanahkan sesuatu pada orang yang berkelayakan dan berhak.

  51. Assalamualaikum..
    Salam semua pembaca blog nie..sudoh2 la duk baloh sesamo sediri…kalu dah jadi keadaan mcm ni, makin bercelaru fikiran rakyat, makin runtuh kesatuan rakyat,makin keruh andaian rakyat ,makin lusuh sokongan rakyat tapi yang pasti makin kukuh senyuman musuh..
    pikir2 la….

  52. Salam,

    Bagi saya,
    1. TGNA dan Ariffami tiada niat untuk melanggar undang-undang tapi secara tidak tahu telah terlanggar undang2 SPRM dan undang2 persepsi masyarakat.

    2. Mungkin TGNA mendapati sesuatu yang tidak kena dalam PMBK dan sangat memerlukan seseorang yg sgt dipercayai untuk membetulkan keadaan.

    3. Tp, yg pasti, isu ini telah mendedahkan TGNA kepada pelbagai fitnah. selagi Ariffami tidak meletak jawatn selagi itulah fitnah berleluasa. Musuh luar dan dalam senag hati kerana ada bahan untuk di ‘goreng’ .

    4. Isu ini juga menyebabkan PAS tidak boleh menyerang pimpinan parti lawan yang mengamalkan kronisme kerana Mursyidul Am PAS sendiri dianggap mengamalkannya.

    5.Sy juga mencadagkan puan tidak menyerang ramai orang dlm PAS sendiri berhubung isu ini. Nanti dapat ramai musuh yg bukan calang2 untuk dilawan. Sebaliknya target seorang dua je. Strategi sket.

    Sekian shj pendapat saya

  53. mungkin kurang ada keberkatan di PBMK.. jadi takdirnya bukan rezeki AF di sana.. Carilah yang bersih

  54. NIKMAT APABILA DIFITNAH

    Dengan nama Allah swt yang Maha Pengasihani dan Maha Penyayang…
    Allah swt telah berfirman;“dan janganlah sebahagian kalian mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang diantara kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kalian akan merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah swt.Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang”
    (Al-Hujurat(49):12)

    UJIAN
    Selagi anda tidak difitnah,anda bukanlah sesiapa.Sebaik sahaja anda difitnah tandanya anda sedang berjaya. Mereka yang memfitnah anda sedang mengukur kejayaan anda dan amat takut melihat keupayaan anda melakar sejarah sedangkan mereka berada ditempat yang sama tetapi tidak dapat berbuat apa-apa !

    BERJAYA
    Jika dibiarkan,mereka merasakan diri akan hilang pengaruh atau mati terus tanpa diingati, maka itulah strategi fitnah pun dibuat.Inilah sebahagian reality kehidupan – manusia memang tidak senang dengan kejayaan orang lain tetapi amat gembira apabila melihat tersungkur dihadapan mata mereka. Anda telah pun menang apabila tidak menyerang balas dengan menggunakan taktik yang sama dengan mereka. Itulah mereka kehendaki, iaitu serangan balas anda serupa seperti apa mereka lakukan !Dari situlah mereka akan semakin menelanjangi anda,akhirnya anda akan semakin nampak bersalah sebab orang begini memang penuh dengan strategi “KESYAITANAN”.

    TINDAKAN
    Usah peduli dengan provokasi mutakhir ini oleh orang yang tidak mempunyai pendidikan. Bagi mereka, hanya kelompok mereka sahaja yang suci dari dosa dan noda.Pada saya,mereka berpegang kepada falsafah sampah;“membongkar rahsia untuk kebaikan, segala hal yang berbentuk peribadi yang mengaibkan perlu dibongkarkan dan didedahkan melalui umpat-mengumpat kepada masyarakat yang sememangnya ghairah cerita sensasi dan kontroversi
    .Nampaknya anda telah menjadi mangsa provokasi yang tidak bermoral. Akhirnya,apabila segala tindakan mereka tidak berjaya; mereka akan kelihatan seperti orang yang kehilangan arah dan dungu.Tak percaya,mari kita tunggu dan lihat.

    DOA MUBAHALLAH
    Ya Allah Ya Tuhanku,jika mereka ingin menyakiti hatiku,menghina ilmu ku dan mencerca kaum keluarga serta para sahabatku, Hanya pada Mu aku memohon segala pertolongan, perihal buruk mereka aku berserah pada Mu yang Maha Bijaksana dan mempunyai Hak Mutlak Maha Keadilan.Amin.Sekian,Terima kasih.Maaf Zahir Batin.

  55. Berkat selamat Nikoedeon:-

    Bukey nok berbaloh…hok nok tahu cerita…mu comment tu mu tahu ke?. cuba mu kecek kat ambo.

    1. Melanggar undeng-undeng…ada isu rasuah ke sampai ke SPRM….rasuah apa?. Masyarakat dengan isu air pepsi ke?
    2. Apa yang tak kena dengan PMBK…sampai TGNA nak cari orang lain pulak…keadaan apa yang tak betul?
    3. Fitnah apa tu..kenapa nak kena letak jawatan..pasal fitnah ke?.
    4. Kenapa kita nak serang parti lawan….ada kronisme ke…kan mamat tu menantu dia je bukan anak dia…siapa yang serang kita ke…dia orang?.
    5. Ada ke AKAK tu serang kita orang semua…dalam blog ke kat luar siapa yang kena serang….Tak Adil lah…sampah lah..betul ke?.

  56. Bagus mu ust muda…..ust muda ke…nama muda bin hj mat ke…..
    Orang macam nilah yang perlu di dalam berjemaah…seperti mana hasil pentarbiahan yang baik beroleh pendapat yang baik. Lahirlah individu yang celik iman dan segalanya. Jangan biarkan kawan kita keseorangan melawan arus ombak yang memukul badai tanpa sempadan.

  57. Majoriti Melayu sekarang tak kira Umno atau PAS sedang menuju kehancuran demi harta!!.. zaman kebangkitan akan muncul selepas zaman kemusnahan…..

  58. saya melihat kecenderungan puak2 bukan Islam memanipulasi pemikiran umat Islam di Malaysia semakin membimbangkan. Malah, apa yang saya cadangkan supaya puan menasihati TGNA supaya menerima kembali gagasan UG untuk kami (yang muda) kelak, bukannya untuk golongan2 veteran yang bakal mewarisi bumi ini kepada kami kelak.

  59. Akum…khazaidi….mu ni mahkluk planet mano mari ni dehh…dengey kapal angkasa gamaknye…
    Pelik nampok….mata, hidung ada…rambut ada….misai kumih-kumis ado….MULUT TAKDOK….

  60. Info journal:

    Mempertingkat Kekuatan Rohani

    Dalam usaha kita untuk mengatasi kemelut sosial yang membimbangkan ini, umat Melayu Muslim hendaklah mempertingkatkan kefahaman, iltizam dan penghayatan mereka terhadap tujuan dan matlamat taarbiyyah ruhiyyah (pendidikan kejiwaan) seperti yang terdapat dalam Al-Qur’an dan Sunnah Junjungan Nabi Muhammad (saw). Al-Qur’an telah membicarakan perintah Allah swt keatas Junjungan Muhammad s.a.w. dan keluarga yang terdekat seperti yang terdapat dalam surat ‘ul-muzammil supaya melatih jiw untuk menyampaikan risalat ‘ul-Islam. Jadi logiknya pada hari ini umat Islam wajar menggandakan ‘amal ‘ibadat pada tahap yang paling maksimum. hanya dengan kekuatan rohani, umat Melayu Muslim akan berjaya mempertahankan kedudukan mereka yang terpaksa bersaing dengan masyarakat bukan beragama. Sesungguhnya Allah s.w.t. menjanjikan kemenangan mutlak (al-falah) kepada setiap individu muslim yang berjaya melakukan tajdid ‘ul Iman, menunaikan ‘amal ibadat yang wajib dan sunat dengan khusuk, berbudaya infaq fi sabilillah, dan melakukan perkara-perkara yang ma’ruf serta mencegah perkara-perkara yang mungkar. Usaha-usaha peningkatan kerohanian ini jangan hendaknya bersifat musim-musiman atau dilakukan sekadar melepaskan batuk di tangga.
    Kita harus meneladani para rsul anbiya, sahabat dan solihin dalam menyemarakan amal ibadah. Iltizam mereka telah mendapat jawapan dari Allah dengan limpahan barakah dariNya. Dalam penilaian Allah s.w.t, kejayaan yang mutlak hanya berada di kalangan orang-orang yang sentiasa membersihkan jiw supaya tidak menjadi kotor.

    * norimo,csiSukaUmpatKawe……huhh..puok-puok mu boleh ikut?…kalau ni sesat ambo raso mu lagi mmemang sesat…..boleh ikut?….kalau dok muleih ikut…aku tak tahu mu puok-puok rendah darjat mari….boleh ikut dan faham….mu kalau tak boleh….tungguuuuu.

  61. Mari..mari..mari…mari

    Kompang di palu…Gendang berbunyi…

    Cut..Cut…Cut…Cut

  62. anda pasti halal?pernah tengok ke?

  63. ambo dok sokong mana2. Hanya ALLAH SWT. Maha mengetahui. Mujur jugak ambo dok glamour. Tak dok lah ore nak tembak ambo. Cuma dale isu ni ambo napok byk lebih kepada PRASANGKA. Nok selesai kena cari ore tgh.be gentleman.

  64. jaha,,,
    Dekat Kelantan mu bukey kiro Pas, Umno….Umno pung demo tok seh ngoyak doh, kiro dah basi. Tapi mu tak tanyo Geng Tigo Serangkai. Ado tigo serangkai bawah Umno, keris doh takdok tinggal ulu dio. Ulu pulok tinggal makan anai-anai. Mu tahu tigo serangkai gapo dio, nok kecek jadi umno malu, nok kecek jadi Bn, orey tokseh dengor, nok kecek orang kerjaan Wang Ehsan belum Mari.
    Tigo Serangkai Kelantan terdiri dari:

    1. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Satu……..Tok Papa Gril wal mama grill.
    2. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Dua………Awang Soh Anok tok Ketereh Mek Kenyir.
    3. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Tiga……..Anuar Jeba Lebai Lisut Bola Api.

    * tigo serangkai kalau mu kecek bagi 20 Juta tu kiro kaya lah…..
    * 2 Billion?.
    hoii..Tigo Serangkai mari buakt debat Royal jelly Minyok al – wang ehsan. Ambo klik kecek ikut undang-undang tentang fakta royalty minyok. Tigo serangkai TOK PAPA GRILE AND AWANG SOH main kaleh-kaleh tok moh nok jawab soalan ambo. Guano kato ngoyak tulung rakyat Kelatan hok nok bagi piteh konon. Nok bagi wang ehsan, ngoyak 20juta, gapo tak bagi Wang Royalty minyok sukmo muleh buat kijo, 100 bazzar dekat KB pung muleih wujud. La nok buat projek tandas awam wakaf Cek yeh dan kilang budu pung belum tentu cukup. Gapo tak ngoyak Royalty……Mu tahu sebab gapo Tok Papa dan Awang soh tak ngoyak royalty?. Pasal kalau bagi wang ehsan cumo 20juta ajeeeeee. Lebih pegi manaaaaaa?.Neiy kalau ada rakyat Kelantan yang masih degil lagi, tak percaya dan dengar….tak tahu lah mu wira gapo dio mari…Gapo dio lagi hok nok ngoyak pasal rakyat dan kerajaan negeri.

  65. Salam,

    saya ada masalah dan ingin minta pandangan, tapi malu untk dituliskan disini, boleh kah kita berbicara melalui email, terima kasih

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: