• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    August 2010
    S M T W T F S
    « Jul   Sep »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

Ramadhan

Salam Ukhuwah…

Mudah-mudahan kita masih lagi menjadi Muslim yang Mu’min, akan bersedia untuk taat kepada perintah Allah sentiasa. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang telahpun dua hari bertamu. Maka bergembiralah dalam menyambut tetamu yang sering dirindui kehadirannya, 30 hari yang sangat agung dan penuh barkah serta rahmat seluas alam.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih lagi dibekalkan nyawa untuk bersua dengan Ramadhan kali ini. Hendaknya marilah kita bersama mengambil kesempatan ini untuk membuat sedikit perubahan peribadi kearah yang lebih baik, dengan memberi peluang kepada diri sendiri memperbanyakkan amalan-amalan terbaik, mudah-mudahan ia mampu menjadi bekalan kita menghadap Allah dikemudian hari, insyaAllah.

Tidak ada bulan-bulan lain yang sehebat Ramadhan, kerana ia adalah bulan ibadat yang mampu menggandakan pahala dan membersihkan karat dosa kita semua.

Ibadat yang menjadi pati Ramadhan adalah puasa dan solat sunat Tarawikh. Maka sewajarnya kita semua dapat melaksanakan ibadah ini dengan penuh keikhlasan dan kesempurnaan.  Bersama kita tanamkan keazaman untuk melaksanakan ibadat puasa dan bertarawikh pada tahun ini dengan lebih hebat kesempurnaannya berbanding tahun-tahun sebelumnya. Kesempatan ini sangat bernilai untuk direbut.

Sangatlah rugi andainya kita melalui hari-hari Ramadhan sebagaimana hari-hari biasa yang lain. Rebutlah Ramadhan kali ini untuk kita manfaatkan setiap saatnya dengan amalan terhebat serta amal kebajikan yang terbaik. Allah s.w.t. telah bersedia untuk menggandakan pahala bagi setiap amalan baik yang kita laksanakan sepanjang Ramadhan ini.

Jangan lupa memohon keampunan kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, mudah-mudahan kita akan dilindungi daripada azab pedih api neraka di akhirat kelak.

Fasa

Sebagaimana yang sudah kita maklum saban tahun, Ramadhan ini terbahagi kepada tiga fasa, yakni sepuluh hari pertama adalah Rahmat. Persiapkan diri kita semua untuk menerima rahmat ini secara melimpah ruah. Mudah-mudahan dengan rahmat itulah hati-hati kita ini akan menjadi lembut untuk sentiasa menerima hidayah daripada Allah s.w.t..

Sepuluh hari kedua Ramadhan pula adalah fasa untuk kita mendapat Keampunan (maghfirah) daripada Allah s.w.t. sebanyak-banyaknya. Inilah saatnya yang terbaik untuk kita semua memohon keampunan keatas segala dosa-dosa yang tidak terhitung banyaknya. Mudah-mudahan kesempatan yang ada ini akan dipenuhi dengan zikir-zikir memuji kebesaran tuhan, agar dilembutkan hati untuk menyesali setiap perbuatan menzalimi diri sendiri, dengan harapan yang menggunung kita semua akan diampuni dan diterima taubatnya. Amiiin…

Akhirnya, tingkatkan amalan kita semua pada sepuluh malam terakhir Ramadhan. Allah s.w.t telah menjanjikan kepada semua hambanya tentang Pembebasan dari siksa azab api neraka yang teramat pedih. Kita tanamkan semangat untuk menggandakan lagi amalan, baik dalam membaca dan bertadarus al-Quran, berzikir, beristighfar, berselawat, bersedekah, bertarawikh, beriktikaf, dan apa saja yang baik-baik.

Tentunya juga kerana kenikmatan Lailatul-Qadar yang sering diterujakan kepada semua hamba-hambaNya, nilai keberkatan dan ganjaran pahala pada malam tersebut yang lebih baik dari seribu bulan.

Bahkan kita juga harus bersemangat untuk mengakhiri Ramadhan kali ini, kerana sesungguhnya  sesekali tiada yang pasti samada Ramadhan seterusnya terus dimiliki.

“Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan. Kegembiraan semasa berbuka puasa, dan kegembiraan semasa bertemu Tuhan-Nya”

(Riwayat Muslim, Ahmad, al-Nasa’ie dan Ibn Majah)

10.40am

5 Responses

  1. Assalamualaikum wbt..

    Sangat bagus perkongsian di atas.
    minta izin dari akak nak share di blog saya. saya linkkan blog ini ke blog saya juga.

    Jemput ke blog saya=)

    • W’lam,
      Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini dan sangat menghargai kerana sudi linkkan blog ini pada blog saudari.

      Juga saya sangat teruja ke blog saudari, membaca jejak-jejak seorang doktor barulah saya tahu rupanya doktor pun ada emosi takut juga dalam sesi ‘toreh-toreh’ ya…🙂

      p/s; kepada sahabat yang berminat untuk menjejak realiti seorang doktor, saya sajeskan blog ini;

      natashaahadi.blogspot.com

      InsyaAllah sangat berbaloi…

      • Thanks akak=)

        saya pun baca entri akak yang sebelum ini terutama mengenai persiapan pernikahan dan pernikahan adik akak. Sangat bermanfaat entri2 di blog ini.

        Salam ukhuwah akak=) saya juga dari kelate.

  2. Ihya Ramadhan….Selamat menyambut ramadhan dan selamat berpuasa.

    Ikhlas: ibni-battutah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: