• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    March 2010
    S M T W T F S
    « Feb   Apr »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

Kesempatan…

Salam Ukhuwah…

Saya berkesempatan menyahut seruan untuk berpuasa sunat sehari sebelum mendirikan solat sunat Istisqa’ pada 26 Rabiulawal 1431/ 12 Mac 2010 yang lalu. Ahli keluarga yang lain juga turut berpuasa sama.

Solat sunat Istisqa’ di bumi Kelantan pada Jumaat yang lalu merupakan kali kedua didirikan, selepas yang pertamanya lewat beberapa tahun yang berlalu. Tentunya solat sunat ini didirikan akibat dari kemarau yang agak berpanjangan, sebagaimana yang berlaku sekarang ini.

Namun, niat untuk bersama-sama ke Padang Perdana tidak kesampaian. Suami terpaksa ke Kuala Lumpur (KL) pada pagi itu dan saya menyertainya bersama tiga orang anak. Kesempatan diambil untuk bersama keluarga sementelah cuti persekolahan bermula. Saya membawa kembar dan adiknya. Sulong dan yang kedua berminat untuk bercuti di rumah Nenda + Tokkunya. Manakala si bongsu saya tinggalkan bersama bibik.

Begitulah saya apabila berpergian.

Tidak pernah membawa semua ahli keluarga pada satu masa, kerana saya takut tidak mampu mengawasi mereka seadanya. Tentunya saya yang banyak mengawasi anak-anak, biasalah ibu…

Salah seorang kembar dan adiknya tidak pernah sampai ke KL. Tentunya percutian kali ini agak menarik kerana selama ini mereka hanya tahu menyebut perkataan KL, namun tidak pernah melihat wajah KL yang sebenar. 

Acapkali mereka merengek untuk ke KL, sementelah ayahnya sering saja berulang-alik ke KL sejak dahulu lagi atas urusan kerja.

Saya sentiasa berkeinginan untuk merancang perjalanan yang menarik kepada anak-anak, namun jarang kesampaian kerana kesibukan suami. Saya teruja untuk menghadirkan kepada anak-anak pengalaman dan pengetahuan baru sepanjang sesi percutian. Kerana itu saya senang memilih berkereta ke KL, tentunya mahu mereka melihat dan menghargai dunia luas ciptaan tuhan, sepanjang tujuh jam perjalanan! Lamanya apabila membawa anak-anak kecil. Banyak ragamnya.

Sepanjang perjalanan juga anak-anak tidak berhenti bertanya itu dan ini, letih saya melayan mereka sambil berdiskusi dengan suami. Hampir empat jam perjalanan, barulah semuanya longlai dan matapun turut terkatup rapat.

Istimewa

Namun, Jumaat itu istimewa sekali, hujan renyai-renyai mengiringi perjalanan kami seawal lapan pagi. Bukan hanya di Pulau Melaka, namun berpanjangan sehingga ke Gua Musang, sungguh saya takjub kerana hujan berpanjangan membasahi bumi Kelantan.

Alhamdulillah, saya percaya bukan hanya hujan itu membasahi selatan bumi Kelantan, namun keberkatannya menyerak ke serata tanah di bumi bertuah ini.

Perjalanan kami agak sempurna kerana hujan turun dengan jumlah seadanya. Tidak lebat, tapi secukupnya untuk membasah tanah-tanah yang kontang. Nikmat ini hanya mampu dirasai oleh manusia yang tahu menghargai. Tidak kepada manusia yang sentiasa memperlekehkan kekuasaan Allah.

Saya benar-benar bersyukur.

Melangkah masuk ke Gua Musang, saya meminta suami menghubungi ayahanda. Mahu mengkhabarkan kepadanya berita gembira, bahawa doanya yang diaminkan dua ribu rakyat Kelantan yang berhimpun mendirikan solat sunat Istisqa’ pada pagi itu telah Allah makbulkan. Apatah lagi apabila beliau pula mengkhabarkan kepada kami bahawa hujan mula membasahi seawal rakat pertama lagi!

Alhamdulillah, ucap beliau dengan suara yang agak serak dan sengau. Beliau mula dilanda selesema kerana dibasahi hujan, suatu yang pasti baginya kerana beliau memang alah kepada hujan dan sejuk. InsyaAllah, selesema itu tidak akan berpanjangan kerana hujan itu adalah rahmat yang dipohon.

Masuk ke Kuala Lipis, hujan mula rintik-rintik dan sesetengah kawasan awan mendung mula berarak. Barakahnya ke serata alam, makbullah doa seorang Ulama’.

Jumaat lalu memberi satu pengalaman menarik buat saya, tentunya lebih bererti jika diri sendiri dibasahi hujan rahmat itu di tengah-tengah Bandar Kota Bharu.

Perjalanan

Kami meneruskan perjalanan. Menuju destinasi yang masih jauh. Suami disisi tenang memandu, dengan bekalan borak saya mengenai keluarga besar kami.

Antaranya saya memfokuskan kepada pendidikan anak-anak. Maklumlah anak-anak baru saja menyerahkan buku laporan peperiksaan masing-masing. Dua orang anak di sekolah rendah, dengan dua buku laporan prestasi yang berbeza. Satunya agak baik dengan beberapa A dan satunya lagi tanpa sebarang A! Traumanya menjadi ibu dan fobianya menjadi ayah!

Maka, saya mula mendaftarkan anak yang tanpa A itu di kelas tuisyen. RM30 sebulan. Subjek Inggeris dan Sains menjadi pilihan, dibonuskan dengan subjek Jawi. Tiga jam untuk satu sesi setiap hujung minggu.

Belajarlah wahai anakku bersungguh-sungguh. Ibumu ini tidak tahu mengajar setiap subjek di rumah. Penat lagi!

Saya tidak pernah kecewa mahupun sedih setiap kali menerima laporan prestasi anak-anak walaupun kurang memberansangkan, terima hakikat seadanya. Paling penting sentiasa berikan mereka galakan dan motivasi untuk membuat yang lebih baik, sekurang-kurangnya pada peperiksaan yang mendatang peratusan prestasi mereka akan meningkat.

Sepanjang perjalanan yang berjam-jam itu kami cuba mengkualitikan sepenuhnya masa yang ada untuk membincangkan kemaslahatan keluarga. Alhamdulillah, banyak perbezaan pendapat yang mampu dititikkan.

Akhirnya kami menjengah KL dan makan tengahari di Ulu Klang, bermenu ikan bakar cicah air asam dan ulaman, suatu yang pasti setiap kali melewati Taman Melawati, sejak dari tahun pertama perkahwinan kami.

Percutian

Tanpa rehat yang berlebih-lebihan saya mula merancang percutian yang ringkas ini.

Anak-anak mula tidak sabar untuk keluar berjalan-jalan. Lagi pula malam nanti kami akan berlabuh di rumah kakak ipar.

Saya mencadangkan kepada suami untuk membawa anak-anak ke KLCC. Paling senang dituju kerana berdekatan penginapan kami, jimatkan masa untuk elakkan kesesakan di jalanan.

Usai menyediakan anak-anak dengan persalinan baru, kami menuju ke KLCC. Anak-anak melompat riang menikmati keindahan di Taman Pancuran Air, KLCC, seronok melihat keterujaan mereka. Saya dan suami duduk melepak-lepak saja di anak tangga taman, mengawasi tingkah mereka. Seronok juga melihat keindahan pancuran air, walau entah ke berapa kali menikmatinya, lantas mengagumi kehebatan manusia yang berjaya menyatukan unsur air dan kehijauan alam, tetapi kesegarannya terbantut dengan kepulan asap rokok yang bertebaran!

Ramai juga manusia lain menguasai taman itu.

Taman ini tidak pernah mati.

Bukan sekadar pelancong asing, bahkan rakyat tempatan juga tidak melepas peluang berehat-rehat di sini, melepak-lepak juga tidak kurang.

Tentunya beberapa keping kenangan dirakamkan, sambil mata saya mula mencari tapak untuk mengisi perut lagi. Saya masuk mencuci mata di dalam Suria. Banyak melangkah ke situ ke sini, namun tidak satupun berkenan di hati. Akhirnya saya membeli sepasang selipar, buat pengubat kaki yang letih berjalan.  

Nasib baik saya tidak terlalu tergugat dengan ‘Sale’ yang meriah itu. Anak-anak pun tidaklah beragam mahukan itu dan ini. Selamatlah duit!

Tip agak berkesan, elakkan melalui kawasan permainan kanak-kanak.

Tapi akhirnya saya beli juga mainan satu untuk setiap seorang. Kesian juga apabila terlihat adegan jeling-menjeling mereka saat melewati barangan kanak-kanak. RM20 saja setiap satu, kira ok lah.

Saya juga berniat mahu membawa anak-anak menikmati keseronokan di Cosmo’s World Theme Park, Berjaya Times Square, namun masa tidak mengizinkan. Alhamdulillah, kami cuba mengatur keseronokan lain seadanya. Tentunya masih banyak tempat lain yang menarik di KL.

Berkumpul

Malamnya kami ke Gombak untuk menikmati hidangan di rumah kakak ipar. Seronok apabila sesekali dapat bertemu dan berbual panjang dengan ahli keluarga di kejauhan. Saya membawa tiga set Burger King yang dibeli di Suria, untuk dikongsi-kongsikan bersama.

Alhamdulillah, sesekali berkumpul dengan ahli keluarga meriah sungguh jadinya. Mertua dan ipar saya dari Kelantan juga ada kerana kami semua akan menghadiri majlis perkahwinan kakak dan abang kepada biras saya yang sedang alahan. Semoga berbahagialah kepada dua pasangan pengantin itu. Bahagia di dunia, sejahtera di akhirat.

Kesian biras saya yang alahan pada kandungannya yang kedua. Sudah sebulan tidak mampu menjamah nasi! Saya tidak pernah mengalami alahan seteruk itu setiap kali mengandung.

Paling terukpun saya tidak boleh makan lauk-pauk, terutamanya ayam. Kelihatan mentah sepanjang masa. Apa yang saya sentiasa mahu tentunya nasi putih berlaukkan ikan rebus goreng! Selera sungguh. Itulah kelainannya apabila mengandung. Namun diketika umur kian bertambah, kelainannya adalah pada daya ketahanan tubuh. Semakin bertambah usia, semakin saya cepat letih membawa kandungan selama sembilan bulan itu. Cukuplah!

Silaturrahim

Saya sentiasa ada kemahuan untuk mengeratkan silaturrahim, terutama di kalangan ahli keluarga terdekat. Keluarga adalah pembuah kepada serakan kasih sayang yang lebih meluas. Tentunya membawa kepada konsep berkasih sayang yang lebih terbuka dan tidak hanya kepada golongan tertentu sahaja.

Islam menganjurkan ummatnya saling berkasih sayang kerana ia melambangkan iman seseorang. Kasih sayang dan iman saling berkait rapat. Kasih sayang yang berteraskan iman akan membawa seseorang itu kemuliaan dalam kehidupannya. Tentunya Allah memuliakan darjat ummatnya yang saling berkasih sayang  dan bersilaturrahim keranaNya.     

Keesokan harinya saya memenuhi undangan majlis perkahwinan. Semua wajah kelihatan ceria dan gembira. Saya seronok kerana dapat memenuhi jemputan keluarga pengantin, pada asalnya saya tidak mampu hadir kerana suami akan berangkat mengerjakan Umrah pada tarikh tersebut, yang mana disaat akhir tarikhnya ditunda. Seboleh-bolehnya setiap jemputan yang diterima saya mahu tunaikan, selagi majlis itu tidak diwarnai dengan unsur-unsur yang melaghakan.

Memenuhi jemputan sesama manusia akan membuahkan kasih sayang berpanjangan. Hidup ini tentunya lebih terkesan jika sentiasa dilimpahi kasih sayang. Dengan kasih sayang tiadalah perasaan iri hati, hasad dengki, benci-membenci yang boleh membawa kemudaratan yang lebih besar. Saya pencinta kedamaian.

Islam melarang bagi Muslim menunaikan jemputan majlis daripada individu yang berupa pelaku maksiat, disertakan pula hidangan yang bercampur Halal dan jelas Haram. Begitu juga yang menyediakan hiburan yang melalaikan, diserikan lagi dengan pelbagai maksiat. Lebih-lebih lagi apabila majlis itu bertujuan mempamerkan status dalam masyarakat, dengan secara terang-terangan meminggirkan jiran-jiran yang miskin.

Pulang

Malam terakhir sebelum kami pulang, saya membawa keluarga kakak ipar menjamah tomyam. Pertama kali saya merasa tomyam ikan! Boleh tahan.

Tiga hari di KL, jadual kami penuh terisi. Bukan hanya membawa anak-anak menikmati percutian, kami juga bertemu mata dengan ahli keluarga di sana.

Saya mahu meninggalkan sesuatu yang istimewa kepada anak-anak dalam percutian kali ini, yang boleh mereka simpan sebagai kenangan yang indah. Bermakna kepada jiwa-jiwa kecil mereka. Bukan menghambarkan dunia kecil, bahkan membantu untuk menceriakan hari-hari riang ria mereka.

Alhamdulillah, kerana saya mampu memberi sedikit kebahagiaan kepada anak-anak dalam mengisi kehidupan kecil mereka. Saya mahu mereka membesar dalam keriangan dunia kanak-kanak yang sebenar. Biarkan anak-anak kita bebas bereksperimen, dengan kawalan yang baik insyaAllah mereka akan membesar dengan sempurna. Tentunya saya berminat untuk merancang percutian lagi. Tapi nampaknya terpaksa meninggikan semula tabungan yang makin surut. Bercuti itu indah, tapi kosnya juga harus diambil kira. Pastikan kewangan yang dilaburkan membuahkan hasil yang berbaloi.

Terima kasih kepada suami terutamanya. Meluangkan masa untuk keluarga satu anugerah yang tidak ternilai.

Segalanya berjalan dengan sempurna, satu percutian yang ringkas namun tetap bermakna, semoga mengeratkan lagi hubungan kami sekeluarga, pengubat hari-hari yang sibuk sebelum ini.  

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya, jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.”

(Ibrahim 14: 7)

8.15am

12 Responses

  1. keramat tok guru weh,tak dan habis semayang turun slalu hujan.

  2. sehari sebelum tu ada dibuat pembenihan hujan

    • Mungkin juga…
      Jika diizinkan Allah biasanya hujan akan turun lebih kurang setengah jam selepas pembenihan awan dilakukan.

      Namun, sebagai Muslim haruslah kita percaya bahawa Doa adalah senjata orang Mu’min.

  3. benih pun kalau tok guru tak panggil turun,ambo berasa tak berapa nak turun wei.

  4. Allah is great.

  5. Siapa yang patut terima pujian ni, pilih antara satu1

    1 Allah Subha Nahu Wata’ala

    2 TGNA

    3 Nik Amelina sebab dia puasa sunat weh

    Jaga baik baik jangan salah pilih.

  6. subhanaLlah

  7. puak demo tak berapa nak pecaya tok guru kawan kramat,selipar dia ramai orang dok gila,tiap pagi jumaat bejujok orang bawa anak nak suroh cukor pala.sebab tu orang kelantan kita bijak2.ko gewana?

  8. hehehe..

  9. doa nik aziz!!!haaaaaaaaaaaaaaaaaaa

  10. KLCC tu tempat UMNO buat…. membazir. Tak patut anak orang besar PAS bersuka ria di situ

Leave a Reply

