• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    January 2010
    S M T W T F S
    « Dec   Feb »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

Pengisian

Salam Ukhuwah…

Alhamdulillah, anak-anak saya telah menunjuk minat yang baik kepada bahan bacaan. Saya sendiri sangat mengalu-alukan minat mereka itu. Dalam sebulan adalah kiranya saya membelikan mereka bahan bacaan santai, sekurang-kurangnya dua buah, untuk menggalakkan minda mereka kepada minat membaca. Ia juga suatu penambahan pengetahuan kepada mereka secara tidak langsung.

Biasanya mereka akan memilih sendiri bahan bacaan yang mereka mahu. Saya biarkan mereka mencari-cari sendiri bahan bacaan yang mereka suka apabila kami ke mana-mana kiosk buku. Namun, keputusannya di tangan saya. Jarang benar saya membenarkan mereka membeli komik kartun semasa. Saya lebih suka mereka membaca bahan bacaan yang baik ilmunya. Lebih-lebih lagi yang mempunyai isu yang dihuraikan secara teratur, tentunya mengikut kesesuaian akal dan pemikiran anak-anak kecil ini.  

Huraian penulis yang baik dalam isu kanak-kanak mampu memberi terjemahan langsung sehingga kepada perubahan perilaku mereka. Kadangkala kita berbeza pendapat dengan anak-anak, namun jika ada pencerahan dalam bahan bacaan yang ditelitinya, ia banyak membantu untuk menguruskan emosi mereka dengan lebih berhikmah.

Pilihan

Saya pula lebih suka memilih majalah dan novel bagi pengisian ringan. Saya mudah tertarik kepada novel ‘best seller’ yang tentunya mendapat maklum balas yang bagus daripada ahlinya. Namun sudah lama benar tidak membeli novel, kali terakhir rasanya lima bulan lepas, saya memiliki naskah Lasykar Pelangi, tulisan Andrea Hirata. Saya sangat sukakan memori zaman keriangan mereka. Novel yang ringan tapi bermanfaat.

Saya juga membaca Memoirs of a Geisha, satu penyelidikan yang hebat telah dilakukan oleh Arthur Golden, perasaannya memang terkesan. Saya dimaklumatkan bahawa novel ini menjadi bahan kajian dan rujukan kepada satu projek penterjemahan dalam aspek budaya, yang melibatkan terjemahan perkataan, frasa dan ayat ke dalam bahasa dan istilah yang sepatutnya sampai ke sasaran maksudnya. Ia juga bertujuan untuk memastikan terjemahan yang dibuat tidak ‘lari’ dari maksud yang asal.

Sebelum itu saya juga antara orangnya yang tenggelam dalam fenomena Ayat-Ayat Cinta lebih dua tahun yang lalu. Bagi saya Habiburrahman El Shirazy adalah seorang penulis yang gah, mampu membangunkan jiwa setiap pembacanya. Pastinya saya mahu mengucapkan terima kasih kepada seorang sahabat yang menghadiahkan saya buku ini. Entahkan hadiah atau tidak, saya meminta bantuannya untuk membelikan buku itu, saya menerimanya melalui Encik Posmen. Berkali-kali mahu membayarnya melalui akaun bank, dia tetap menyepi diri. Saya pohon dia halalkan buku itu untuk saya. Doa saya mudah-mudahan sahabat saya ini dimurahkan rezeki,…nanti boleh belanja saya lagi…

Kebanyakan masanya saya membaca pengisian ringan ini adalah di dalam kereta. Saya benci menunggu, jika perlu juga untuk menunggu, maka majalah dan novel inilah teman baik saya. Apabila membaca, jangan hanya kita membaca, dapatkanlah sesuatu yang istimewa daripadanya.

Terpulanglah kepada masing-masing bagaimana mahu menambah ilmu melalui pengisian ringan ini. Segalanya terletak kepada kemahuan dan minat. Tiada siapa yang boleh memaksa, yang adalah hanyalah cadangan yang pelbagai.

Pendekatan yang bersesuaian mengikut minat dan kefahaman adalah perlu bagi menghadirkan kemahuan kepada pengetahuan sampingan. Usah memaksa diri membaca sesuatu yang tidak kita suka, malah menjadi sukar untuk memahaminya sekadar kemampuan minda. Jangan menjadi makin keliru selepas membaca. Lebih parah kiranya andai kita menjadi ‘sesat’ kerana membaca, lebih-lebih lagi dalam ilmu keagamaan, kerana ada kemungkinan juga kita sebagai orang awam ini akan menjadi ‘fobia’ kepada pandangan-pandangan ilmuan Islam yang banyak memberi diskusi penting mengenai ketuhanan.

Pandangan

Berbeza pandangan itu sesuatu yang perlu diraikan dalam hidup bermasyarakat. Mungkin hari ini kita tidak bersetuju dengan suatu perkara, insyaAllah ada saatnya nanti Allah melorongkan sesuatu yang pasti untuk kita.

Menyuarakan pendapat tidak salah, tetapi biarlah kita faham tentang isunya. Jangan pula kerana hanya dengan keyakinan, kita telah membuat suatu keputusan yang silap kerana tidak pernah tahu asal sumbernya.

Andai wujud kekhilafan, adalah wajar kita cari persepakatan dan persetujuannya. Jangan kerana berlainan pendirian kita jauhkan sebuah persaudaraan. Kerana sebuah persaudaraan akan terbinanya ikatan persahabatan. Bersyukurlah dengan setiap jalinan ukhuwah yang wujud, kerana sebuah persahabatan akan menjunjung sebuah kesetiaan yang sukar dicari.

Buku-buku karya ayahanda juga menjadi pilihan saya, yang banyak diterbitkan oleh Anbakri Publika Sdn Bhd. Samada ia banyak menyentuh isu agama mahupun politik, saya terasa ‘dekat’ dengan tulisannya yang hebat menyuarakan pandangan-pandangan beliau tentang pelbagai isu, yang kadangkala membuahkan kontroversi pada masa-masa tertentu. Tulisannya adalah bahasanya ketika berkuliah mahupun ceramah, dan semestinya sebahagian usia saya adalah membesar dengan suara-suaranya itu.

Saya sangat sukakan tulisan beliau yang memberi semangat dalam mempertahankan Islam sebagai satu ideologi dalam berpolitik. Walau kemana arah tuju Pas sekalipun, saya percaya ia merupakan sebuah parti politik yang mempunyai kekuatannya yang tersendiri, kerana kekuatan itu adalah Islam!

Selama ini juga saya suka mengutip buku-buku daripada rumah ayahanda, yang sering dihadiahkan kepadanya, yang mana jarang amat dia membaca buku-buku bertulisan rumi, hanya kitab Arab pilihannya. Buku terbaru yang saya miliki daripadanya, Wasiat Nabi SAW Kepada Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah, terjemahan Ustaz Yahya Othman, moga-moga dapatlah saya menghabiskannya dalam waktu terdekat ini.

Ada baiknya jika saya mula mengubah diri sendiri untuk menjadikan buku sebagai hadiah kepada sahabat-sahabat.

Perkongsian

Jika saya memiliki koleksi bahan bacaan ringan, saya amat suka jika mampu untuk berkongsi pengisian ini dengan sahabat-sahabat. Saya sentiasa bersedia untuk memberi pinjam mana-mana bahan yang saya ada, malah tidak pernah ambil kisah jika tidak memilikinya kembali, kerana biasanya saya tidak akan membacanya untuk kali kedua. Majalah-majalah pula akan dititipkan kepada kakak saya untuk dijadikan bahan bacaan di sekolah tempatnya mengajar. Namun, tidak pada buku-buku agama, saya menyimpannya dengan baik untuk dijadikan rujukan dilain masa.  

Apabila saya menulis, bukan bermakna saya banyak ilmunya. Saya masih juga orang awam yang sentiasa dahagakan ilmu buat bekalan hidupan dunia menuju akhirat. Belajar dan memahami setiap ilmu agama itu tiada rehatnya. Iman saya perlu disihatkan, biar ia bertambah pada setiap ketika, dan menjadi makin ‘gemuk’ pada setiap detik kehidupan ini.

Menjaga iman adalah sesuatu yang sukar. Penambahan ilmu pada setiap ketika adalah suatu keperluan yang bukan terpinggir. Maka bersamalah kita menanam semangat agar ada penyelesaiannya bagaimana untuk kita terus beriman kepada Allah swt.

Jangan jemu berkongsi sesuatu dengan saya. Usia ini sentiasa menuju ke pengakhirannya. Usah terlalu yakin kepada diri bahawa kita ini sudah benar betul di jalan yang diredhai olehNya. Ujian dan dugaan itu akan sentiasa hadir dalam kehidupan, maka bersamalah kita muhasabah moga-moga hidayah Allah itu sentiasa menusuk masuk ke dalam jiwa pada setiap ketika.

InsyaAllah pada setiap ketika saya tetap akan menjadi diri saya yang sebenar. Kalaupun saya hebat dikritik mahupun dipuji, saya tetap percaya bahawa setiap yang berlaku itu akan ada hikmahnya. Ujian yang datang kepada saya dan keluarga pada kali ini mampu meletakkan diri saya menjadi seorang yang lebih ‘keras’ jiwanya.

Taatlah Allah dan Rasul. Walau apapun dugaan yang menimpa, ingatlah bahawa Allah itu Maha Adil! Jadilah diri sendiri, yang sentiasa mahu dibimbing oleh sahabat-sahabat yang lain untuk terus bersemangat mencintai Islam.

“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat dan benar (dalam segala perkara)”

(al-Ahzab 33: 70)

11.57am

128 Responses

  1. Bila Puan Nik nak bermuzakarah dengan Haji Husam Musa untuk menjernihkan hubungan sesama muslim? Kalau boleh biar Tok Guru NA ada sekali, insyaAAlah !

    • Sudah saya jawabnya pada komen-komen yang lepas.
      Cuma…apabila perkara ini dimainkan oleh media, saya fikir ada yang kurang cerdik antara kami, samada saya sendiri, samada Haji Husam Musa, samada media. Saya ada jawapannya. Jawapan anda semua saya tak perlu tahu.

  2. saya tertarik dengan aliran penceritaan puan, puan adalah seorang pencerita yang baik dan berkesan.

    Hanya janganlah kerana asyik mahu sedapkan cerita, puan masukkan ‘aji-no-moto’ terlalu banyak. Aji-no-moto diakui menjadi penyedap rasa, tetapi kesan jangka-panjangnya tidak baik untuk kesihatan badan. Begitu juga perbuatan mengada-ngada dalam tulisan,

    Contoh ‘aji-no-moto’ puan ialah catitan puan tentang asap pelita yang terlekat di lubang hidung puan dan saudara-saudara puan ketika kecil kerana terpaksa membaca al-Quran menggunakamasih menggunakan pelita. Kita mengetahui yang asap(celiga) pelita hanya terdapat di pihak atas pucuk api pelita. Hampir tiada orang yang waras akan meletakkan lubang hidungnya di atas pucuk api, yang mana ini akan terdedah kepada sambaran pucuk api sehingga mungkin terbakar bulu hidung.

    Message puan juga hendaknya jangan terlalu angkuh walaupun puan menggunakan bahasa dan perkataan yang sopan , tetapi ianya sarat dengan keangkuhan. Tiliklah angkara ini yang terdapat dalam tulisan puan. Semoga Allah mengelakkan kita dari sifat takabbur yang sudah tentunya akan menghalang kita dari memasukki syurga Allah. Usahlah merasa dan mendakwa yang puan dari keluarga yang dimuliakan, suami puan adalah insan yang begitu baik, puan pula telah terdidik untuk mengutamakan agama…. biarlah orang lain yang memuji puan, usahlah naik bakul dan puan angkat sendiri.

    • Kalau diikutkan rasa hati ini, saya tidak rasa ingin menjawab komen ini. Namun apabila rasa diri ini ‘difitnah’ saya perlu juga untuk menulis.

      Jawab saya hanya ringkas sahaja, celiga itu bukanlah lalunya secara menegak, ia asap yang meliuk lintuk. Dimana pun kita berada di sekitar pelita maka tentunya lubang hidung kita itu ada hitamnya. Apatah lagi apabila kita mengaji al-Quran, secara menunduk dan betul-betul di hadapan pelita, paling kurang pun 20minit. Kita tak akan mengaji jauh dari pelita kerana sudah tentu benar pelita itu adalah sumber cahayanya. Kalau duduk jauh dari pelita baik tak payah mengaji terus. Mana nak nampak…

      Untuk tambahan, sejak dari kecil sehinggalah berumahtangga sendiri, ajinomoto itu tak pernah digunakan oleh keluarga saya. Ada benarnya ia boleh menjejaskan kesihatan. Secara saintifiknya saya tidaklah tahu. Tapi saya memang alah kepadanya.

      Jauh sekali saya mahu angkuh dan takabbur. Saya mengaku itu adalah kelemahan penulisan saya. Moga-moga Allah mengampuni kelemahan hambaNya ini.

  3. hAI loneranger.

    Macam ginilah biar aku selesai dengan kaedah sainstifik yang boleh dipanggil “sainsofestikatet”. aku rasa ko tak belajar sains ni…tiaori mana mu pakai….sains rumah setinggan agaknya. Ok aku bagi kaedah ni bagi ko faham tafsiran yang salah tu, orang sekarang dah pegi ke peringkat…bukan sains panduan mahu pun sains gunaan tapi dah sampai sains angkasawan dah. Mu kat mana tu.

    JELAGA….jelaga ni bukan masudnya ko nak tonyoh batang hidung ko tu kat lampu pelita tu baru hitam. Kalau dulu kalau rumah papan tak ada kipas malam-malam, angin dalam rumah dah tentu dalam rumah je. Bila jelaga tu berkeliaran depan ko, dalam rumah ko kat mana lagi nak pegi asap tu selain ada lubang hidung ko yang bernafas..ada faham…tak faham takpe aku bagi faham lagi.

    Ini ada satu cerita benar…dulu arwah pokngah aku kerjanya toreh getah. Orang toreh getah ni kena bangun awal-awal pagi nak toreh sebab pagi-pagi lah susu getah banyak. Dulu-dulu takde lampu suluh macam sekarang ni, apa yang ada, adalah lampu minyak tanah atau pelita yang macam AKAK pakai tu dulu. Tapi orang toreh getah dulu-dulu pandai, dia ambilnya lampu pelita dan di ikat kannya di atas dahi kat KEPALA OTAK ko tu. Kemudian dia taruk lah upih pinang atau upih kelapa tau juga zink dari bekas tin, di Cover kat belakang lampu pelita yang telah di ikatkan di kepala tu, tujuannya adalah untuk mendapat pantulan cahaya yang lebih di sebelah hadapan agar senang dapat melihat torehan pokok getah diadal suasan gelap tadi. Di panjangkan cerita tadi.

    Selalunya apabila hari dah siang, torehan pun habis meraka pun akan balik setelah selesai semua tugas-tugas tadi, tugas apa pulak selepas itu?.

    Kerja-kerja membuat getah buku dilakukan..jangan orang dulu-dulu tak tahu buku, getah pun boleh jadi buku. Pada masa ini lah kamu akan dapat mereka-meraka yang jadi penoreh ni termasuk lah pakngah aku…semua lubang LUBANG HIDUNG DIA HITAM. Pelik jugak aku…masa tu aku ni kecil-kecil cili padi. Aku pernah bertanye kepada pakngah aku….
    Pakngah..Pakngah kenapa lubang hidung pangah hitam?.
    Pakngah aku jawab….jangan sibuk orang nak buat kerja.
    Aku tanye lagi…..Pakngah…Pakngah…kenapa lubang hidung hitam?..
    Pakngah aku jawab…eshsshhh…pegi main jauh-jauh kang kena cuka getah ni mata butey.
    Aku tak putus asa tanye lagi…Pakngah ada macam lalat lah kat hidung tu…
    Time ni Pakngah aku tonyoh-tonyoh hidung nye…dengan Waris Jari Antoo Fighter dia…apa lagi hilang lah Jelaga yang kata kan tadi.
    Aku jawab…ehhh dah hilang….tadi yang hitam tu tadi apa Pakngah?.
    Pakngah aku jawab…..itu yang hitam tadi tu BULU HIDUNG.-
    Aku pun percaya mati-matian hinggalah sampai aku besar….

    Bila dah besar aku belajar sains angkasawan tadi…baru aku fikir…dan aku pernah buat kajian tentang alam sekitar…tentang pencemaran udara asap rokok, kenderaan dan lain-lain lagi.Disini ada persoalan kenapa asap rokok tu tadi tak ada meninggalkan kesan hitam..sedangkan ia keluar dari rongga hidung?. Tentu loneranger boleh jawab punye…jawapan asap rokok bukan Jelaga.betulll.
    Saya cadangkan senang je nak dapatkan jawapan sains ni…seperti mana yang AKAK ceritakan kisahnya.

    Ko pegi kat tokong hindu…tak kesah…mana-manalah. Cuba ko tengok to sami tu sedang sembahyang. Tok sami tu sembahyang macamana?. Tok sami hindu ni bila dia sembahyang ikut cara dia…dia akan pusing-pusing kan bekas pelita yang menyala api dan berasap-asap hitam pulak. Ko teliti baik-baik, ko tengok asap tu pegi kat mana…nampak tak?, ada hitam tak?.

    TAPI AKU INGATKAN JANGAN SESEKALI TANYE DIA…TENTU DIA MAKI KO PUNYE…TENTU DIA MARAH PUNYE….
    Tahu kenapa?..ingat jangan tanye…tahu kenapa.
    Bila ko tanye dia kenapa lubang TokSami hitam……
    Bukan sahaja dia marah dan maki ko….
    Apa dia akan jawab?

    ADIK MANIS JANGAN KASI SAYA ADA NAIK DARAH…LU CAKAP KENAPA LUBANG HIDUNG HITAM?…LU TARAK NAMPAK SEMUA ADA HITAM SINI.

    Renung-renungkan fikir-fikirkan…selamat beramallll.

    • ibn baittutah dengan loneranger sama-sama dol..nak betulkan orang, dia pun buta kayu, setahu aku sains paduan bukan sains panduan, orang panggil sumbu pelita bukan lampu pelita..lepas menoreh takde proses apa pun nak buat getah buku, biar jer dalam cawan getah tu..lepas noreh balik rumah aje cik abang..

    • gilo merawan sikit ni ibn baititutah

  4. Kli prtama aku brstuju dgn ibni baittutah, hbat jgk dia ni. jdi loneranger kna fkir dlu sbelum nk comment akak amalina ni.

  5. pemuda mace tu AFF Ko,,,,,,menyamar sokong bini…

  6. loneranger orang bandar..tiada pengalaman..susah bila komen menafikan, tanpa pengalaman..

  7. pemuda macho….

    AFF tu that means…….AFUNDI…ARIF FAHMI

    jelous lah tuuuu….

  8. AKAK kalau AKAK cerita kat dia mengaji Al-Quran pakai pelita tu pun dia tak faham. Zaman dia mungkin takde benda-benda ni.Maklum lah zaman it, sekarang ni pun dah berlalu zaman pelita tu pun orang dah boleh sampai ada blog lagi dia tak faham. Ada lagi cerita yang boleh bagi teori kat dia yang senang….Dulu kecik-kecik dia ni agaknya terlalu baik tak pernah Main Bunga Api masa raya kot.
    Kan saya dah cadangkan macam yang saya bagi tulis tu.
    Cadangan tu live lagi suruh dia faham…takkan lah tak boleh faham lagi.
    Satu lagi kalau dia tak faham juga…..ko tengok NATGEO….macamana orang yang bekerja kat Lombong Arang Batu tu bila dia dah habis shift kerja.
    Takde pun suruh dia try pulok kat umah.

  9. Assalamu’alaikum,

    Mungkin jika belum membaca novel dwilogi ini : Ketika CInta Bertasbih 1 & 2, boleh cuba tenggelam di dalamnya pula😀 Author : Ust. HabiburRahman

    Tidak pasti sama ada sudah ada yang dialih bahasa atau tidak, namun, membaca yang di dalam bahasa indonesia, sangat mengasyikkan dan menterjemahkan apa di benak penulis.

    Teruskan penulisan.

    Wassalamu’alaikum.

    • Saya baca Dalam Mihrab Cinta – Ust. Habiburrahman El Shirazy.
      dan sedang mengintai Di Atas Sajadah Cinta.
      Ketika Cinta Bertasbih, saya tunggu ummusalma belanja…boleh gitu…?🙂

      cantik avatar…macam bunga kemboja saya, baru je beli seminggu, warnanya purple cair…susah nak cari kaler tu…

      • sejak bila cinta pandai bertasbih??

      • Ade ke sejadah cinta? Kena tanya tok guru nih. Melayu mati dlm angan2 jer lar..

      • jauh kita ni puan, saya diperantauan🙂 mencari secebis ilmu.

        Yaa, novel Ust. habiburrahman itu sangat membina jiwa, even movie KCB ini pun berjaya di indonesia, dan tidak mengecewakan seperti filem ayat2 cinta (novelnya sangat top!), kerana ust.sendiri turun padang untuk memastikan filemnya seperti di dalam novel… dan KCB 2 baru keluar september 2009 di indonesia. Tidak pasti sama ada sudah sampai di Malaysia atau tidak😀.

        Tulis laa lagi ye puan. A writing that opens up the mind and keeps it running, critical and analytical, insya Allah membuahkan lebih banyak cetusan-cetusan idea dan memberi manfaat kepada orang lain.

        P/S : bunga tu dapat dr windows vista punya collection. i barangkali puan pun memilikinya dalam komputer puan.

        Pp/S: Saya pasti, tajuk-tajuk penulisan diberi oleh ust., antara objektifnya untuk menarik para pembaca, dari segenap lapisan masyarakat, especially remaja (lihatlah dengan mata di kepala dan di hati realiti remaja hari ini) agar dapat memanfaatkan inti dalam buku-bukunya, dari terus larut dalam cinta yang menyimpang.

  10. Buat pemuda macho..

    ak ni bkn AFF yg ko ckap, ak cma skong prkara yg btul.kpd pn amalina, hrap dpt truskn pnulisan anda, berani kerana benar, takut kerana salah.buat apa tkut klau anda dijalan yg btul.

    • InsyaAllah saya sentiasa menjunjung kebenaran.

      • Lagi molek kalu tambah sikit…Jadinya:-

        “InsyaAllah saya akan sentiasa berusaha untuk terus menjunjung kebenaran…”

        Lebih menunjukkan azam tekad dan niat. Takut disalah tafsir, buleh kembang hidung sendiri ayat sebelum tu (Masih berkaitan hidung…). Nauzubillah.

  11. Ye AKAK sabar je lah…..lama-lama penat lah dema tu
    Yang penting kita teruskan penulisan yang sihat…kerana ia dapat menjamin minda yang sihat…Yang tak sihat tu…Sendiri Mau Ingat.

  12. 🙂

  13. Naktegelak…naktegelak..naktegelak…sama-sama kita A gelak..

    Mu ni betul-betul memang geng pencuri betul dulu ni. Bukan setakat duit Kelantan mu curi, tu duit Kertervelpella jaga GETWAY masuk tu pun ko curi…yang rm800 jangan cakap lah.
    Kenapa kita orang panggil ko pencuri…

    1. Dari cerita mu tentang getah tu dah tahu…yang mu ni Tahu setakat GETAH SEKERAP JE….mu dok tahu SUSU GETAH hok nok buat apa. Dah tahu sampai getah sekerap tu. Kat kampung aku dulu…MAMAT DADAH ni lah yang selalu curi getah sekerap.(LA NI MAMAT IT CURI PULOK…OHH ALOH).
    Getah sekerap ni…kalau pakngah aku dah ambil susu getah…pusing sekali satu round….yang lebih tu lah getah sekerap. Kalau seadanya pun….kalau hari hujan orang tak ambik susu getah. Mu dengan dotdotdpt tu samo je lah dengan pelita api dia sambil pusing-pusing untuk mu….ngongeng..ngongeng…dia baca untuk mu.

    2. Mu di kira Aji-No-Moto….guano pulok aku panggil Ajinomoto….kalau boleh lagi Pak-Aji-No-Moto….
    Mu tahu apa makna Pak-Aji-No-Moto?.

    Dekat sikit mata mu tu depan skrin ni….bukak sikit besar mata tu….mu ada kanta tak?…kalau ada kanta lagi bagus. Dekat-lagi…dekat sikit lagi…bagus macam tu lah.

    Pak- Aji-No-Moto tuuuuu…maknanya….

    PAK – AJI – UMNO – naik – MOTOR –
    Eeeeh ko tolong geletek sikit perut aku ni….nak TERGELAK….

    • aku respon ayat mu yang ni ibn batutah..
      …Kerja-kerja membuat getah buku dilakukan….
      yang ko cerita dengan si pemerhati dol tu buat getah keping…ko tulih buat getah buku..la ni getah buku beku dalam cawan jer laa..takde nak buh dalam baldi..nak buat getah keping barulah pungut dalam baldi, letak dalam takung, bubuh asid kemudian mesin..pastu jemur atau asap bagi kering…
      nak jadi getah buku, lepas noreh bior aje dalam cawan…itu yang aku nak citer..dol sungguh

  14. Aku sokong Ibni-baittutah, pada naktergelak aku ingat biar aku tolong gelakkan ko dulu. Tu la, kalau nak gelakkan orang selidik dulu kamu pandai ke tak dalam bidang tu. Mungkin kamu ni dulu tak pernah ada pengalaman tengok macam mana orang buat dengan susu getah tu. Sebab tu ko cakap lepas balik toreh getah dah boleh balik rumah.

    Biar aku citer sikit bagi ko paham. Ko ingat senang sangat ke org dulu2 cari duit . Tak semudah tu la, ada proses lagi utk susu getah tu.Aku ingat lagi masa zaman aku sekolah rendah, kalau cuti sekolah aku balik kg tolong atok aku, dapatlah upah entah berapa ringgit sepanjang cuti sekolah tu. Tapi memang seronok.

    Lepas diorang toreh getah, dalam kul 10 camtu aku pun tolong pusing satu ladang getah masukkan susu getah tu dalam baldi.

    Pastu, pegi kat pondok kat area ladang getah tu juga. Atok aku akan masukkan susu getah tu dalam acuan dia. (bentuk 4 segi). Kemudian ada letak satu cecair nak bagi getah tu beku. Tunggulah dalam satu ke dua jamlah agaknya biar dia beku. Nanti atok aku datang semula untuk henyak2 getah tu guna tangan. Pastu baru lah gelek getah tu guna mesin dia kasi dia leper jadi kepingan getah. Aku ingat lagi, mesin tu kena pusing guna tangan. Berat lah jugak nak pusing mesin tu sebab masa tu aku kecik lagi.

    Lepas dah lenyek getah guna mesin, getah tu pun dah leper je, kena jemur pulak sampailah kering. Ambik masa beberapa hari juga untuk betul2 kering.Pastu tunggulah sampai tauke getah datang beli getah keping tu. Yang macam Ibni-baittutah cakap, getah sekerap tu pun ada gak tapi murah sikit kot harga dia masa tu. Tak sampai Rm1 pun sekilo. Sebab tu, diorang zaman dulu kena buat getah yang keping tu untuk harga yang lebih mahal.

    Tapi sekarang aku tak tahula, zaman pun dah moden ada ke guna mesin camtu lagi. Ladang getah atok aku pun dah ganti dengan kelapa sawit. Tapi pengalaman tu memang aku takleh lupa.

    Kesimpulannya, apa pun sebelum ko gelakkan orang ko kena selidik dulu benda tu. Ini, ko gelak orang yang lagi bijak dari ko. Aparahhhh…………

    • kalu setakat pengalaman atuk tak payah citer…bukak mata beso-beso..perati sikit, aku respon pasal getah buku ke getah keping…si dol ibn baitutah tu tulih pasai getah buku..mu tahu dok getah buku?

  15. Pn.

    Saya seorang chartered account (ICAEW). Mula2 saya ingat nak post komen yang “macam bagus” dalam blog puan untuk tujuan berlagak “macam pandai”. Tapi bila dah tulis panjang lebar, saya pikir balik patut ke saya tulis komen yang “macam bagus” tu? apa yang saya harapkan? tak cukup ke segala nikmat yang saya dah dapat ni? apa taraf manusia untuk judge komen atau blog posting saya? dapat ke saya ubah status saya di akhirat kelak?

    kesudahannya saya decide untuk post ni untuk tujuan muhasabah diri sendiri. lebih elok saya diam, tak payah la nak tunjuk “macam bagus” dan “macam pandai” pasal niat nak berlagak je. rugi kalau pasal benda trivial ni dosa saya bertambah pulak.

    So terima kasih Pn. kerana bantu saya lihat kelemahan diri saya sebagai seorang insan yang takbur.

    • It’s sound sarcastic…maaf, saya tak dapat untuk memahaminya…
      Apapun, untuk diri saya sendiri, saya juga mendoakan semoga sifat-sifat berlagak, macam bagus, macam pandai, takbur, dan lain-lain sifat mazmumah itu dijauhkanlah daripada hati saya ini.

      Tak ke mana manusia dengan sifat-sifat buruk itu, hanyalah amalan baik yang dibawa untuk menghadap Allah.

  16. Aku sokong…..kalau nak cerita semua esok tak habis…jadi isu getah lak dalam ni….
    Tentang mesin tu…Dulu aku panggil mesin ABC…air batu campur….ni pun ko tak tahu..
    Ada lagi kegunaan dia….kadang-kadang orang kampung aku….guna untuk apa?..

    ko ikut atok ko je mana tahu…sebelum ko kena gelak..aku bagi ko gelak sikit je…itu pun kalau nak gelak.

    Orang kampung aku nguna untuk buat apa tau?

    Lepas ni ko kena belanja aku…tapi jangan bagi tahu sapa-sapa tau…

    BUAT MESIN PERAH TEBU….nak minum air tebuuuuuu….tebuuuuuu….

  17. Hahh..hah tergelak lah wahai sang tegelak…
    Pemerhati …high 5 sikit…

  18. pergi meminta maaf kepada seseorang dianggap merendahkan martabat.Lucunya puan ni….bangga dengan keturunan raja jembal yang tak ada nilai maknanya.Rasa baik ore keturunan syed lagi lagi raja jembal……

    • Mungkin juga keturunan Syed itu lebih baik kerana mereka sangat menjaga keturunan mereka sehinggakan mahu berkahwin pun begitu susah untuk mencari yang sekufu. Semua orang tahu hal ini.

      Bagi kami yang berketurunan Raja Jembal ini, dalam kontek keluarga kami, kahwinlah dengan sesiapapun asal mereka daripada keluarga yang baik-baik. Tiada harta tidak mengapa, asal akhlaknya baik.

      Lagi pula, tiada didikan daripada ayahbonda kami untuk mengagung-agungkan keturunan kami ini, yang ada hanyalah orang luar yang bersungguh-sungguh mahu membukukan salasilah TG.

      Namun, satu perkara yang perlu kita ingat, bahawa Allah itu tidak sesekali memandang kepada keturunan. Mengaku keturunan Nabi sekalipun, kalau berperangai semacam syaitan, apa boleh masuk Syurga?

      Cuma saya musykil;
      ‘pergi meminta maaf kepada seseorang dianggap merendahkan martabat’
      apa maksudnya?

  19. Pokngey betul Dent….

    Ketika Cinta Bertasbih tu…maksudnya?…

    Apabila kamu mengingati Allah Dan Rasul…hendaklah kamu menanam rasa Cinta Padanya.

    Mencintai Bapa Ibu
    Mencintai Rasul
    Mencintai Allah
    Mencintai Al-Quran

    Melalui hati yang ditanam Bersama Tasbih(Zikirullallah). Itu semua amalan yang sangat baik di contohi wahai dent. Mengingati Allah dan Rasul di mana jua anda berada, tak kira sedang berinternet, berjalan, makan dan sebagainya. Tanamkan dalam hati sentiasa dekat bersama Allah sambil kita mencintainya.

    We should know that the only way for our salvation in this life and in the hereafter is to know, for sure, our lord who created us, “Belive It or Not” …believe in Him, and worship Him Alone. We should also know our Prophet whom Allah had sent to us and to mankind, believe in him and follow him. We should know the religion of truth which our lord has commanded us to believe in, and practice it.

    Allah endowed Muhammad, may the blessings and peace of Allah be upon him, by the following favours which characterised him over all other prophets.
    1. Muhammad is the seal of prophets and there is no prophet will be sent after him, may the blessings and peace of Allah be upon him.
    2. His message is a universal and common message.Allah sent him to all nations and not to special nation or clan.

    Sayee heyrap oreng-oreng meycam keymu ini….agar mendeypat Hidayyah dari Allah. Selemat berjeyya.

  20. awiPulaipc…ngoyak vs Aku

    awiPulaipc: “Mintak nyawa…mintak nyawa…minta nyawa”….

    Aku: “Apaaa….awi… MARAHHH……nanti kena jual”

    awiPulaipc: “ehh…takdelah…gilo merawan mu niey”…

    Aku: “Air mengembang apabila beku dan akan mengecut apabila ia mencair. Jadi, jika glasier di kutub utara dan selatan mencair, secara teorinya paras air laut global tidak akan meningkat. Bukan begitu?”…(AKAK dia dah takde oksigen lah tu…tu MERABAN JE DALAM WEB AKAK NI….Gilo Meroyan).

    awiPulaipc:….”hahhhhh”(tekulai..lemah longlai awi)

    Aku: “Penulis terkenal, Charles Dickens adalah seorang Insommia. Beliau percaya cara paling mudah untuk tidur adalah dengan berbaring di tengah-tengah tilam dan menghadapkan badan ke arah utara”.

    awiPulaipc: “arrrhhh…

    Aku: “Pelawak terkenal, Charlie Chaplin pernah menyertai pertandingan meniru gaya dirinya. Malangnya, beliau mendapat tempat ketiga! Sementara itu, pelakon Clark Gable mandi lebih daripada empat kali sehari”.

    awiPulaipc: “heheheehee”

    Aku: ” Ketika umurnya 90 tahun, Peter Mustafic dari Botovo, Yugoslavia telah mengejutkan orang ramai apabila beliau tiba-tiba mula bercakap selepas membisu selama 40 tahun. Agensi berita Yugoslavia melaporkan, Peter bukanya bisu. lelaki itu sebaliknya telah berhenti bercakap sejak 1920-an engan menyertai perkhidmatan tentera negara”(AKAK penakut tu).

    * ok lah….aku bagi cerita alih bahasa kat ko lagi awiPulaipc.

    * Semasa umurnya 47 tahun, pemain gitar bass kumpulan muzik The Rolling Stone, Bill Wyman memulakan hubungan dengan mandy Smith, yang ketika itu hanya berusia 13 tahun.(ko mesti tahu….umno jugak yang buat berita ni dulu)… itu bagaimanapun mendapat restu daripada ibu mandy. Enam tahun kemudian mereka berkahwin tetapi malang, hanya bertahan selama setahun sahaja. Tidak lama selepas itu anak Bill dengan isterinya yang terdahulu, Stephen Wellmen, 30, (hah nilah yang salah seorang pemimpin ko tu fanatik sangat dengan dia ni)telah berkahwin dengan ibu Mandy yang berumur 46 tahun. Ini menjadikan Stephen sebagai bapa tiri kepada bekas ibu tiri beliau. Jikalau perkahwinan Bill dan Mandy masih kekal, Stephen akan menjadi bapa mentua kepada bapanya dan juga datuk kepada dirinya sendiri.(Artis macam ni….Hero 1 Malaysia ko tu minat…dulu kenyataannya….siap jemput lagi).

    * tapi aku….Lebih suka “Penulis terkenal Jerman, Johann wolfgang von Goethe(1749-1832) TIDAK SUKA DENGAN BUNYI ANJING MENYALAK…..dan dia hanya dapat berkarya kalau ada sebiji epal di sisinya.(aku lak ada kopi Tok Cikgu).

  21. setuju dengan bukan jembalang. Boleh anti terangkan peranan anti dalam pengunduran Anual Bakri daripada S/U Politik TGNA? Atau anti tak masuk campur dalam urusan urusan rasmi TGNA? Atau kerana maruah Raja Jembal tercemar akibat TGNA meminta maaf sesama manusia? Minta penjelasan/penafian penglibatan keluarga anti dalam pengunduran terpaksa Anual Bakri. Jgn malu untuk menjelaskan kpd rakyat jelata dan rakyat marhean.

    • Saya tiada peranan dalam hal yang dinyatakan.

      Cuma saya musykil,
      kenapa kecoh sangat dengan pengunduran SUP Tok Guru?
      Kenapa tak kecoh juga perihal pengunduran SUA Tok Guru?
      Apa yang specialnya SUP dan apa kurangnya SUA?

      Apakah SUP itu …?

  22. Salam,

    Allah berfirman: Allazi khalaqal mauta wal hayaata liyabluwakum ayyukum ahsanu ‘amala.

    Hok paling molek baca ko budak-budak buku-buku hok boleh meningkatkan rasa kasih kepada Rasulullah dan para Sahabat r.a, boleh mendorong untuk beramal ibadah, dan meningkat kerungsingan kepada hari akhirat. Banyak buku-buku sirah ni seperti Hayatus Sahabah oleh Syeikh Muhammad Yusuf Kandhlawi, atau pun kitab fadhailul a’mal oleh Syeikh Zakariyya Kandhlawi, atau pun kitab kitab lain karangan ulama’ rabbani. Kalau baca buku-buku novel tu boleh la sekadar penyedap nafsu, tapi tak ada lah dapat apa-apa manfaat keruhanian dan tak ada pahala.

    /3 pupu demo

    • Tq atas maklumat.

      Namun bagi saya mendidik perlu melihat kepada identiti anak-anak itu. Mereka bukannya sama, itu kelebihan Allah yang mempelbagaikan identiti manusia.

      Ada anak-anak yang boleh dididik dengan mudah melalui buku-buku sirah, ada juga sebaliknya yang mahukan imej kartun yang memberi dialog-dialog yang berkesan kepada jiwa mereka. Terpulanglah kepada ibubapa kerana insyaAllah mereka lebih memahami perkembangan anak-anak.

      Membaca novel pula tidaklah salah jika tahu memilih. Saya tidak nafikan bahawa kitab-kitab yang disarankan itu lebih tinggi nilainya. Namun saya menulis dalam kontek pengisian ringan. Novel yang saya nyatakan juga bukan buruk isinya. Bukan alunan cinta yang meliuk lintuk, tapi ia membangunkan jiwa muslim itu sendiri.

      Saya sendiri tidak akan membaca novel-novel yang keterlaluan membuai perasaan dalam genre cintan-cintun, hanya akan membuang masa sahaja. Kalau terbaca pun mungkin boleh dipakai istilah ‘lompat-lompat’.

  23. Kalaulah hidup sebagai pembohong, pengkianat bangsa & agama, pendendam dan segala2nya TUNGGULAH BALASAN DARI ALLAH SAMA ADA DIDUNIA INI DAN DIAKHIRAT NANTI

    • Balasan daripada Allah itu adalah sebaik-baik pembalasan.

    • saya konpius…sapa yang menipu nih sebenarnya.. kickdefella atau nik amalina? kalau dua-dua betul tak logik, dua-dua salah pun tak logik. Tolong bagitau direct tanpa ayat-ayat sastera.

  24. Setelah mengamati tulisan saudari…saya teringat pada kisah seorang mufti yang telah lama pergi…

    Walaupun bapanya alim ulamak…anak2nya belum tentu dapat mewarisi ilmu tauhid sepenuh jiwa tambahan pula anak2 dikalangan anak2 perempuan…

    Sebelum menuduh orang lain penipu besar…kita kena ingat balik dengan kehadiran penipu itu munkin ada hikmahnya…

    Bukankah agama menyuruh kita berbaik sangka…apatah lagi bila ada yang memecah belahkan kita itu kita kena anggap rezeki dari Allah…kerana sudi menyedarkan kita…
    Kadang2 kita lupa yang suami kita tu yang penipu besar agaknya….lainlah kalau saudari sudah hidup lama bersamanya hingga mencecah 30 tahun lebih…

    kita tak perlu publish minta diiktiraf memberikan nama anak2 sebagai tanda peritnya mengandung anak2 itu…
    Pengorbanan yang sekecil ini pun minta di tagih…bagaimana bisa kita nak kembangkan zuriat mengikut acuan tok guru…

    Benarlah kaum hawa itu 9 nafsunya dan akalnya cuma 1…sepatutnya anak2 perempuan orang baik2 boleh menandingi hakikat itu…

    tidak mustahi perempuan juga dapat meningkat ketinggian akalnya menjadi 9…nafsunya cuma tinggal 1.

    Saya berharap saudari jujur dalam mempamerkan komen saya agar 1 Malaysia baca siapakah anak tok guru ini???

    • Apabila saya berblog, banyak ilmu lain yang saya peroleh di sini kerana saya tahu benar kurangnya ilmu yang saya ada. Apatah lagi mahu sehebat TG, jauh sekali. Mungkin ilmu yang saya ada ini hanya di hujung kuku TG saja. Namun, pencarian ilmu itu tiada hentinya sehingga lah tiada lagi hayat dikandung badan.

      Setiap perkara yang berlaku itu saya bersetuju bahawa ada hikmah di sebaliknya. Jika kita ikhlas dalam institusi perkahwinan, tidak perlu sehingga mencapai berpuluh tahun untuk mengenali hati budi suami. Cukuplah dengan asas yang disarankan dalam Islam, kita akan sentiasa berta’aruf dengan suami. Bagi saya, pasangan yang tidak mengenali pasangan mereka adalah pasangan yang bersikap sehala, tiada percambahan ilmu rumahtangga secara dua hala.

      Saya bukan minta pengiktirafan apabila menceritakan tentang apa jua aspek dalam rumahtangga saya, hanya bersantai di sini. Memberi nama anak bukanlah suatu yang perlu diiktiraf, hanyalah sebagai hadiah daripada suami untuk mengucapkan terima kasih kepada seorang isteri. Itupun kami bawa nama itu kepada TG juga, jika baik maksudnya Alhamdulillah TG bersetuju.

      Tiada masalah untuk saya pamerkan komen Puan jika tulisannya ok.

      • setuju dengan qaseh bonda…
        seriau baca respon puan tentang suami puan…tak berlapik langsung..elok puan ubah sikit struktur ayat, biar nampak merendah diri dan tawadhu’ sikit…nampak macam takbur sangat..

  25. pembalasan baik dan buruk telah dijanjikan oleh Allah di Akhirat kelak.

    Wassalam

  26. salam ziarah buat puan amalina dari anak kelantan di india. moga puan akan terus berkarya. saya dapat merasai betapa ada “flow of writing” bila puan menulis

    • Tq, saya impikan mahu ke India bilamana TG bercerita tentang keseronokan dan pengalaman serta ilmu yang dikutipnya dari sana.

  27. kl x keberatan leh x share page facebook anda berdua wahai pn nik amalina dgn ibnubatuttah…. ambo nok bersaing…. bleh ko?

  28. Mat Bon Da…

    Semua orang tahu AKAK…hampa je yang tak tahu…
    Apa yang hampa tahu nafsu je…….orang yang mengikut nafsu sahaja yang tidak akan selesa dengan nafsu yang ada tu.
    Kerana nafsu lah hingga kan ianya nak di jadikan 9 nama….manakala satu nama yang tinggai tidak digunakan sebaik mungkin…Kerana Apa…AKAI TAKDAK.

    Kalau anda muskil lagi wahai Mat Bon Da….tu hok di sebelah tu….PAUTAN ada pegi lah tanye….await muskil sangat nak tanye sini….disini SANTAiiii.

  29. Hahh ada satu lagi lupa……Buku Bekas Mufti Sabah dulu tu hangpa tak baca ka?…..await takot lagu mano buku tu?.

  30. SUA berhenti secara terhormat. Tunggu sampai habis tamat kontrak. Berbeza dgn SUP yg tak ada kontrak seperti mana SUA. Jgnlah anti buat tak tahu pula. SUP tidak di beri masa sepertimana AAF atau SUA. Di minta lepaskan jwtn segera. Lupakah anti yg anti ada sebut di perjumpaan Muslimah baru2 ini ttg ketidakpuasan hati keatas ‘nasihat’ SUP agar TGNA meminta maaf kepada makhluk Allah dan anti ibaratkan nasihat SUP itu menjatuhkan martabat Raja Jembal yg amat di muliakan itu??????

    • Jika mahu memberi info pastikan ia sahih. Jika masih berminat telitilah kontrak kedua-dua SU itu. Mana ada kerja yang tidak punya kontrak?

      Boleh jelaskan lagi perjumpaan Muslimah di mana? Saya memerlukan info tersebut.
      Untuk pengetahuan, lidah saya ini jarang benar bertutur perihal keturunan. Apa besarnya keturunan disisi Allah swt?

  31. Raja Jembal….

    mu sabar dehh….
    Dendam tak kemana dalam ni…
    Kita ni kan Ibarat dikir barat….Pokok yang kuat teguh yang menampung Bunga yang yang mekar sejambak di atasnya.
    Mu dengor Mat Bon Da….
    Dari mana datangnya Udara pencemaran yang Mengandungin KARBOND DIAOKSIDA…kita boleh melaluinya dengan memproses dan mengeluarkan Udara Segar seperti OKSIGEN.

    Mat Bon Da…mu lihat kejadian alam ini….seperti Pokok dan Bunga itu.

    Batang Pokok dan Bunganya.

    Pokok berdiri teguh…tegak dan kukuh dengan batang yang kuat menampung Bunga yang sedang mekar itu tadi. Dengan ada udara yang berunsurkan oksigen itu tadi dan dibantu dengan pengaliran air dari batang pokok itu tadi, dapat lah bunga itu terus segar dan tidak layu walau pun karbon diaoksida yang mencemarkan.

    Tapi batang pokok tadi mestilah kukuh dengan dibantu oleh daun-daun yang MENGHIJAU. Tetapi kita jangan lupa menyiram pokok selalu disamping itu sentiasalah tunduk dengan Kebesaran Allah. Sambil kita menyiram batang pokok tersebut dengan air yang banyak, bersertalah sekali dengan zikir-zikir munajat, agar Allah akan sentiasa memberi rahmat dan kemuliaan di atasnya.

    Dengan berkat kesabaran kehidupan pokok yang sedang melalui proses Fotositinsis itu tadi, kembang lah bunga tersebut dengan segar dan lebih menyerlah lagi.
    Bunga akan terus melahirkan benih-benih segar untuk di kongsi bersama-sama dengan makhluk-makhluk lain yang tertarik dengan keharumannya.

  32. salam nik amalina.

    semoga perbanyakkan ZIKRULLAH.

    wassalam

  33. Masyarakat sekarang sudah bijak menilai yang betul dan salah.. Mengikut pemerhatian saya dari blog2 yang lain, saya dah tahu serba sikit keadaannya. Namun itu semua adalah kemungkinan yang betul atau salah.. Dari blog ini pun berkemungkinan tak betul ataupun betul. Sesuatu yang betul jika dianggap salah oleh semua org akan diterima sebagai sesuatu yang salah… Semoga org yg bercakap bohong akan dilaknat oleh ALLAH didunia dan diakhirat kerana perbuatan itu memporak-perandakan masyarakat.. Jgn sebab sesuatu benda yang remeh itu akan menjahanamkan kerajaan Kelantan.. Jgn disebabkan kepentingan diri sendiri, kita memfitnah org lain.. Untuk ingatan bersama

  34. Info ana sahih. Anti tu yg tidak ada info sahih, sbb tu tulis tanpa fakta. Pergi lah selidik, adakah SUP mempunyai kontrak macam SUA? Bukan semua kontrak kerja sama. Ada contract for service, ada contract of service, dan kalau macam pegawai kerajaan , ada surat perlantikan dan ikut terma2 perkhidmatan awam. Not a specific contract for a specified period like AAF tu. Perluaskan pengetahuan anti sikit, jgn asyik ikut apa yg AAF cakap. Please check your facts and ensure brain is in gear before engaging mouth. Dan last but not least, jgn ada penyakit selective memory loss.

    • Nampaknya saya pula terjebak dalam kes yang saya tidaklah ambil tahu. Tapi tak mengapalah, saya cuba lagi mencari bahannya untuk mencari kebenaran dalam kes ini, walaupun sebenarnya tidaklah saya berminat.
      Mungkin jawapan saya di atas salah membawa maksud dalam penulisannya. Saya mahu betulkannya. Apa yang sepatutnya saya tulis adalah berkaitan undang-undang bukannya kontrak. Pelantikan SUP adalah mengikut Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri.
      Sekurang-kurangnya dengan kes ini saya dapat meluaskan pengetahuan saya lagi.

      Tq csisuk. Baguslah anda tahu benar mengenai isu ini. Saya pula menjadi musykil…something fishy…

      • “Nampaknya saya pula terjebak dalam kes yang saya tidaklah ambil tahu”

        Puan wajib tahu. itulah fakta penting dalam ‘peperangan’ ini.

  35. AAF….Afundi…Ariff….Fahmi…..yeahhh

  36. AKAK jangan layan…..dia tu group WASABI….selective loss imposible.

  37. Bacalah surah al-baqarah ayat 17-18 semoga hati anda terbuka….

    Manusia di dunia ini adalah utk mengembangkan syariaat Allah….

    Keluarga, pangkat dan harta adalah dugaan Allah terhadap hambanya…..

  38. salam.

    dulu, saya tidak pernah mengenali puan walaupun seringkali mengunjungi maahad darul anuar pulau melaka. tahun 1996. seringkali berulangkali mendengar kuliah ayah ziz. jauh mengayuh basikal dari padang bongor. tika itu saya masih di maahad muhammadi lelaki. dan masa itu, ustaz nik razi pengetuanya. adik ayah ziz

    mengunjungi sepupu dan rakan-rakan di darul anuar adalah kenangan terhebat. indah memandang zuhudnya ayah ziz, kekadang bermalam di pulau melaka. waktu tu, jambatan kayu lagi di pulau melaka.

    seringkali bersua muka, ayah ziz bersama bedilnya membedil tupai. kekadang ke medan ilmu ( panggilan kini ) menadah ilmu bila jumaat tiba.

    bila isu, suami puan tergempar serata, dan munculnya seri suri, saya cuba mengenali puan. dan akhirnya bila masuk menjengah kelantan, border terengganu sudah terpampang wajah puan bersama anak-anak.

    saya, bukan orang hebat untuk berkata-kata, malah bukan orang terlayak menasihati sesiapa. Tapi, puan ingatlah………… jangan kita sediakan peluru kepada musuh untuk mereka membedil kita. fahamilah adab berjamaah.

    terima kasih.

    • saudara,
      inilah yang saya maksudkan sebagai fakta yang terfitnah. Diceritakan dengan baik semacam ia satu fakta sahih, tapi sebenarnya inilah berita-berita yang disampaikan oleh orang-orang fasiq secara berhemah.

      Jika saudara tidak pernah melihat saya, bagaimana boleh saudara katakan itu adalah saya? Itu bukan saya, saudara. Watak ibu itu ‘dilakonkan’ oleh seorang gadis (pada waktu itu), alhamdulillah kini telah menjadi seorang isteri.

      Saya juga mahu saudara beringat kepada kata-kata mahupun tulisan-tulisan musuh yang mahu meranapkan jamaah Islam ini. Saya akan terus cuba memahami adab berjamaah, dan begitulah juga kepada saudara, jangan mudah termakan kepada fitnah. Buruk padahnya.

  39. Apa yg fishynya?. Yang fishynya/belut besarnya ialah AAF. SUP bukan tamat kontrak tapi di suruh letak jwtn. Kalu masih ada selective memory loss, pls ask AAF to refresh your memory. BTW, dah baca blog kickdefella?? Ana eager to hear yr response/rebuttal of the proceedings at JKR10.

    • Fishynya yang saudara berikan namanya itu.

      Saya sudahkan di sini perbincangan yang tiada faedahnya bagi saya.
      Jika saudara mahu mengambil maklumat di sebelah sana dan menabur fitnahnya di sini, tiada tempatnya dalam blog saya ini.
      Saya persilakan saudara mengambil maklumat dari sana.
      Jika saudara kenal siapa penama itu, saya juga mengenalinya, dan insyaAllah, Allah maha mengetahui segala perancangannya. Saya berkeyakinan penuh bahawa perancangan Allah itu adalah terbaik bagi mana-mana kehidupan sekalipun.

      Wallahua’lam.

      • ermmm….jgn takut puan, alang-alang nak “berdebat” lawan je lah.

        saya yakin ramai yg tak sabar menunggu pertarungan Puan dengan Kick secara direct..

        suka la baca blog ni hehhehe

  40. Wahai ibni batutah, ko ni tak adake kerja lain, asyik tulisan ko je kat sini.

  41. nampaknya tulisan ku sering di “hilang” kan secara majik. ada apa2 ke?

  42. csisuk..

    Hang ni betul-betul bangang bendol

    Kan cek dah hanbaq kan hang….AAF tu kan AfundiArif Fahmi.
    Tentang SUP tu biasa lah……hang pun cakap kat kita orang SUP tu apa…Kita semua suka makan SUP BELUT….hang tak pernah makan mai kat Getway sini…kalau hampa tak setuju……apa lagi GETOUT. Tentang SUP hampa tak tahu cerita pandai nak buat cerita…kang aku pangil si SUP tu kang hampa baru tahu…..dia ni SUP yang hampa cakap tu ada kat sebelah aku sat ni……hang tahu makna SUP tu?…SUP Saya Umpama Pemerhati…..itu tugas dia.

    Wahhwah Teropong…hang asyik teropong aje…apa lagi balun.
    Lukmanhakim….hampa ni satu bangang…hampa dok melalut gila apa….Egine macamana hang pun aku tahu.
    Biaq aku magic lagi tulisan hang yang tak sopan dan beradap tu….Zamzam ala kazam….huuhh berasap hilang…hitam muka di buatnya.

  43. ibni-baittutah..ni nama samaran Arif Fahmi ke Amalina?..atau khadam kepada keduanya?

    kat Blog ni berani lah…bila ajak berdepan banyak alasan…. kesian Ayananda.

    • Jika saudara mengambil jawapan daripada tulisan-tulisan yang masih boleh diragukan kesahihannya, eloknya saudara bertanya dulu. Jangan melulu…

      Bukan masalah berani atau takut, bukan banyak alasan mahupun mereka cerita, dan siapa sebenarnya yang patut dikesiankan.

      Saya tidaklah berniat membuka cerita kepada umum mengenai mana-mana pertemuan pun. Saya dinasihatkan agar tidak mendedahkan pertemuan ini kerana ia dianggap tertutup, di antara pimpinan sahaja. Suka saya untuk patuh kepada arahan ini kerana sebelum ini saya diarahkan untuk belajar adab berjamaah. InsyaAllah saya cuba yang terbaik.
      Pimpinan yang menyuruh saya belajar adab berjamaah itu pun ada selepas pertemuan itu.

      Namun, saya musykil, pimpinan manakah pula yang tidak tahu adab berjamaah? Bilamana pertemuan yang diarahkan ditutup itu, telah dibuka seluas-luasnya. Tidak cukup lagikah tarbiah yang mereka terima? Tapi tidaklah saya hairan kerana pimpinan yang tahu adab berjamaah ini pun secara terang lagi bersuluh telah melanggar adab berjamaah nun jauh di kepulauan sana…seronok YB mengutuk orang ya…

      Situasi yang sebenar bukanlah sebagaimana yang saudara baca, banyak lagi yang tersirat. Namun, Alhamdulillah sudah ramai pimpinan yang faham isunya yang sebenar. Andainya kami rebah sekalipun, tidaklah sehingga kami tersungkur kerana ramainya tangan-tangan yang akan menghulur membantu kami.

      Keyakinan saya begitu teguh sekali bahawa Pas akan lebih kuat dan perkasa tanpa pemimpin yang menggunakan wang parti sebagai pemangkin kelangsungan politik mereka yang rakus. Menggunakan nafsu buas mereka itu dengan laungan atas dasar perjuangan! Malang sungguh.

  44. Jadi terselah TUJUAN ASAL nak posting…
    KUAWANG..kuawang..kuawang.

    AKAK jangan lupa cuci sampah tu…..ada lak sampah masuk kat dalam ni……PATUT LAH SAMPAH BANYAK.

    Wahai HAJI MISAI KOntot……TUAN PENASIHAT…ada sihat….kat blog kerajaan…memang sah lah kerajaan yang buat sampah dalam blog suri rumah ni. Kita orang ni tak payah guna kerajaan umno pun takpe. KERAJAAN PAS ni pun dah cukup. Dah ada majlis perbandaran sendiri…takyah lah buang sampah merata-rata namti kena saman. Tak tengok Iklan kartu kat Tv tu ke.

    Iklan Jangan buang sampah…..anda boleh denda Rm500.Kalau Bandaraya Pulau Condong Rm100.

    Iklan Gula…..jangan makan gula,jangan makan nasi,jangan minum teh,jangan apa-apa lah tentang gula….nanti KENA NAIK HARGA GULA NANTI.

    Iklan Talian kecemasan….Jaga anak anda, jaga despatch yang kerja kat pusat cyber umno anda, jag pacik guard kat pejabat adun ada….jangan main talian kecemasan 999…nanti polis marah.

    Iklan Senyum pakcik…ni masuk hotel masam je muka…marka senyum pun masam je pacik….Senyum…hahhh macam tu lah…

    * AMALKAN KEBERSIHAN KITAR SEMULA DAPAT MEMBANTU KEHARMONIAN 1 MALAYSIA.

  45. aKAK PUBLISH JE…TENGOK APA DIA NAK KATA….ITU LAH RANCANGAN MEREKA…rancangan mereka selama ini..
    Itulah sampah yang mengotori laman kita ini…..

  46. ibni-baittutah..umur berapa ni? siap nyanyi sua suey ke moning tambah lagi cam emosi je..

    jgnlah berdebat spelet ayat. kalu orang bincang SUP, bincang SUP lah. bakpo SUP BELUT pulok. kan kawe wat kuar isu SUP EKOR pulok . Kalu tak tahu pasal sesuatu perkara tu senyap je la jangan la komen. komen hok kita tahu dah la.

  47. Hai mana lukman hakim………pegi buang sampah ke?…

    Jangan lupa basuh tangan lepas buang sampah tuuu….

  48. Semoga penulis blog dan suaminya di beri pentunjuk oleh Allah….

    Berharap kemelut ini tidak berpanjangan……

  49. ibni batuta tu sape……… orang suruhanke……………..

  50. kito dok cerito masalah negeri kito ni,Siapakah bakal MB baru Kelantan?Ini lah soalan yang sepatutnya ditujukan kepada Puan Seri kito ni,yang tentunya bukan Husam Musa,sebab Puan Seri kito tentu tak undi sms ko dia.Betul tak Puan Seri?Kalu Anuar Tan macamana,setuju.

  51. Hahhhahhha….SUP tu apa makna?…nak tau tak…

    SUP……SAREIY…UNTUK….PAK LAHAB…

    • Puan Amalina, adakah ibni baittutah ini ahli keluarga anda? sebab pemikiranya sama dgn Puan.
      kalau betol memang silap la tanggapan sy terhadap keluarga TGNA. sebelum ini Sy dan kebanyakan rakyat kelantan andaikan keluarga puan adalah alim, merendah diri dan bijak termasuklah BERNAS DALAM BERHUJAH.

      • Saya tidak kenal ibni-baittutah.

        Jika pun saudara tidak suka kepada saya, baik kiranya saudara tidak menuduh yang bukan-bukan, tidak elok untuk diri sendiri juga, personaliti saudara juga akan diragui.

        Saya ini orangnya biasa-biasa saja. Tidak lebih, tidak kurang. Berblog untuk bertukar-tukar pandangan, tentunya dengan saudara juga. Tapi jika menuduh melulu begini, apa yang saya dapat? dan apa pula yang saudara dapat?

  52. ibni baitutah..

    anda sihatke?
    anda macam joker je..

  53. Saya pun berharap kemelut ni tak berpanjangan. Tapi kalau kita lihat dan nilai siapa sebenarnya yang menjadikan isu ini semakin panas, dah tentulah blog Kickdefella yang kerap benar bercerita tentang Puan Amalina dan suami. Malahan, hampir setiap hari ada saja cerita yang ingin dihebahkan. Ditambah pula dengan tajuk2 yang bukan2.

    Sepatutnya kita fikir siapa yang membuat keadaan semakin kusut. Dia atau Puan Amalina? Yang peliknya komen2 dari pembaca pula menyokong si Kicdefella ni. Dah terang lagi bersuluh dia yang menjaja cerita. Kalau ikut blog puan, takde pun nak buruk2 kan dia. Nak cerita keaiban dia? pernah tak kita terfikir kenapa dia dipecat.? Mestila ada silap dia sebelum ni dan hingga sampai sekarang dendamnya semakin meluap2.

    Tak dinafikan saya juga sering berkunjung ke blog beliau tapi hanya sekadar masuk dan baca. Tapi rasanya tak perlulah isu itu dibawa ke blog Puan Amalina pula.

    Selagi Kickdefella tak hentikan cerita2 tak elok tentang Puan Amalina dan suami, selagi itulah kemelut ini tak berakhir. Dan mudahlah musuh kita, tentunya Umno mengambil jalan mudah untuk menyerang.

    Berita dari Malaysia kini, aduan kepada SPRM terhadap TGNA. Pendapat saya, mereka telah mengambil kesempatan dari kemelut ini untuk cuba menjatuhkan pimpinan TGNA. Diharap TGNA dan puan sekeluarga tabah menghadapinya.

    Buat Kickdefella pula, semoga dia diberi petunjuk dari Allah SWT. Henti2kanlah …

    • Dalam bab ini saya boleh bersetuju dengan anda sebagai seorang Pemerhati yang baik. Apabila pimpinan menegur kelantangan saya, insyaAllah saya cuba untuk akur. Saya cuba elak untuk menulis sesuatu yang kontroversi walaupun saya boleh melakukannya begitu jika saya mahu. Menjaja cerita bukan penyudah episod kemelut ini.

      Inilah bahayanya sebuah dendam dan fitnah secara bersepadu. Membuka peluang untuk jemaah dihancurkan secara terancang.

      Kepada lain-lain pemerhati, anda perhatikan betul-betul apa sebenarnya yang mereka mahukan dalam kemelut ini. Bukan saya dan suami yang mereka mahu untuk ditumbangkan, tapi lebih dari itu, kerusi panas MB!

      Bersama kita berdoa semoga Pas tidak akan jatuh dengan kerakusan pimpinan yang mula dikuasai nafsu besar mereka.

      • Nik Abduh sendiri mahu TG berhenti jadi MB. Malah akan mengata “bodoh” kepada mereka yang larang TG berhenti…

  54. salam, puan sudah tak tapis komen ke?

    saya lihat ada komen yang terlalu mengarut dan di luar akal sihat manusia..dan komen individu mengarut ini memenuhi blog puan…

  55. salam untuk puan dan keluarga….saya rasa ada baiknya puan hentikan sahaja blog puan ini dan tumpukan sepenuh perhatian pada keluarga. bagi saya puan terlalu menyibuk dalam hal politik dan urusan PMBK. sudah-sudahlah puan, jagalah nama baik TGNA. saya mendapat khabar yang sekarang ni TGNA kurang sihat, jadi baik puan hentikan semua ini. JANGAN BIARKAN IMEJ TGNA TERCEMAR KERANA ANAK DAN MENANTUNYA………
    SAYA HARAP PUAN DAN SUAMI SEGERALAH BERTAUBAT………PINTU TAUBAT SENTIASA TERBUKA…JAGALAH NAMA BAIK TGNA YANG SEMUA RAKYAT KELANTAN SAYANGI.

  56. Fishball…anda memahami isu.

  57. cukup-cukup lah tu kak nik..

  58. ibni-baituttah…..anda adalah terlalu lawak untuk blog ini.

  59. sudah-sudahlah tu………………

  60. marilah sama-sama kita bersatu……………………….

  61. Salam Amalina,

    TERUSKAN MENULIS

    Kendati tergantung awan di langit,
    Telah terlanjut Amalina bentangkan layar
    Walau badai datang menggulung
    Walau berdentum guruh di langit
    Walau bumi berkeping dua, tak kan mungkin Amalina berbalik haluan

  62. zakiah

    Kalau orang tu sendiri nak istharkan perang cyber ni…takan dia nak menulis dengan baik…Lebih banyak kenyataan yang berunsur ugutan penekanan.Jangan tengok pada nama nick nama tu…bukannya mencerminkan kebenaran.
    Dengan imarah penulisan mereka kita boleh faham…apakah bentuk pendapat mereka dan keperibadian nya yang sebenar.
    Itu pasal lah penulisan saya lebih kepada supaya mereka berfikir…itulah senjatanya. Insyakallah ada respone…itu yang saya lebih maksud.

  63. Ini bukan kenyataan yang mewakili ahli pas…ingat AKAK apa yang kita bincangkan. Boleh terus melayan agar lagi banyak keburukan yang kita ketahui. Tetapi jangan ikut tututan mereka.

  64. Naktegelak

    kalau tak belajar…kalau tak baca sejarah….tu yang tak boleh nak bezakan getah buku dengan getah keping.
    Takyah lah nak comment.
    Kalau dah comment tentang tu pun tak boleh nak jawab…macamana pula nak soal AKAK dengan soalan yang ko kata info sahiih konon.
    Ini semua baru aku uji dengan cerita yang ko kata Joker lah…
    Itu baru cerita joker dia orang dah marah….baru cerita joker tak boleh nak jawab.
    Itu baru sikit tu…..dengan cerita lah aku boleh faham maksud yang tersirat geng-geng ko yang nak meranapkan Kerajaan Kelantan ni.
    Tak boleh nak ranapkan secara live dalam blog pulak..
    Silap tu…kita bukan baru nak di pesongkan.
    Keluarga TGNA pula bukan baru dah di tarbiahkan.

    Naktergelak.

  65. oh musa,

    Nycrophobia ialah penyakit takutkan gelap, manakala odontophobia ialah ketakutan kepada gigi.

    Air minuman Pepsi(yang mu suka minum tu) mengandungi pepsin(enzim yang terdapat di dalam perut untuk proses penghadaman) dari situlah ia mendapat nama.

    *Cerita ini dululah yang aku ceritakan kat ketrevelpella….last sekali sampai dia maki-maki aku lagi. Ialah kadang-kadang nama tak mencerminkan orang nya…kadang-kadang kata-kata tak mencerminkan pendapatnya.

  66. Kata nak tetergelak…tapi marah pulak

    Macam ni nak ajak debat?….tak payah ko pegi debat dengan puok-puok wasabi boleh lah…
    Patut lah sampai sekarang tak debat-debat….macam ni upanya

    aku penglipurlara…..wow
    aku joker….wow
    aku Sam Dolimution….pencipta bahan anti bateria….wwoww

    Bodoh lah umno tak ambik aku…malang sungguh umno and rakan-rakannya.

    Termakasih

    • nak tergelak

      demo kena jwb komen budak ni.. nampak memang tak puas hati sgt dah tu. jawabla yer…nanti menangis lak budak ni

  67. Info journal:

    Kesedaran Dan Taat Setia Dengan Hukum Allah.

    Tidak ada bangsa yang maju dalam sekala agama Islam jika tidak tuduk kepada hukum yang ditanzilkan. Sejak dari bermulanya perkembangan Islam, kewujudan masyarakat madani di zaman Junjugan Nabi Muhammad s.a.w. itu di tandai dengan ketaatan kepada hukum Tuhan. Jadi, dalam menguruskan arus perubahan masyarakat, setiap individu tidak terelepas dari Hukum Tuhan. Masyarakat maju wajib mentaati hukum Allah s.w.t dan Rasul s.a.w.
    Firman Allah:
    Maksud: ” Sesungguhnya kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia apa yang Allah telah wahyukan kepadamu, dan janganlah kamu menjadi menetang (membela) orang-orang yang khianat”.
    (surah un-Nisa: ayat 105)

    Dengan berkembangnya masyarakat, beberapa aspek hukum perlu diberikan perspektif baharu. Perkara ini hanya dapat di lakukan oleh ilmuan Muslim yang ada otoriti dalam ilmu-ilmu Islam. (mu ngoyak gapo lagu tu setan ko….atau keliru oleh setan mu). Syariat Islam tidak bertujuan untuk menyulitkan manusia. Islam itu adalah agama taysir (sukar). As Syakh Yusuf alo- Qaradawi….seorang ilmuan Muslim ternama menjelaskan KEKELIRUAN sebahagian besar masyarakat yang mengangapi persoalan TAYSIR dan TAFSIR semata-mata kerana tunduk kepada keperluan manusia dan semasa. Pada hakikat, shariat Islam terbina sejak awal lagi dengan prinsip kerianganan bukan kesukaran.

  68. penyokong pas?

    Itu lah sifat syaitan yang tidak mahu mendengar kebenaran…hanya pandai berkata-kata untuk memadam pendapat oarang lain…sedang kan sahabat kehilangan dimana pembelaan mereka?…cakap pandai buat kerja…00000.

  69. pemuda miskin dan keliru..

    Memang sah..sorang tu dah lah kata pemuda miskin main internet di sapa bayar.
    Yang dah keliru tu….boleh comment pulak apa-apa aje je lah pulak.
    Mano tulisan mu kata-kata teladan tuh…ambo nok dengar…mu ngoyak gapo dio…tulih momo mulieh lah…

  70. mana puok-puok amgok ni…..tak bagun lagi ke semalam mengantuk tengok AJL….patutlah blog dia merundum hit nya semalam. Upa-upanya yang banyak beri komen tu geng syaitan……bersosial upanya. patutlah sheik tinggal sorang kat laman dio….huhhhhh

  71. ambo cadangkan ibnu battutah wat laman blog sendiri. demo sedar ko komen demo memenuhi setiap ruangan komen dalam blog amalina nih? jgn menumpang populariti blog orang lain.

    komen anda tidak bernas dan penuh unsur kebencian .

  72. Pemuda miskin.

    Dulu ambo lihat komen mu yang ado….komen tak pblish lah komen tu pung mu nok ngoyak. Mu lihat tulisan ambo ko semua penuh, ambo lihat takdok. Yang ada orang komen ambo jeee. Tapi mu masuk laman ni nok komen AKAK ko, nok komen ambo?…. atau komen ambo punye tulisan.?. Pasal bilo ambo lihat komen yang mu komen….
    Mu komen ngadu kok AKAK pasa ambo. Itu bukan koemn tu, bukan cara tu.hhuhhhh….Mu ni tak faham isu.
    Tumpu pada isu…komen isu ye. Buang masa AKAK nok PUBLISH….kesian AKAK kena PUBLISH komen-komen yang tidak berkaitan komen.

  73. Puan Amanina

    Demo ada kaitan ko dgn ibni-baittutah,..

  74. bila la nak reda kutuk mengutuk ni….ta boleh ke bawak bebincang dgn hj husam agar dapat sejahtera mcm dulu

  75. rajawali

    mu tengok citi bilo….ado ko kito-kito niey ado masaalah dengiey Hj husam. Guano mu dehh….kito-kito takdok masaalah, media masa sajo dok ngoyak gitu..faham je lah. Siapa pulok undang di sebalik nyo. Kito mace biaso, mari minum teh, make-make, tengok internet samo. Takdok bercakaran, siap tegelak lagi tengok blog ngoyak mace-mace kat kito niey. Guano lagu tu…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: