• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    March 2010
    S M T W T F S
    « Feb   Apr »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

Selesai

Salam Ukhuwah…

Selesai sudah majlis pertunangan adinda saya.

Tiada lagi majlis sebegini untuk keluarga kami selepas ini, kerana ia merupakan majlis untuk ahli keluarga kami yang terakhir. Majlis ini mampu menghimpunkan kami sekeluarga, memberi erti yang sungguh bermakna buat kami semua, kerana si bongsu keluarga kami telah menemui ‘orangnya’ untuk menemani kehidupannya di masa hadapan. Hendaknya jodoh mereka akan berpanjangan hingga ke jinjang pelamin. InsyaAllah…

Amalan bertunang didalam Islam dikenali sebagai ‘khitbah’ dan kiranya ia tidak bertentangan dengan syariat Islam. Ianya perlu diurusi dengan penuh tanggungjawab kerana merupakan sebuah janji, yakni untuk mengahwini perempuan yang disuntingnya itu.

Bertunang hanyalah sebagai suatu tempoh untuk bakal suami isteri itu saling ta’aruf di antara satu sama lain, tentunya bukan maksud untuk bercinta. Bercinta yang sebenarnya adalah untuk mereka yang telah sah bergelar suami isteri. Situasi bertunang tidak sama dengan berkahwin. Kerana masih ada sekatan inilah, maka pasangan yang bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan, melainkan ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum diakadkan, maka mereka tetap dua individu yang bukan mahram, tentu wajib bagi mereka untuk menjaga batas pergaulan sebagaimana yang telah ditetapkan oleh syariat Islam.

Tempoh Bertunang

Tempoh bertunang juga sebaiknya digunakan untuk mempersiapkan diri dan membina persefahaman di antara dua individu yang datang dari latar belakang yang berbeza, sebelum pernikahan dilangsungkan.

Berapa lama tempoh pertunangan biasanya ditentukan oleh ‘uruf, yakni adat yang masyhur diterimapakai didalam sesebuah masyarakat setempat. Saya kira sangat lazim masyarakat kita memberi tempoh setahun untuk tempoh pertunangan ini. Namun, saya lebih bersetuju sekiranya tempoh tersebut dipendekkan lagi, merujuk kepada budaya masyarakat kita hari ini yang ‘memperlekehkan’ maksud pertunangan dengan menganggapnya lesen besar untuk ke hulu ke hilir berdua-duaan. Maka, saya fikir adalah lebih baik sekiranya tempoh pertunangan ini disingkatkan untuk menjaga hubungan yang telah terjalin ini.

Pengalaman

Ini pengalaman pertama saya menguruskan sendiri sebuah majlis pertunangan, sungguh mengujakan! Majlis ini memberi ruang kepada saya untuk berkreativiti dengan minat yang tersendiri, yang membawa saya berinteraksi dengan ramai kenalan-kenalan baru, dan banyak memberi ilmu sampingan kepada saya mengenai apa itu wedding planner.

Ekslusifnya majlis kami adalah kerana ia dihadiri oleh kaum wanita sahaja! Itulah syarat keluarga kami, sejak berpuluh tahun yang lalu, seawal pertunangan kekanda sulong saya. Kalau adapun lelaki, mereka akan berada di ruangan yang berbeza.

Lazimnya ayahanda saya tidak masuk campur dalam hal ini. Beliau memberi kepercayaan 80% kepada bonda saya untuk menguruskan hal-hal sebegini. Saya juga percaya begitu, lebih memudahkan semua urusan yang berkaitan.

Biasanya jika segalanya telah dipersetujui di pihak perempuan dan tentunya dimaklumkan segalanya kepada suami, ayahanda saya berperanan untuk menentukan tarikh terbaik mengikut kalendar Islam.

Saya bersetuju dengan cara ini. Jika diberi kepercayaan oleh suami suatu hari nanti, saya juga mahukan majlis ekslusif sebegini untuk anak-anak nanti, biar pihak perempuan sesama perempuan sahaja yang berbincang, dimaklumkan kepada suami kemudiannya, rasanya lebih memudahkan urusan.

Saya kira wanita lebih berpengetahuan dalam bab-bab sebegini. Tentunya dalam beradab dan beradat, tutur bicara serta runding cara. Sesama perempuan juga akan lebih memudahkan mereka berkenalan dengan gadis pingitan yang diimpikan, boleh berta’aruf seadanya, kelihatan lebih sopan dan tertib.

Syukur

Saya berbesar hati mengambil kesempatan yang ada ini untuk memanjatkan syukur ke hadrat Ilahi dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua individu yang terlibat dalam menjayakan majlis sederhana ini, terutamanya sahabat-sahabat seperjuangan semenjak di Maahad Muhammadi Perempuan (MMP). Sebulan yang lalu, saya mula menghubungi sahabat-sahabat lama yang saya kira punya keahlian dalam bidang masing-masing, untuk mendapat perkhidmatan terbaik bagi menjayakan majlis ini.

Kesempatan ini juga saya mengambil peluang untuk mengucapkan terima kasih kepada semua sahabat-sahabat yang banyak membantu dalam menjayakan majlis ini, terutama kepada Nor, sahabat saya yang jauh nun di Sabah sana, yang mencadangkan tukang jahit terbaik untuk saya bereksplorasi dengan fesyen yang saya impikan. Tak lain tak bukan, kakaknya, Kak Yah yang bersedia untuk melayan karenah saya yang mahukan begitu dan begini, bahkan banyak memberi panduan dan cadangan yang bernas untuk mendapat fitting terbaik bagi persalinan dihari istimewa.

Terima kasih juga kepada Ida yang pada awalnya mengaku sangat sukakan kreativiti dalam menggubah hadiah iringan, lantas saya ‘mengeksploitasi’ bakatnya itu untuk membantu dalam menyediakan lima hadiah iringan untuk pihak lelaki. Walaupun hanya berseni pada malam hari kerana tuntutan kerjaya pada siangnya, tidak dinafikan hasilnya boleh memuaskan hati saya.

Tentunya buat Kak Ni, yang ala-ala wedding planner, juga pimpinan dalam Pas Kelantan, terima kasih kerana mampu mengurus ‘emosi’ apabila berurusan dengan saya yang sememangnya agak cerewet. Tentunya seronok apabila dia menghargai idea saya yang mahu satu konsep ruang yang ringkas, bersih dan sederhana.

Begitu juga kepada Echah, jurugambar yang bersedia aktif sepanjang tempoh majlis berlangsung.

Buat ahli keluarga, ipar-duai dan kaum kerabat serta rombongan pihak lelaki, terima kasih kepada semua kerana sudi meluangkan masa pada majlis istimewa untuk ahli keluarga kami yang terakhir, saya dapat melihat betapa semuanya bergembira untuk menerima ahli keluarga yang baru, tentunya kami sudah mengira-ngira berapakah nanti total cucu yang menjadi milik ayahbonda kami, yang kini jumlahnya mencapai 52 orang!

Sederhana

Walaupun kelihatan saya seronok bercerita mengenai majlis pertunangan ini, sebenarnya ia hanyalah sebuah majlis yang ringkas sahaja. InsyaAllah kami tetap bersederhana dalam semua aspek kehidupan, sehingga tidaklah perlu mengeluarkan belanja yang besar untuk sebuah majlis seperti ini. Jangan sesekali mendidik diri kearah unsur-unsur pembaziran dan berlebih-lebihan kerana ia menjurus kepada perbuatan yang mengundang dosa. Membazir itu sangat dibenci Allah. Kerana Islam itu bukanlah agama yang memberat-beratkan ummatnya.

Jika memerlukan satu majlis untuk melaksanakan pertunangan, maka bersederhana sajalah, usah sehingga mengeluarkan bajet yang besar terhadap perkara yang sia-sia, cukuplah berpada-pada, berpadanan dengan ‘kekuatan’ yang ada pada diri sendiri. Islam menuntut kita untuk sentiasa bersederhana didalam segala perkara yang dilaksanakan.

11.32pm

9 Responses

  1. Sampaikan salam tahniah buat adik Nik Asma Salsabila. Sudah pun jadi ‘ditanda’ orang. Semoga tabah menghadapi ujian ‘darah manis’ pada musim-musim pertunangan ini. Lama tak tengok dia, mesti makin berseri-seri.
    Dulu, masa kat MMP Asma’ ni jadi anak buah saya dalam bengkel. Selalu curi pandang muka anak bongsu tok guru ni..Kiut!

  2. Selamat berbahagia

  3. Salam Sejahtera…

  4. Puan, boleh bagi tips tak macamana nak memikat perempuan mulia dan baik?

    sy berniat memperisterikan perempuan mulia.

  5. komen ku di modified…tp xpe ayatnya lebih sopan kot huhuhu

  6. Jika ingin kan perempuan yang mulia……kita juga mesti menjadi seorang yang mulia. Bukan sahaja mulia di dunia, malah di akhirat jua hendaknya.

  7. salam,tahniah pada nik asma.harap2 suka nga baju yg k.na design tu…

Leave a Reply

