• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    January 2010
    S M T W T F S
    « Dec   Feb »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

Terima Kasih

Salam Ukhuwah…

Tidak banyak yang ingin saya nukilkan, sekadar memberi penghargaan kepada sebuah kesetiaan.

Khamis, 28 Januari 2010, adalah hari terakhir suami saya menamatkan perkhidmatannya di Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Selama lebih kurang lima tahun keringatnya ditumpahkan kepada PMBK.

Pada hemat saya, dia sendiri belum puas menumpahkan kudratnya ke arah memartabatkan PMBK sebagai sebuah agensi Kerajaan Kelantan yang berjaya dan berkaliber.

Namun, secara tersurat, Khamis itu adalah titik noktah perjuangannya di PMBK.

Saya kira, dalam usianya yang masih muda, tentunya dia mempunyai satu semangat yang membara dalam apa jua yang dilaksanakannya, lebih-lebih lagi pada bidang yang mampu dikuasai dengan ilmu dan kepakaran yang ada padanya.

Setiap hari, dengan keinginan dan semangat yang sentiasa hidup untuk melakar sebuah kejayaan, dia dan kakitangan PMBK sentiasa bersedia menekuni untuk maju lebih jauh ke hadapan mendepani cabaran semasa.

Walau Pengerusi PMBK menyokongnya untuk mempertahankan diri disaat fitnah sesat mencari sasarannya, namun arahan daripada Presiden Parti harus ditaati.

Mungkin dirinya agak terkilan kerana tidak mampu menoktahkan perancangannya bersama kakitangan PMBK yang lain dengan daya usahanya sendiri. Maka hanya doa yang dipanjangkan semoga berjayalah segala perancangan yang baik untuk dunia ini, semoga ada sahamnya untuk akhirat nanti.

Fitnah

Dia difitnah, disisihkan oleh ramai yang pernah mengaku sahabat seperjuangan, diumpat malah dikeji, itulah kejamnya sebuah fitnah yang terancang hebat sepanjang empat bulan yang berlalu. Namun, itulah hakikat sebenar pada sebuah kehidupan dunia, suatu masa yang akan dikenang sehingga ke penghujung usia, dengan doa dan harapan yang menggunung semoga ia tidak akan berulang lagi, bukan hanya untuk dirinya, tetapi untuk pejuang-pejuang Islam yang lain, kerana dia sudah merasa betapa pedih dan peritnya menghadapi sebuah fitnah yang entah bila akan berpenghujung. Walau sehebat manapun pencapaian yang diraih selama mana bergelar COO mahupun CEO, inilah kehidupan, sukar dipercayai, namun harus redha, mudah-mudahan ada hikmah yang lebih baik dihari kemudian nanti.

Sehingga ke saat ini, dia tidak pernah kenal erti mengalah.

Sepanjang kekalutan yang timbul, lebih ramai sahabat yang menjauh berbanding sahabat yang datang bertanya khabar berita perihal kebenaran. Pelbagai versi fitnah yang menyelubungi kami. Awalannya kami bersedia untuk tega menyatakan kebenaran, namun begitulah resam dunia, A yang diceritakan, B pula yang dipaparkan. Akhirnya, kami mengambil keputusan untuk diam.  Mungkin, diam itu lebih baik, walaupun sebenarnya, di luar sana fitnah itu sambung menyambung bagaikan sebuah rangkaian minda yang hebat.

InsyaAllah, kami juga berjanji kepada diri sendiri untuk berubah menjadi lebih baik pada masa hadapan. Segala nasihat dan saranan yang diberikan oleh para sahabat yang bersimpati kepada kami akan dijadikan panduan hidup. Begitu juga nasihat daripada rakan siber di sini, yang memuji, yang mengeji, ada bahagiannya dalam perjalanan hidup kami selepas ini.

Inilah sebuah ujian!

Walau dilambung dengan gempa fitnah yang dahsyat, Alhamdulillah, jiwa kami tetap tenang dan masih mampu tersenyum.

Hikmah

Antara hikmah besar dari kekalutan ini, hubungan kami suami isteri makin utuh keserasiannya. Kami lebih menyokong di antara satu sama lain, menghargai kehadiran anak-anak sebagai penguat semangat, sesungguhnya kehidupan ini ada indahnya walau dilanda badai.

Saya berkeyakinan penuh bahawa setiap ujian yang Allah datangkan itu adalah mengikut kemampuan setiap hambaNya. Ujian kali ini membuatkan kami lebih berfikir tentang maksud sebuah musibah.

Sebenarnya, ujian seburuk ini amatlah jauh lebih baik jika dibandingkan dengan ujian yang Allah datangkan dalam bentuk kesenangan dan keselesaan. Saban waktu, kami akan sentiasa berdoa semoga hati ini masih ada imannya, semoga kami redha dengan ujian ini, insyaAllah…

Tiada tempat lain selain Allah tempat kami bermohon.

Saya percaya bahawa setiap kesulitan ini akan ada kesenangannya. Kepedihan menghadap fitnah saban fitnah yang menjalar liar setiap hari menjemput kami lebih kerap mendekatkan diri kepada kehebatan Maha Pencipta. Jika sebelum ini kami merasai manis sebutir gula, tapi kali ini kami mula tahu nikmatnya setitis madu. Tiada lagi gundah gulana, yang ada kesabaran dan ketenangan.

Saat fitnah bermaharajalela, kami masih ada Allah untuk memberi pencerahan, meskipun ia bergerak perlahan dan tersembunyi, hidayah itulah yang memberi suatu kesabaran untuk kami terus bertahan dan bertenang selama ini. Segalanya adalah rahmat Allah untuk kami, sesungguhnya percayalah bahawa selepas pahit itu akan ada manisnya.

Saya yakin bahawa kami telah berjaya melepasi tahap sukar itu.

Kami akan terus bangkit.

Bukan didikan kami untuk menyerah kalah. Kami bermotivasi bahawa hanya hamba Allah yang terpilih sahaja boleh merasai nikmat dalam sebuah ujian. Inilah mainan dunia, menghampar liku-liku tajam demi mencapai kesejahteraan di akhirat.

Percayalah bahawa, dengan semangat yang kental tidak kenal erti mengalah, insyaAllah ada jalan untuk kita bangkit dikemudian hari.

Walau sehebat manapun perancangan manusia, yakinlah semua bahawa perancangan Allah itu adalah yang terbaik. Jangan sesekali mempersoalkan ketidakadilan dunia keatas kita. Kerana Allah itu Maha Mengetahui segala-galanya. Dunia ini bukan sebuah kehidupan yang statik, adakalanya kita dalam terang bercahaya, esok lusa mungkin kita dalam gelap gelita.

Tugas kita, merancang sesuatu yang baik untuk ditinggalkan kepada generasi seterusnya untuk terus berusaha memberi kesinambungan yang baik dalam apa jua gerak kerja yang dilakukan, tentunya bukan sahaja untuk nikmat dunia, malah untuk kehidupan yang kekal abadi di akhirat kelak.

PMBK

Bagi saya, PMBK masih lagi diusia muda belia, masih banyak waktu untuk meransang kehebatannya, semoga generasi PMBK hari ini mampu menggegarkan bumi Kelantan dengan kejayaan yang penuh gemilang. Bersama pengurusan baru, insyaAllah PMBK akan terus berwibawa dan berupaya untuk terus menjunjung kecemerlangan.

Mengenali kakitangan PMBK yang rata-ratanya belum mencapai usia 40-an, bagaikan melihat satu generasi yang sedang bergerak penuh motivasi. Mereka semua masih hangat semangatnya. Gerakerjanya agak hebat, walaupun dalam jumlah yang kecil, namun hasilnya memikat.

Kami mudah mesra kerana hampir sebaya. Beradik kakak saja…

Tidak banyak memori saya bersama kakitangan PMBK. Pengalaman terbaik mungkin ketika saya bersama-sama menjayakan aktiviti bersama Cempaka. Pesona Gala Cik Siti Wan Kembang adalah satu program yang amat memberansangkan. Tentunya tidak pelik kerana program itu sangat mendapat pujian daripada hadirin yang ramai memenuhi dewan.

Namun, ada juga seorang Exco yang secara terbuka memberi komen bahawa program kami itu menampilkan model yang menampakkan pusat! Mana dia tengok saya pun tidaklah tahu, kerana program itu hanya tertutup untuk wanita sahaja. Katanya, PMBK telah membuat satu program yang lagha, hanya mahukan keuntungan semata dan publisiti murahan, tanpa menitikberatkan soal maruah Kerajaan Negeri. Saya tersenyum cuma mendengar perkhabaran itu, betapa kami mensyaratkan kepada model-model tersebut supaya menutup aurat sepenuhnya selama mana mereka berada di Kelantan selama lebih kurang tiga hari.

Saya akan mengingati sebuah persahabatan yang singkat ini. Walau amat jarang kami bersua muka, saya akan mendoakan semoga semua kakitangan PMBK mampu meneruskan agenda yang telah disasarkan sebelum ini dan mampu membawa kecemerlangan pada masa hadapan dibawah pengurusan baru. InsyaAllah…

Saya seorang yang menyayangi sebuah kenangan.

Akhirnya, saya dengan rendah diri ingin memohon maaf kepada semua kakitangan PMBK, andainya ada tutur bicara dan tingkah laku saya yang mampu menyentuh perasaan anda semua. Saya tidak mampu untuk menemui anda semua seorang demi seorang, hanya pada hari Khamis yang lalu, lebih kurang sepuluh orang sahaja yang mampu saya bersalaman. Terima Kasih diatas pemberian cenderahati yang banyak itu. Tepak Sirih pun ada! Saya tidak pernah makan sirih, tapi ada sahabat yang mengajar saya makan daun kadok beberapa hari yang lalu, yang menunya dinamakan Mieang Kam. Boleh tahan!

InsyaAllah dilain waktu kita akan berjumpa lagi.

Untuk kakitangan PMBK, teruskan perjuangan anda.

Nasihat saya, ikhlaskan hidup kita semua kerana Allah semata.

Siiru ‘ala barakatillah…

Ya Allah, rahmatilah hidup kami jua…

Saya akan tetap di sini, berbicara lewat idea yang ada, mudah-mudahan ada baiknya kepada ramai orang di luar sana, walau mungkin ramai yang mengeji, saya percaya masih ada yang mencair di hati.

Mungkin hari ini ada yang menjadikan saya lawan mereka, tapi saya tetap mengalu-alukan mereka untuk menjadi kawan saya, pada bila-bila hari pun.

Ada masanya, yang benci itu akan bertukar menjadi sayang, yang melawan itu akan berakhir dengan berkawan.

Alhamdulillah, kami sudah punya khabar yang lebih baik, insyaAllah masih ada hamba Allah yang tahu menghargai usaha kami selama ini, mudah-mudahan kami akan terus diberkati olehNya.

Ada

Tahukah dirimu, kawan?

Dalam serpih-serpih cahaya

Dan gerak-geri halus benda-benda

Tersimpan rahsia

Mengapa kita ini ada

~ andrea hirata ~

5.05pm

93 Responses

  1. I am touched….

  2. Kalau macam tu senang, saman saja utk bersih kan nama. maruah perlu di pertahan.

  3. Takpe AKAK sabar je lah….ada hikmah di sebaliknya tu. sekarang kita pun telah ketahui dan memahami sedikit sebanyak permasalahan itu. Semuanya ada lah Perancangan dan Hasad Dengki manusia yang mahu melihat kehancuran dan perpecahan. Sekarang pun kita lihat siapa yang mahu melihat kehancuran di Negeri Kelantan dari segi ekonomi. Wang Ehsan?…Tigo Serangkai…TokPA,Awang,AnuarMusa?…..AfundiAriffahmi?….PAS Kelantan?…PAS SeMalaysia?…Semua kena tanye PM?.

    *saya juga pernah alami sebelumnya…tetapi berbeza sikit…bukan melalui cara di alam maya…tetapi live. Tapi alhamdullilah saya sekeluarga menghadapinya dengan tenang dan tabah. Tapi akhirnya Allah tunjukkan satu persatu.Bagi AKAK pula insyakallah Allah tidak akan mensia-siakan permintaan dan doa kita.

    • ceritalah apa yang awak telah alami tu? putus cinta ker….mungkin dapat kita sama2ambil teladannya.

    • Setiap ujian itu akan memberi nikmat bersabar pada kekuatan yang berbeza. Hanya doa merungkai rasa amarah di hati.

  4. Alhamdullilah fitnah telah ditutup rapat…..

    Islam akan terus berkembang…..

    Rahmat Allah amat besar bila pemimpin nya seorang yg warak…..

    Allah telah membuka hati mereka…….

  5. Akhirnya mimipi ngeri di PMBK berakhir

  6. Adakah ini menjadi titik noktah Puan dalam blog ini?

    Agak sayang blog ini sudah berakhir…tapi yang penting adalah perbalahan dan tuduh-menuduh akan hilang buat seketika. utamakan perpaduan ummat saudara saudari.

  7. UMNO dah tak da isu sekarang…..

    • Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh Pas sendiri.

      • (1) dirancang rapi (2) oleh pas sendiri….

        PAS Pusatkah atau PAS Kelantan atau PAS Kota Bharu.

        Pernyataan Puan mesti bersandar bukti nyata.

  8. Harap mereka yg terbabit insaf dan buat sunat taubat…..

    Islam itu penting bukan diri sendri…..

  9. w/pun pahit. . .

    berkorbanlah demi fitnah dan kelancaran agenda yang lebih besar; merangkumi umat manusia.

  10. to be frank…
    gaya penulisan sebegini utk kategori blog
    majoriti org tidak akan baca habis
    ayat terlalu banyak lenggang lenggok
    beralun2…kalau dlm muzik org kata melankolik

    apa kata akak tukar gaya penulisan
    get to the point…x perlu kona sana sini
    tp kalau akak nk buat novel ke
    sesuai la pakai bahasa camni

    jgn ambil hati…sekadar teguran membina

  11. si riang……
    Kisah royalty minyak…lagi besar punye isu.
    sekarang ini pung tak habis…dah melarat kat kelantan pulok. sebelum di istiharkan wang ehsan di kelantan, itu pasal lah dia isu jawatan, kemudian letak jawatan, kemudian boleh lah bodohkan rakyat kelantan melalui macai yang di lantik. kat dewan tak jalan, main kat blog pulok. aku punye cerita dulu, kat blog tak jalan main kat keluarga pulok, dah hancur keluarga dah kena sapa punye nasi tengas……baru senyap.
    Itu tujuanye. tapi aku tak pernah putus asa, lepas datang mintak maaf. aku jawab senang je…tunggu masa nak mati akan di soal didunia sebelum bumi boleh terima masuk dalam.
    Alhamdullilah Allah tunjuk. tapi itu baru ending dia…kalau cerita sekarang mahu Pok ISA car aku….pasal kalau dedah tu ada berkaitan akta multimedia yang baru.
    Dulu tak de tak pe. kau tak pernah dengar ke cerita tu si riang…memang sah lah kau ni pejuang segera atau tangkap muat je dalam era sekarang ni.

  12. Umgogok dan rakan2

    Ambo bagi cadangan elok mu ngoyak jual ubat hok nok baiki balik geng-geng yang ado kat BLOG YANG SATU LAGI TU. Tolong ubatkan dema-dema yang sedang sakit tuuu……isu royaljelly…uhhhhhh…sakitttttttt….sapa yang nak kena letak jawatan pulok tu……pasal rayalty jadi wang ehsan…kena letak jawatan tu……kena wang ehsan…kenapa tak royalty….hhuhhh panassssss…..Makey KARI SATU PERIUK PUNG….belum tentu panas dari isu wang ehasan.

    Dengar kata dah ramai kecewa dan sakit, terutamati “penyakit barah hati”. Tiba-tiba mari satu ribut habis semua jadi gilo babi. Guano boleh jadi macam tu?.
    Dulu habis siang malam sampai satu purnama Ceo tu kena hentam, mace-mace cerita mengarut jadi karut sampai tak tahu yang mana benar. Kecek fakta lah, menyakinkan lah. Dengan bini dio pung kena jugok.

    Sekarang satu Stadium mari penuh tak tahu cerita pulok pasal isu neiy. Cerita lah di sebalik kebenarannya, Pasal Royalty!….Kato kecek bela rakyat Kelantan ni jadi Hero Bazaar dan Ekonomi Kelantan. BENTANG LAH fakta isu Royalty tu….kalau tak umno…takan jadi geng Tok Pa, Geng Awang Soh dan Anuar Jeba…..umgok awang-awangan.

    Kisoh AfundiArifFahmi dah “berhenti” tak tahu cerita lagi pulok. Mano fakta lagi?. Takan main fitnah internet je!…..Sprm tah kemana, mahkamah tah kemana., fakta tah kemana…..ada yang join komen lagi, mati-mati kena tipu. Paste of kopi lagi…waduhh…waduhhh.

    Yang sorang Tok Dalang tu satu malam berapa kali doh Bancuh Kopi, berapa kali keluar masuk bilik air, lepas tu minum kencing, lepas bancuh kopi kencing lagi. Kalu ada pampers dewasa jual kat kedai Pok Wey tu, mahu tiap-tiap malam order.
    Nok jugok menegak benang yang basah. Jadi hero kejap satu kelantan doh kecoh. Dulu keris yang dah hilang sampai ulu pun dah nak reput, la ni sampai tak tahu yang mana Keris dan yang mana Kapok, semua melayang. Kalau Keris melayang kat ambo….tak tahu lah ambo nok tuduh sapo. Mintak mintak jageylah. Kito masih pengang etika hidup lagi.
    Wujud Wang Ehsan…dengey kapok-kapok, kalau boleh tak boleh jual kat Wakaf Cek Yeh doh….macam gitu sekali kira “Suwey”.
    Suruh buat tajuk baru pasal Wang Ehsan “Surat Terbuka Tok Pa Rayuan Wang Ehsan(royalty budu). Tangan pulok tok sampai nok menaip doh jadinya, jadi histeria pasal wang ehsan ni pulok…pasal 20 juta je. Pasal 2 Bilion “TWO BILION”….hhuhhh Hero Lagu Mano Boleh Kelik ini Isu?.Takdok ko orang BELO….nok suruh “orang tua tu jugok”…..Sapa pulok mu nok suruh letak jawatan????.

    ISU ROYALTY….MANA?….ISU ROYALTY MANA??????..

  13. tak faham

  14. seeluk-eluknya kita memerhati sesuatu peristiwa yang pahit melalui dua sudut.
    1)Sudut mencari salah dan silap kita sehingga Allah takdirkan apa yang berlaku itu berlaku
    2) Sudut melihat terbabasnya pihak yang mengkhianati kita dari jalan yang benar. Ini menimbulkan rasa takut kita kalau-kalu kita juga turut terbabas umpama mereka

    orang yang berjiwa kerdil sentiasa menyalahi orang lain kecuali dirinya, umpama seorang penagih, dia sahaja yang tidak bersalah, sedangkan orang tuanya bersalah, guru2nya bersalah, masyarakat bersalah, kerajaan bersalah. Dia adalah mangsa; itulah dakwanya.

    orang yang berdada lapang akan mencari kelemahannya dan berusaha membaiki. Dia tidak mempertahan dirinya sehingga menyembunyikan kebenaran kecuali dia yakin kebeneran itulah pegangannya.

    bagaimanapun puan sendiri mengaku yang hubungan kekeluargaan puan semakin utuh seepas fitnah ini melanda suami puan. agaknya sekurang-kurang suami puan tidak lagi akan berbual untuk berbini seorang lagi dalam masa yang agak panjang.

    selamat…..

  15. Tak tahu kenapa Cik Na tak publishkan komen saya. Mungkin bahaya skit kot..

    Kalo benar mahu berjuang, memperjuang & mewakafkan diri.. usahlah selalu sangat meratapi nasib diri yang malang.. lebihkan selalu itu kepada masalah ummah, masalah masyarakat.. masalah kawan2..

    trust me.. iman tidak dapat diwarisi or dipusakai..

    Percayalah.. adalah lebih baik Cik Na hidup dalam realiti.. bukan fantasi..

    adalah lebih baik mengukur diri terlebih dahulu sebelum mengukur diri orang lain.. Kita semua bersaudara.. Asal dari Adam a.s & Hawa a.s

    Kita semua ada Mungkar & Nakir… takut aper..

    • Tak lah bahaya…

      Tapi sekadar mengajak saya bersama menekuni sirah khalifah yang empat itu, tanpa saudara sendiri menghayatinya…ia tidak memberi kebaikan kepada saya.

  16. loneranger..

    Bukan sahaja keluarga kian utuh, tetapi akan menjadi lebih-lebih-lebih utuh lagi AfundiArifFahmi memasuki pelihanraya dan menjadi wakil rakyat.
    Dahulu pun semasa Nik Adli mengalami fitnah dan meknah yang di timpa, sehinggakan Kerajaan Pas menyapu bersih semua kerusi di Kelantan.
    Lagi banyak yang mereka timpa sekeluarga lagi telingkup ungogok.

    Yang ada kat Kelantan sekarang ni pun bukan sebenar-benarnya umgogok, tak percaya cuba tanya, boleh kira berapa yang mengaku.
    Yang tinggal hanyalah TiGO SERANGKAI BAKAL WIRA WANG EHSAN. Tak boleh berkempen wang ehsan dengan rakyat, kempen wang ehsan dengan “guru besar” seluruh kelantan “jadilah”. Kenapa dengan guru besar pun “jadi” kenapa tak rakyat?. Sebab nanti boleh beri Penerangan dan Penerapan nilai-nilai “Mencintai Wang Ehsan” kepada murid-murid sekolah. Budak-budak boleh digula-gulakan, kalau dewasa tanpa duit Tak Dapek lah di beli gula-gula…..kuangkuang..

    JUARA MENIPU RAKYAT…….DULU RAKYAT TERENGGANU KENA TIPU….KALAU RAKYAT KELANTAN KENA TIPU JUGA……AMBO INGAT SATU HARI NANTI “BUDU” AKAN PUPUS DI NEGERI CHEK SITI WAN KEMBANG NI. kENAPA?…..WANG EHSAN

  17. NAWI…

    KATA BLOG NI TAK HOT DAH…DAH BERAKHIR TRAGEDI…KENAPA ADA KOMEN LAGI. NAK SURUH IBNI-BAITTUTAH PULOK LETAK JAWATAN….HAI….DUNIAAAAAA….

    ADA LAGI TAK PUAS HATI.

    Lagu Raihan.

    Iman adalah mutiara…….(tolong nyanyikan dan sambungkan senikata ye…tak ingat lah)

  18. akak

    Dah selesai dah….KALI NI JAWABAN YANG MENGATAKAN PAS YANG MERANCANG “SAYA TAK BOLEH TERIMAN”…ni jawabpan AKAK sendiri ke atau di generate oleh pihak lain?…..
    Kita kena ingat survival ummah dan survival politik. Jika kita belum pernah alami kita tidak boleh mengulas begitu. Minta maaaf komen saya kali ni amat tegas. Bagaimana kita lalui dan pendapat saya dari mula hingga akhir. Kan saya huraikan panjang lebar…kalau macam tu….hasilnya…HAMPALAH SAYA….SAYA AMAT KECEWA SECARA PERIBADI…..

    EHHSS…EHHSSSHH…(TENGAH MENANGIS TU)

    • Tidak boleh terima tidaklah mengapa…
      sekadar saya mahu membetulkan ayat saya, sepatutnya saya tulis begini;
      Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh individu dalam Pas sendiri.

  19. Yang Mulia Kak Serisuri.

    “Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh Pas sendiri.”

    Kali ni saya betul-betul amat kecewa pendirian dan tanggapan seperti ini. Apa guna guna konsep usrah dan tarbiah yang pelajari…masih belum cukup lagi. Setahu saya pengalaman dan suasana yang kita pelajari dan perolehi, selagi tidak di uji kita takan mendapat pengetahuan dan pengajarannya.

    Politik adalah pengalaman….politik adalah perjuangan…politik adalah survival….survival adalah ummah.

    Kenapa saya berani bercakap begini, kalau saya dahulu tidak mengalami ujian ini semua, sudah tentu sekarang ini saya tidak akan dapat memahaminya dan mematangkannya.

    Kerana kepandaian dan pengalaman adalah ujian yang pahit. Baik dari Allah Huakbar…baik dari manusia….segalanya ujian.Keberhasilan adalah mungkin dari Kebarangkalian.

    Ikhlas….IBNI-BAITTUTAH2010

  20. si sangkuriang

    HHHUuuarrrrgggggggggggggg….(hah tu marah pulok)

  21. Malam ini ana rasa kelainan membaca penulisan Amalina,
    tapi apa boleh buat sudah suratan takdir .

    Namun kekecewaan jangan sekali,malah menjadikan satu kekuatan baru untuk melangkah perjalanan yang jauh lagi.

    Ana percaya suami puan takkan jatuh papa kedana kalau tak kerja kat PBMK pun.Orang ada kepadaian 1001 macam kerja pun boleh buat.

  22. Apa pasal dah letak jawatan Pas punye perancangan?. Parti Pas ni siapa punya?. Kenapa kat PBMK sahaja ke ada jawatan CEO?. Kecewa sangat kah “The Father Says….please leave on this company”.

    Dahulu saya dapat “CLUE” sahaja melalui pimpinan suruh pergi saya pergi, walaupun kebenaran berpihak kepada saya. Tapi 3 purnama saya simpan dan masih taat, tak pernah saya mengeluarkan kenyataan begitu.

    – Dah lama ke kita dalam Politik ni?.
    – Berapa banyak Asap FRU kita sedut?.
    – Berapa banyak Cota dan sepakan kita terima, pasal nak tengok Islam ni memerintah?.
    – Berapa banyak cacian dan tomahan yang kita terima dari sahabat handai dan saudara mara kita yang setia pada umgogok?.
    – Berapa banyak duit gaji, duit niaga hatta scholar ship kita yang kita korbankan dengan ikhlas hati nak melihat pemimpin kita menjalankan amanah rakyat?.
    – Berapa banyak dan lama kah kita bersama-sama dengan pemimpin kita yang terdahulu berjuang tak kira wang ringgit, tekanan dan asakan pihak musuh politik, demi nak melihat genirasi pimpinan baru ini memerintah dan melaksanakan Islam?.
    – Berapa banyak keinsafan kita dapat mengenangkan Janda-janda yang mana arwah suami mereka ini berjuang bersama menengakkan matlamat Kerajaan Islam yang terbina sekarang ini, dan Apa Khabar Meraka sekarang ini berpijak di kaki sendiri menyekolahkan anak, memberi makan anak-anak mereka yang telah menjadi yatim piatu. Ada mak bapak dia tinggal kan kesenangan, sedangkan kesenangan dahulunya di curahkan kepada perjuangan.Ada tak?.
    – Berapa banyak ingatan kita terhadap pemimpin dahulu yang sekarang ini tidak mempunyai jawatan sedikit pun didalam parti, tetapi sanggup mencurahkan bakti dan buah fikiran demi melihat kesinambungan perjuangan ini menuju kejayaan?.
    – Berapa banyak kejayaan kita kepada parti demi menegak Islam ini?.
    – Berapa lama kah sumbangan dan perjuangan yang kita curahkan kepada parti ini…sehinggakan kita boleh menilai kehancuran ianya datang dari perancangan parti ini?.
    – Sudahkah dan benarkah penilaian kita itu hanya dengan berblog kita boleh menghuraikan permasalahan ini tanpa kita laluinya dengan secara benar?.

    Ini yang aku marah sangat ni.Tolong jawab…kalau tak boleh nak jawab lebih baik kita jangan menulis apa-apa dengan sia-sia sahaja dan merosakkan perjalanan dan perancangan kerja-kerja parti.Atau kita telah terlanjur melakukan kerana tertekan atau kita terlalu mengikut nafsu.

    * Dadu ni buka 3x ajeeeee…..

  23. Fitnah memfitnah telah menjadi duri dalam daging Islam sejak dahulukala lagi. Malahan ianya dijadikan halal dalam iklim politik Malaysia. UMNO,MCA,MIC,PAS,DAP,PKR dan lain-lain lagi menjadikan ianya satu amalan didalam berjuang dalam arena politik. Inilah akibatnya bila manusia-manusia ini menghalalkan FITNAH untuk tujuan politik mereka sehingga suami puan terkena tempiasnya kerana Puan adalah anak Nik Aziz. Saya masih ingat pada suatu ketika dahulu apabila PAS sering menghentam BN kerana kronismenya. Nampaknya PAS sendiri tak terkecuali mengamalkan kronisme.

    Pada pendapat saya pada Zaman Nabi Muhammad SAW dahulu pun mengamalkan kronisme, lihat sahaja khalifah-khalifah selepas Nabi, semuanya sahabat Nabi sendiri. Tidak ada satu pun dari kalangan bukan lingkungan Nabi. Inikah kronisme? Ya… Inilah yang berlaku.

    Nasihat saya kepada semua muslimin dan muslimat kronisme adalah perlu dalam kehidupan. Cuma kita jangan gunakannya untuk kepentingan diri sendiri dan janganlah menuduh orang lain mengamalkan kronisme. Kerana semua orang mengamalkan kronisme termasuk Nabi kita sendiri atas tujuan yang murni dan suci.

  24. amat setuju dgn pandangan akhi izwan. cuma bila kita mengamalkan kronisme (dgn niat murni tentunya) perlulah sentiasa bersedia unt berdepan dgn berbagai fitnah yg bakal melanda. Musuh tidak akan berdiam diri. Kitalah yg sentiasa perlu berusaha menutup ruang drp fitnah-fitnah tersebut.

  25. Memang kita terasa hati apabila andaian bahawa apa yang kita juangkan selama ini telah memudarat keperibadian orang lain.

    Sebab peribadi kenapa orang lain yang menangung malu?. Kenapa orang lain sentiasa ikhlas, sedangkan permasalahannya adalah peribadi.

    Cuma sifat musuh atau kekecewaan sahaja yang tidak akan merasa hati. Itu lumrah manusia. “Allah boleh membalik-balikkan hati mereka”. Hanya mereka yang benar-benar betul takwa dan berada di tali Allah sahaja tidak akan mengangap begitu.

    Tidak kah kita terfikir segolongan yang rasa bangga kita dapat melihat Islam ini memerintah dari puluhan tahu menunggu hasilnya, walaupun tidak satu Malaysia, walaupun hanya pemerintahan awal di pantai timur, yang mana telah banyak yang telah terkorban kerananya, datang era baru sekarang ini mengatakan ianya berlaku kerana kesalahan itu sendiri(kerana Pas).

    Tidakkah kita pelajari peranan dan ancaman politik musuh yang semangnya berperanan dengan angenda keuntungan politik mereka. Ini sememangnya konsep yang normal didalam berpolitik.

    Tetapi kita berasa pelik jukalau sesuatu isu yang serius itu di sebabkan orang dalaman, saya rasa tidik logik langsung. Sebab tiada mereka yang berperanan dan berjawatan politik ingin menhancurkan parti mereka sendiri. Perjuangan kita tidak sama seperti pihak musuh politik. Tiada yang boleh kekal didalam parti sekiranya ia mengancam dan memperlekehkan peranan pemimpin.

    Kita lihat balik pemimpin yang pergi dan balik, keluar masuk setelah peranan mereka dijalankan. Yang baru diganti lama, yang lama diganti baru, itu semua sebagai lumrah di dalam berpolitik. Tetapi kenapa kita berfakta yang benar sekiranya ia benar-benar berlaku. Jikalau seperkara itu tidak jelas dan nyata, ia di anggap sebagai “ANDAIAN” semata-mata. Ini boleh menimbulkan fitnah dan sengketa yang lebih besar lagi.

    Kita sendiri memperjuangkan kebenaran, tetapi kenapa kita pula tidak mahu menerima kebenaran.Sedangkann mati-matian kita mempertahankan dan menafikan segala tomahan dan tuduhan. Jikalau huraian kita sebagai Andaian semata-kita, ia sememangnya kita boleh menyalahkan orang lain. Kerana ianya adalah bukan fakta dan kebenaran.

    Didalam web, hujjah berpolitik berbeza. Didalam web tidak sama didalam dewan yang mana “Dengan Izin” percakapan dan hujjahan kita. Di Web kita tidaka boleh menilai 100% pendapat dan boleh menilai 100% pendapat. Tetapi setiap pendapat yang berbeza ini perlu ada penelitian, siasatan dan kajian terperinci mengenai sesuatu pendapat dan lain-lain dilakukan mengikut keperluan permikiran yang dilakukan secara individu atau ramai. Sesuatu perhasilan hujjah itu tadi hanyalah sebagai panduan dan penerangan dan tidak ketetapan.

  26. izwan

    Kita kena faham politik di Malaysia ni hatta politik dekat mana pun serupa. Saya tak nafikan pendapat izwan tentang halal didalam iklim politik Malaysia ini.

    Sebenarnya kalau kita nak huraikan tentang perjuangan Islam ni terbabit di dalam harus politik masa kini memang benar kita tergolong juga.

    Tapi kebenarannya adalah kerana System Politik Kita ini masih lagi termaktub didalam perlembangaan yang telah terbina sejak Merdeka lagi.

    Tetapi izwan tidak tahu, sebenarnya pemerintahan yang sedikit kita ada ini ada keunikannya iaitu Pemerintahan Berteraskan Islam tetapi mencapai kebenaran sebenar-benarnya. Kenapa kita berkata begitu?. Hendak TakNak kita juga kena mengikut harus politik semasa ini jika inginkan sokongan dan mengekalkan pemerintahan yang sedia ada. Istilah politik itu semua kotor tidak ada di kamus pemimpin politik. Sebab selagi kita tidak boleh mencapai keperingkat Negara untuk memerintah, kita boleh menghurai pendapat yang mengatakan kita ini sama seperti mereka.

    Hendak melihat Syumurnya Islam ini dan Tertegaknya Pemerintahan Islam yang sebenar-benarnya kita kena kuasai semua segala bentuk Pentadbiran, Perundangan dan Kuasa Politik yang ada.

    Sekarang ini pun kita tidak boleh menyalahkan sesiapa(pemimpin sedia ada) untuk mendapatkan keinginan kita dan pendapat kita tentang pemerintahan. Kita hanya memerintah dan mendapat mejoriti kecil dan mendapat memerintah di sebuah negeri ikutkan(tetapi tidak lah tiada Islamik). Yang ada ini lah yang dapat menjadi model perkembangan Islam yang akan datang nanti. Kita bercakap pasal Islam , bangsa dan agama lain sudah pasti bersama-sama mengecapi kenikmatan pemerintahan yang di bawa.Jika kita lihat jurang keagamaan dan kaum sekarang ini adalah kerana pemerintahan yang ada ini tidak mahu melihat syumurnya Islam dan menggalakan lagi sentimen permusuhan mengikut pemisahan pendapat kepartian mereka.

    Jikalau kita hendak melihat kelancaran dan perluasan pemerintahan di negeri ini, kita perlu menawan Parlimen dengan secara berhikmah dan terpuji. Ini yang perlu ada di setiap pejuang, kerana kita harus memikirkan betapa Negara kita ini dibentuk oleh siapa dan di jajah oleh siapa. Tetapi jangan melihat betapa rendahnya tahap pemerintahan yang ada ini, tetapi kita perlu pandang tinggi nilai-nilai yang ada dan menyakinkan pada suatu hari nanti akan dimakbul oleh Allah dengan pemerintahan yang lebih besar lagi.

    Saya rasa pada masa itu nanti kita akan melihat keamanan yang jitu dan kegemilangan Islam yang sebenar dapat dikecapi oleh semua rakyat Malaysia.
    Baru boleh di gelar “1 Malaysia Bersama Islam”.

    Saya yakin dengan pendapat ini, orang bukan Islam pasti akan tertarik dan terpegun dengan Kesyumuran Islam yang ada.
    Telah terbukti semasa perkembangan tamadum Islam dahulu di Xi’an China, Tsar Sarajevo Bosnia, Badshahi Lahor Pakistan, Sultan Ahmad Istanbul dan banyak lagi. Perkembangan mereka yang di kelilingi oleh ancaman dan tekanan pada masa itu, tetapi boleh ujud komuniti Islam yang bertahan sehingga kini, walaupun tidak ada pemerintahan Islam yang sebenar.
    Yang penting kita setiap manusia kena mengingati bahawa kita ini sebagai Khalifah di muka bumi ini.

  27. ibni-baitutah,
    tulisan anda membayangkan cara berfikiran ada… fikiran singkat dan terlalu mengikut emosi… dan seolah2 merasakan hanya anda yang betul… and publish komen2 anda tanpa membaca pembetulan yang AKAK buat terlebih dahulu…

    Kadang-kadang perjuangan yang ikhlas dan betul tanpa pelaksanaan yang betul dan berhemah akan membuatkan perjuangan itu dipandang serong..

    Ingat… Bukan semua orang ekstrem seperti anda… Berdakwah perlulah berhemah… itulah dakwah yang Rasulullah S.A.W amalkan, itulah sunnah.. kan AKAK?

  28. Komen anda menggambarkan pemikiran dibawah persepsi.

    Tq

  29. Assalamualaikum Puan,
    Redha di atas segala ketentuanNya adalah ubat bagi jiwa.
    Saya tertarik dengan gaya penulisan Puan. Saya harap Puan akan terus menulis kerana keupayaan meluahkan rasa hati di atas kertas merupakan anugerahNya dan tidak semua manusia mendapat anugerah itu.
    Semoga Allah mencurahkan rahmatNya ke atas Puan sekeluarga dan kami rakyat negeri Kelantan. Amin.

  30. rakyat jelangau dan pemuda miskin.
    (jangan seperti batu api)

    Tanggapan yang mengatakan ada individu Pas sendiri yang berperanan dalam kemelut ini pun salah jikalau di ikutkan. Dari mula isu itu tanggapan terhadap sebahagian pemimpin yang berperanan dalam kemelut ini sudah terpesong dari kejadiannya sebenar. Apa yang saya maksudkan, permulaan isu ini bukanlah di sebabkan penyelewengan atau perebutan jawatan yang telah banyak diperkatakan.

    Dan tidak seorang pun dari kalangan kabinet parti bertujuan menyinkir atau memfitnah AfundiArif Fahmi. Dan juga telah dijelaskan sebab-sebab tertentu berkaitan PERLANTIKKAN JAWATAN yang sepatutnya mengikut prosedure perlantikkan sebenar. Kabinet pimpinan sebenarnya telah menghidu fakta kes ini sebelum umum mengetahuinya kerana pada masa itu kita telah dapat mengesan proses ini akan berlaku untuk permainan politik dan perancangan tertentu musuh politik, yang salah satunya Ketervelpella, yang mana salah seoarang wakil rakyat kabinet mengenalinya. Dalam perhubungan itu, tujuan YB ini seperti biasa, kita berkawan seperti biasa, dalam pada itu perjuagan tetap perjuangan. Yb ini dapat mengetahuinya lebih awal dari cerita persahabatannya.

    Dalam kajian pemikirannya, memang ada logik dan kebenaran di atas perlantikkan dan prosedurenya yang telah dilakukan. Memang diikutkan ianya perlantikkan salah dari segi teknikalnya. Tetapi pihak musuh akan menjadi isu ini sebagai habuan politik sepertimana yang telah berlaku sekarang ini. Di atas persetujuan perbincangan kabinet itu, sudah tentu pelbagai cadangan dan pendapat yang diutarakan kepada Pengerusi tentang bagaimana mengelak dan mengatasi permasalahan ini dari terus merebak dan dapat menjadikan keuntungan isu politik pihak musuh. Dari sebulat suara mengatakan, tiada jalan lain ia perlu “disinkirkan” di keluarkan dari terus menjadi isu besar. Tidak timbul permainan politik jahat dan tanggapan ke arah penganayaan kepada individu.

    Didalam masa mengatasi isu ini pihak musuh dan kuncu-kuncunya telah dapat mengetahui kemelut ini terus menjalankan perancangannya secara menyeluruh dan agresif. Dalam itu juga pihak musuh ini menyiasat dan mencari maklumat untuk di putar belitkan lagi isu ini. Tentang YB ini, saya rasa jikalau ia tiada perhubungan dengan sesiapa sahaja atau musuh, sudah tentu kita-kita semua ini tidak mendapat maklumat sebenar tujuan awal pihak musuh. Kerana dengan usul dan maklumat diberikan itu dapat menyelamat maruah dan pentadbiran Negeri Kelantan dari terus dijaja sebagai Istilah Kronisme dan Rasuah oleh pihak musuh, Percayalah.

    Jika kita lihat kekalutan yang sekejab itu berapa ramai yang telah menjadi mangsa fitnah dan permainan politik tertentu pihak musuh?. Sehinggakan Setiusaha Penerangan Kerajaan yang saya kenali dari mula hingga akhir sumbangan beliau telah di calar oleh fitnah melilau tidak tentu arah serangan mereka terhadapnya. Kita diluar tidak kenal ahti budi beliau dan rakan-rakan yang lain sanggup menelan pahit, dan sanggup menggengam bara api ini demi hendak menjaga maruah peribadi individu dan parti seterusnya Negeri Kelantan.

    Tetapi mereka tidak banyak bercakap, dan tunduk diam seolah-olah semuanya perancangan mereka dan tanggapan mereka salah semuanya. Hakikatnya persepsi itu sendiri bukan air pepsi yang salah. Tetapi mereka menerima konsep “DIAM” itu dari membincangkan. Adakah kita fikir fitnah yang dilemparkan, pada mulanya dari air pepsi musuh kepada dari perancangan dalaman mereka?. Cuba kita fikirkan, rasa hormat mereka kepada hanya secebis individu yang tidak tahu harga pengorbanan ini, patutkah secara logiknya menerima akibat ini?.Bagi saya tidak sepatutnya.

    Jikalau pada mula individu ini menerima nasihat dan pandangan awal kabinet tentang perlunya meletak jawatan, ia tidak akan berlaku dan tidak akan menjadi lebih buruk lagi. Tetapi apabila nasihat dan pandangan(hanya pandangan dan nasihat pada masa itu, bukan terus letak jawatan)ini lah berlaku dan perlu kita terima. Di tambahkan lagi percakapan yang memudaratkan. Apabila ia menjadi kecoh, bukan lagi peranan kabinet dan YB tadi yang menapi-apikan isu ini dan menambahkan lagi fakta fitnah yang mungkin menjadi fakta sebenar kepada apa yang terus berlaku dalam masa ini. Tidak seulas patah perkataan pun dari mereka baik YB, Kabinet, Penulis dan yang telah pergi pun, menambahbaikkan isu fitnah ini. Apa yang kita lihat permainan, adu domba, penipuan, penyamaran individu yang mana bertopengkan syaitan dan sebagai musuh politik yang berperanan dengan tujuan memesongkan dan menghancurkan.

    Percaya lah jika kita tergolong dan terpengaruh dalam permainan politik ini tanpa kita di sulami oleh fakta kebenaran yang sebenar, sampai bila pun kita tetap dengan persepsi air pepsi kita itu kearah keburukan dan pemesongan.

    Kalau ini bukan fakta lagi….Memang lah di dalam ayat Al-Quran ada mengatakan “didalam hati meraka ini ada penyakit” sendiri mau ingat tafsiran itu.

    • Seseorang yang ingin memanjat pokok tentunya tahu bagaimana cara yang terbaik untuk dia sampai ke puncak, dan tahu pula bagaimana dia mahu turun dengan kaedah yang paling selamat, jika ada yang menyuruhnya terjun untuk mencatat masa yang singkat, maka orang itu adalah orang yang bodoh.

  31. ada sambung lagi…

    “di dalam hati ada penyakit”….jika kita tidak mahu di ubati….jika kita tidak berusaha mengubati…..jika kita tidak mahu mengubati…nescaya ia akan sentiasa Berpenyakit, mengalami penyakit dan jangan sampai tidak boleh di ubati. Jikalau penyakit ini merebak, ia pula akan menjadi barah dan sukar di ubati.

  32. Nia jasmine

    Bukan atas kertas…atas maya ni. Mana ada kertas, kalau atas kertas lagi lah kertervelpella copy & paste jadikan isu lebih besar lagi.

  33. salam,
    Siapakah exco yang anda sebut dalam blog anda tu, kenapa beliau sanggup mengutuk program yang bagus. lain lah memang beliau melihat dengan mata kepala sendiri.

  34. dengar kata IR pada nama suami puan tu tak ada pun dalam rekod.betul kah? nama pun sudah mau tipu menantu BAPA ni.

    • Saudari alia,

      Sudah banyak kali saya ‘simpan’ komen anda diatas sebab bahasa anda yang tidak menggambarkan kelembutan seorang perempuan. Kali ini saya paparkan, namun secara langsungnya saya tidak akan menjawab soalan anda.

      Saya bagi anda klu, jawapan bagi soalan anda ada dalam blog lain. Blogger yang namanya agak masyhur sehari dua ini, ada pada postingnya pada Januari. Jika anda berminat, anda boleh mencarinya. Jika anda lebih berminat untuk membuat tuduhan demi tuduhan, apakah perlu saya persilakannya…? Saya percaya anda seorang dewasa yang telah cukup akal fikirannya.

      Sekadar saya mahu mengajak anda berfikir, jika anda punya seorang anak perempuan yang telah sampai masanya untuk berkahwin, lelaki yang bagaimanakah akan anda terima untuk dijadikan menantu? Lebih dari itu, tentunya anda mahu lelaki itu adalah seorang yang boleh dipercayai untuk menjaga anak perempuan anda sehingga ke akhir hayatnya…Fikir-fikirkanlah…

      Nasihat saya, jagalah bahasa anda. Jadilah seorang perempuan yang sebenar-benar perempuan yang punya lemah lembutnya.

      Hari ini saya paparkan semua komen-komen anda, namun dihari lain jika anda berterusan begini, insyaAllah nama anda tidak akan ada lagi dalam blog saya.

      Saya menyanjung tatasusila.

  35. alia

    ko dengar sapa kata tu!….kalau dah dapat ijazah IR lah. Aku belajar sama dengan dia dulu. Ko tak belajar mana dengan kita orang mana tahu.

  36. setakad dapat ijazah kejuteraan awan tu tak ada benda lah.kos kejuteraan paling sengket diUTM.untok maklumam
    n ibni-baitutta yang tak berapa cerdik tu.untok dapat IR kena melepasi tahap pepereksaan ttertentu.bodoh.

  37. Alia…ni nama pompuan ke lelaki…bapok ke?

    Memang ko lagi bodoh…..lepas dapat ijazah kerja lah pulok. Mana ada orang terus keluar universitas terus dapat IR….mana ada transkrip ada cop IR tu….BODO ko ni.
    Masa kerja jika ada berkaitan engineering ambil periksa sekali, biasanya macam tulah. Lepas aku dapat ijazah aku kerja dulu, lepas tu aku ambil periksa untuk pelepasan tahap, macam ambil lesen lah ngok. Kalau setakat Advance Diploma(dulu panggil tu) je kira tak boleh jadi IR…makan gaji je ikut orang cakap. Ko tak tahu engineering jangan cerita. Dalam engineering ada periksa tertentu untuk kelayakan maximum, BODO ko ni. Aku tak tahulah AfundiArifFahmi ambil atau tak, sebab semua yang aku tahu dah lepas dah. Ko setakat ijazah (kot-kot sijil…peee rah) ekonomi je, nak kejar kerja kat admin je tak payah. Sekarang ni belambak jadi clerk ijazah. Biasa orang kerja opis ni, orang panggil kerani je. Dalam kejuruteraan ko supervisor ke, clerk work ke, tah apa-apa tah ke….kalau kat site orang mesti ingat Engine Near punye. Ko setakat kerja pejabat, kalau PA ke, penolong pegawai ke, setiausaha ke….asalkan dekat pejabat….ORANG KAMPUNG CAKAP APA NYAH….PIONNNN.

    Tak cerdik jangan tanya….
    Tak tahu…bertanya pula….
    Sudah tahu tidak bertanya….
    Sudah bertanya….tertanya-tanya.

    *nama sedap tu….tapi dari segi bahasa sayang…bapok upanya…..eeeeehheeee…seram bulu tengkok aku.

  38. itu bukan saudari tu…saya dah cakap jangan percaya pada “nick name” tu….berblog ni kena berhati-hati nak layan. nanti akan di permainkan.Lihat kepada penulisan, gunakan dengan bijaksana.

  39. alia…

    jgn la d layan si baittutah tu…jk d kaji kewujudan dia kat blog ni ramai yg benci. Yg peliknya dia tak kisah ramai org tak suka , org mcm ni hidup dlm fantasi..berkhayal sebagai ahli falsafah…sebagai pejuang politik…sebagai org berilmu…terbaru berkhayal belajar engineering bersama ariffahmi..Di alam nyata baittutah tiada apa yg blh m’buat org memandangnyer. . cuma bersyukurlah jk dlm daerah kita tiada org yg mcm dia ni..

    bab gelaran ir tu mmg ramai yg konfius…cuma kita blh cuma mendapatkan maklumat dan nilaikan dgn ikhlas..sy pernah baca (lupa kat mana), gelaran ir boleh d kluarkan dr senarai komputer hanya kerana kesilapan kecil seperti lupa bayaran yuran. Ada juga yg kata ir utk Ariffahmi mmg tak ader sbb dia tak duduki peperiksaan khas jd tak layak.

    kita pon tak tau yg sebenarnya…tp hakikat yg pasti ada hati yg terluka dgn pandangan yg begini..

  40. anisah alia…bukan nisah…tetapi nisah alia.

    aku tak minta di pandang…kalau nak dah lama aku hantar facebook ada gambar dan nama supaya di sanjung tinggi. dulu pun tak pernah setitik sanjungan yang aku minta, sehinggakan kejayaan telah terbukti. Sebab aku percaya, dengan pujian ia akan menengelamkan keikhlasan ku dan ketakwaan ku. Lebih baik begini dari di sanjung tetapi hasilnya tidak memuaskan semua pihak. sekadar ia dapat mencelikan dan memikirkan orang lain musuh atau penyokong. Tiada nilai sekiranya tujuan kita untuk mendapat sanjungan, sedangkan perjuangan ini belum selesai.

  41. aku tahu dia ada IR, Sama belajar dengan aku

  42. mail
    ko tak payah cakap…nanti marah dengan alia pulok..

    bagi tahu Kat Razak, izwan, icah nur…dan lain-lain lagi…ada mana punye Kopi Jantan yang menyamar nickname pompuan pulok….lain kali jangan percaya pada nickname je…tapi ada orang yakin pulok…dah percaya kena tipu lagi….haiii

  43. alia
    komen ko terhadap aku tu…mewakili untuk semua ke?. kalau betul banyak yang menetang aku…kerana kelantangan aku…ko suruh lah Akak publish..yang mana tentang komen aku. boleh aku buat kajian peratusannya dan bolehlah aku plaining cara lain pulok. Tentang bayaran yuran tu…itu masa periksa. Ada yang tak sanggup nak teruskan…tak sampai, jadi tinggal lah. Ada yang tak habis tapi pakai title dan kad krusus dan jaja “satu kampung” walaupun tak habis.
    Tapi kalau ko tak faham falsafah dan fantasi jangan hurai. Kalau aku nak cakap macam pidato tak cukup ruang rumah orang pulok. Tapi macamana pung, mut aku memang tak baik minggu ni. macam-macam hal yang aku tak boleh terima.

  44. aku betul merasa sedih kenyataan demi kenyataan demi hendak melihat kedamaian dan menyangah musuh tetapi ia masih mengatakan bahawa ai datangnya dari seorang exco dan sebahagiaan individu Pas sendiri. Tetapi dia tidak pandang kenyataan di bawah ini…. Apa yang hendak kita perbetulkan dan apa yang hendak kita juangkan, sedangkan wala’ dan “diam” itu tapi se olah-olah untuk di cabar.

    “Yang saya cemas sekali “ katanya “ialah bimbang takut fikiran saya, otak saya ini , beralih daripada hendak jaga Islam kepada hendak jaga diri sendiri, daripada hendak jaga masyarakat Islam kepada hendak jaga anak buah, anak cucu saya sendiri. Ini saya bimbang sangat-sangat”.

  45. Saya sokong apa yang ditulis oleh izwan bin mohd tahir,memang pahit untuk ditelan bila terkena atas batang hidung sendiri.Kita manusia walau setinggi mana pun ilmu dunia mahu pun akhirat tak kan terlepas dari melakukan kesilapan selagi kita bernama manusia.

  46. KALAU AKU KEMPEN PILIHANRAYA LAIN PULOK CERITA…YANG KO ARANG SEMUA PANDAI CAKAP ISLAM, PANDAI CAKAP PEMIMPIN, PANDAI CAKAP POLITIK, PANDAI CAKAP-CAKAP, KOMEN-KOMEN….DAH BUAT KERJA PRU 13 NI?…..KENAPA TAK JALAN? SEKRANG KENA JALAN. TU YANG BANYAK ISU-ISU TU RANCANGAN PRU13 MEREKA LAH TU.

  47. Klu baca blog awak ni gak awak saja la hok betul dan benar nya. cerita sebenar org tak tahu, Ingat lah hanya Allah ug mengetahui segalanya. Akhirat kelak mulut tidak mampu lagi utk berbicara dan mempertahankan yg bathil. hanya kebenaran terserlah. Biar masa dan zaman menentukan….

  48. rahimirahman

    aku mu tok sokong ke?apa pendapat mu…

  49. Wajarkah hukuman di laksanakan sekarang?

    Sebenarnya kita-kita ini semua yang silap. Yang menghukum silap, yang dihukum pun kena silap. Sepatutnya penilaian dari menentukan hukum didalam keadaan politik semasa ini, bagi pendapat saya tidak perlu dijalankan dan dipratikkan. kerana apa yang kita lalui didalam wadah perjuangan pada masa ini bukan lah keadaan selesa mengenai perjuangan Islam yang sebenar.

    Kita juga termasuk di dalam rentak politik sekular ini selagi perlembagaan negara ini tidak mengikut syarat-syarat syariah daulah Islam.

    Kenapa saya memberi pendapat itu?. Memang lah perjuangan kita ini adalah untuk Islam dan tatatertipnya, W’alanya dan tiqahnya, tetapi w’ala dan tiqah ini ada tak yang di pratikkan di peringkat negara dan parlimen negara kita. Mengikut hukumnya ia tidak wujud langsung, walaupun kita amalkan.
    Amalan itu memanglah menjadi etika dan akujanji di dalam perjuangan kita, itu memang betul dan patut dan wajib kita jalankan. Tetapi dari segi survival ummah dan survival pemimpin politik kita di sesetengah peringkat dan di dalam keadaan semasa kita mengalami dua keadaan berbeza dan saingan yang kita hadapi ini, hendak taknak kita terpaksa melalui keadaan ini walaupun tanpa kerelaan dari segi perjuangan. Kerelaan ini adalah kerana kita terpaksa menceburi sejarah dan matlamat politik yang menjadi bekas jajahan dan tinggalan. Sebagai contoh dua wakil rakyat yang dijatuhi hukuman, terpaksa menerima keadaan ini, walaupun kedua-duanya memberikan perjuangan dan pendirian yang baik.

    Oleh kerana keadaan semasa yang mengheret mereka ke kemelut isu-isu yang terbit, ia menjadi mangsa dan terpaksa melaluinya. Wajarkah kedua-keduanya di hukum?.
    Jika sesesuatu isu itu berkaitan dengan moral, akidah dan penyelewengan yang nyata, sememangnya ia perlu dihukum kerana ia berkaitan dengan akidah dan perjuangan suci. Tetapi dengan masalah pendapat atau kesilapan teknikal, sebagai contoh yang lain, yang tidak berkaitan dengan w’ala dan tiqah perjuangan, adakah ia perlu di adili dan di ambil tindakkan. Sebenarnya kita belum mencapai matlamatnya yang sebenar, iaitu Pemerintahan yang bermejoriti dan kuasa perundangan dan pentadbiran belum lagi kita kuasai.

    Dari segi logiknya, selagi kita tidak menjadi pemerintah dan tidak mencapai matlamat sepenuhnya Pemerintahan yang sebenar, dari segi hukum Islam yang sebenar kita tidak boleh menentukan dan melaksanakannya. Kerana itu lah pihak musuh politik bermaharajalela menjalankan kuasa yang luar dari batas ketertipan undang-undang Islam itu.
    Ada juga mengatakan selagi negara ini tidak menjalankan hukum Islam yang sebenar, apa perlu takut dan runsing kerana, tidak perlu memikirkan tindakan dan bukan nyata lagi kewajibannya, itu juga silap. Walaupun kita belum lagi melaksanakannya sepenuhnya, kita semua wajib mengetahui dan mengamalkannya, walaupun didalam keadaan darurat. Tetapi itu hanyalah pendapat kilafah dan kuliah yang perlu kita ketahui dan wajib kita sebagai umat Islam memperlajarinya. Yang di maksudkan menagguhan perlaksanaan adalah dari perjalanan politik, itu pun jika kesalahan besar atau dosa besar ia tetap kesalahan. Strategi dan kariertiviti politik semasa perlu di ambil pandang dan dilaksanakan selagi ia tidak memudaratkan perjuangan ini.

    Menghalal kan cara bukan lah bercanggah di dalam keadaan dan era ini selagi ia tidak lari dari ketetapan hukum dan akhidah, tetapi ia perlu untuk mencapai kemenangan dan menharapkan sokongan dan kemenangan demi meneruskan tapak Pemerintahan Islam yang di juangkan.

  50. Manjalara

    Itu pasalah aku tak buat blog sendiri buat masa ini walaupun aku ada web sendiri. Sebabnya apabila kita bincangkan isu-isu semasa dan masalah politik hasilnya dan semua yang menghasilkan pendapat, ianya hanyalah penilaian peribadi atau individu itu sendiri. Ia boleh dianggap pendapat peribadi,jika blog itu sorang punya.
    Pasal itu lah aku sanggah pendapat sesetengahnya, jika kita bincangkan hal politik ia berkaitan semua, utama ialah rakyat bukan peribadi. Jika isu itu berkaitan politik walaupun ia permasalahan peribadi, ia tetap milik rakyat.

    Itu pasal lah apabila kita bincang yang berkaitan politik, berkaitan haraki politik dan perjuangan, kita kena menjadi Doktor, lawyer, Ahli falsafah dan lain-lain lagi, kerana rakyat ini semua pelbagai dan berlainan aliran akademik.
    Aku bukan marah kat Alia dan Nisah tu, tapi itulah hakikat yang perlu ada dalam diri kita jika kita memperkatakan politik.Jika ciri-ciri ini tidak ada dalam diri kita dan tidak dapat kita miliki, mahu ketetapan atau pengetahuan, bagaimana pula kita hendak mewakili rakyat atau orang ramai yang pelbagai peringkat dan latar belakang.
    Bukan maksud saya kita kena belajar jadi doktor, lawyer dan lain-lain baru jadi wakil exco, tapi pengetahuan kita itu perlu mengatasi hal itu, itulah hakikatnya.
    Kenapa kita boleh jadi manusia tidak bolehnmenjadi orang. Kita boleh jadi rakyat tidak boleh jadi pemimpin. Kenapa kita boleh jadi menulis kenapa kita tidak boleh bercakap. Kenapa kita pandai kenapa tidak boleh jadi bodoh.

  51. serabut sungguh tengok nama ibn baitutah (tak baca pun)..

    Harap puan tak publish semua komen pak lawok tu..plsss

  52. Umno Kelantan yang di wakili oleh Tigo Serangakai Mawar Berduri terdiri dari Tok PA”paya, Awang Soh Mek Kenyir dan Anuar Jeba Lebai Bola Lisut…..”LAGI SERABUT KABUT SERANGKAI MALAM”.

    Wang Royalty boleh Magic jadi WANG EHSAN….pak lawok mat ooiiii. Mu pung geng dio kot. Harap Akak publish semua komen pak lawok dio tu…plssssss

  53. salam.

    kali kedua bagi komen,setelah komen pertama diawal penulisan serisuri…..

    biar apa yg telah dibicarakan,biar apa yg telah berlaku,biar apa yang akan dituturkan selepas ini,yang pasti,cuma kita yang tahu siapa diri kita….

    harap dinukilkan&diteruskan ilmu2 dan maklumat2 yang ada untuk dikongsi oleh pembaca blog.nak terima,taknak terima,itu pembaca sendiri yg kena hadam sebab pembaca sendiri tau siapa diri mereka……

  54. utk baitutah: jangan merapulah bro……ramai pelawat yg tak senang dgn tulisan bro.tgk ramai yg komen pasal tulisan bro.orang bosan nak baca tulisan bro.tp oleh kerana serisuri membiarkan tulisan bro dipublishkan juga,maka terpaksalah yg tak suka dan bosan dengan tulisan bro membacanya…..dari tulisan bro,nmpak sangat bro nie “profesor serba tau”,orang yang paling kuat membangunkan jemaah,orang yg paling dermawan,orang yg paling banyak ilmunya dan…..kira brolah yg paling utamanya….tp rasanya tu cuma syok sendiri bro jer.orang lain tak berfikiran begitu….

  55. yie..

    Kalau ko kata macam tu terimakasih…jadi faktanya Serba Tahu lah…kira ok tu…dari tak tahu buat macam tahu-tahu. Kalau tak syok takan kita menulis..orang yang tak syok je yang menulis tanpa syok…kira-kira tak ikhlas, pasal tulis dalam keadaan yang tak syok. Lagi teruk tu. Menulis tanpa orang komen atau perhatian, ibarat orang gila yang merapu sorang.

  56. Kakibrutal

    Sepertimana yang akak telah huraikan di atas. Setiap orang kena mempunyai ilmu. Dari ilmu lah ia mampu mempunyai pengetahuan yang luas. Tanpa ilmu kita mampu menyampai pengetahuan dan tanpa ilmu juga kita tidak dapat pengetahuan. Jadi banyakkan membaca, tak mampu membaca lihat lah sekeliling alam anugerah Ilahi ini dan menafaatkannya.

  57. yie

    hah makan-makan….kalau tak hadam aku bagi ko limau gon xi fa cai nak tak banyak ada kat aku orang kasi. kalau orang cina bagi limau ambik makan,bukan rasuah tu. orang cina bagi limau kat orang lain sebab dia nak tumpang tuah(ada ong) bertambah reseki dia. Bila kita makan sedap limau tu…kita kata sedap mamat cina ni bagi…tu perkataan yang terkeluar dari mulut itu kra Doa lah tu. Cina pun pandai, kalau ko tak pandai tak tahu lah.

  58. kalu komen ibnu battutah tu disiar la pulak….alahai cik kak nik sorang ni. nak guna gelaran ibnu battutah konon, tp eja pun tak betul. ada ke IBNU BAITTUTAH…sila kak nik bagitau dia supaya betulkan.BATTUTAH. suh dia buang huruf ‘i’ tu…(Ohya…rasanya dia tu sedara mara kak nik. penyokong 10000%. sbb tu komen disiar tanpa moderate)

  59. arif mamat

    Haha tentang nama tu kenapa aku letak Ibni-BAITTUTAH….sebab nama ini aku pinjam orang punya. Nama betul ibni-battutah yang nama sebenar kita kena jaga. Suka hati kakak lah nak siar atau tidak itu hak dia. Bukan semua komen aku yang kena siar.Maklumlah zaman MODENRATE kena lah buat komen yang membina, berinovasi dan krietif.Kalau sendiri yang tak bolehkan kekal nama tu…kira kita berblog tak ikhlas lah.

    Hari pakai nama arif, esok pakai nama nilai, lusa pakai nama zie….tapi orang yang sama dan geng yang sama. Cakap je nak buat kacau dan matlamat politik yang menjahanamkan. Kan lebih baik ko komen penulisan akak dan cerita nya. Bukan nya tanya isu-isu yang berlaku, kemudian nak mengaibkan keluarganya.

  60. menyibuk apa mu baitutal

  61. aku agak arihfahmi menyamar baituital,sebab amalina tak marah baitutah cakap apa

  62. mail

    aak-agak lahh..

  63. Bagi je orang-orang yang tak da kepentingan yang pegang jwatan tu…… “Kita kalau ta dak duit janganlah tarik poket seluar kat luar… nampak sangat kita tak berduit”

    • Bagi saya setiap orang yang memegang jawatan perlu ada kepentingan, paling utama adalah kepentingan dalam menjaga maruah Islam dan menyebarluaskan pengaruh Islam selagi mana dia memegang kuasa.

  64. pak ck todi..

    Kalau dah poket seluar kat luar tu memanglah takde apa…Itu semua ujian., kalau ujian kesenangan dan kesusahan ini yang sememangnya tertulis oleh Allah rezeki masing=masing, takan kita tahu pulok.
    Ada pun yang susah itu ujian kepada kesenangan, dan yang senang [ulok ujian kepada kesusahan pulok. Semua mesti ada, yang tak dapat ujian je tak sedar dia dalam delima kesenangan atau kesusahan.
    Kadang-kadang yang tak ada kepentingan pun belum tentu senang. Kalau di uji dalam keadaan yang tiada kepentingan, sya rasa lagi susah. Terus telinggkup pasal takde kepentingan, pasal tak penting orang tak kesah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: