• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    September 2010
    S M T W T F S
    « Aug   Oct »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  

Buli

Salam Ukhuwah…

Sekali lagi saya mengambil kesempatan untuk mengetengahkan satu persoalan yang dikemukan oleh tetamu di sini untuk kita bincangkan bersama. Semoga apa yang baik dari perbincangan ini mampu menambahkan lagi pengetahuan kita semua, insyaAllah…

Assalamualaikum..

Pertama kali saya sampai ke sini.. dan saya tertarik dengan saranan dan pengalaman yang Puan tulis.. setelah tamat pembacaan saya pada n3 ni saya termenung sejenak.. ada persoalanan yang ingin saya tanyakan tentang anak2..

Saya berusia 34 tahun dan mempunyai seorang putera berusia 10 tahun dan seorang puteri yang berusia 4 tahun. Alhamdulillah saya dikurniakan seorang anak lelaki yang baik budi pekerti dan sangat menghormati ayah dan ibunye serta orang2 lain.. berjiwa lembut dan sangat mengasihani golongan yang susah.. andai kata ada cerita dikaca tv yang menyentuh jiwanye, sudah pasti ada air mata yang bergenang menanti untuk gugur.. itu berlaku sejak si abg berusia 2 tahun tatkala melihat cerita kartun TARZAN yang di alihsuara yang cukup popular seketika dulu.. pada fizikal si abg tidak langsung menunjukkan dia seorang yang lembut.. dia sama seperti lelaki lain yang badan berisi sedikit.. cuma airmuka dan jiwanya sahaja..

Yang menjadi kerunsingan saya setiap kali anak sya ini keluar rumah, tak kiralah ke sekolah, bermain, mengaji atau ke tempat tuisyen, saya pasti risau dan bimbang akan keselamatannya.. sebab anak sya ini sangat kurang melawan apabila dibuli rakan.. saya sangat bimbang akan hal tersebut.. jika Puan ada sebarang nasihat atau saranan kepada saya, saya amat berbesar hati menerimanya agar ianya mampu mengurangkan keresahan hati seorang ibu.. Tkasih.

W’lam…

Terima kasih kerana sudi menjenguk blog saya. Kiranya ia suatu tempat untuk kita berkongsi pengalaman hidup seharian secara mudah dan praktikal, terutama perihal perkongsian bagaimana membina generasi baru yang lebih baik. Saya sangat mengalu-alukannya.

Saya juga menjenguk blog saudari, nampaknya seorang ibu yang hebat kerana masih berstatus pelajar! Rajinnya dia…tapi anak pun kena tambah lagi tu…!

Saya percaya persoalan yang menjadi kerunsingan saudari, adalah juga menjadi menungan ibu-ibu yang lain termasuklah saya. Tetapi saudari antara ibu yang bertuah kerana telah memiliki si Abang yang kelihatannya seorang bertanggungjawab dan berakhlak baik. Alhamdulillah…Berjiwa lembut tu menurun emak dia kot, nampak raut wajah emaknya pun lembut aje…

Saya cuba berkongsi tentang kes buli terhadap anak-anak yang sangat memberi kesan kepada ibubapa apabila mereka mula berjauhan daripada kita.

Dalam kita merasa bimbang terhadap situasi-situasi yang kurang baik di luar sana, cuba-cubalah dahulu memberi peluang kepada anak-anak untuk menyelesaikan masalah mereka sendiri terlebih dahulu. Namun, dalam masa yang sama kita tetap memantau keadaan dari semasa  ke semasa.

Lazimnya, anak-anak lelaki dikurnikan Allah tahap daya tahan yang lebih tinggi berbanding anak-anak perempuan.

Sebagai ibubapa, dari jauh kita perlu tahu dengan siapa anak-anak kita berkawan. Perhatikan juga jika anak-anak kita mula bercerita tentang kenakalan kawan-kawannya di sekolah, ini mungkin membantu kita untuk lebih memahami keadaan pada masa hadapan. Selalulah memberi pesan kepada anak-anak bahawa sangat penting untuk mereka memberitahu ibubapa sekiranya ada orang yang cuba membuli mereka.

Untuk mengelakkan kejadian buli berlaku kepada anak-anak, berpesanlah kepada mereka agar tidak berjalan sendirian di tempat sunyi, tetapi berjalan secara berkumpulan. Pembuli tidak tertarik kepada kumpulan yang ramai.

Mangsa

Jika anak mula menceritakan tentang kejadian buli yang menimpa mereka, perkara pertama yang kita boleh lakukan ialah dengan memuji tindakan berani mereka memberitahu tentang kejadian tersebut. Dengan ini kita boleh mencipta suatu perasaan kental di jiwa anak-anak ini.

Kita akan dapat mengesan apabila anak-anak menjadi mangsa buli kiranya dia kelihatan takut apabila tiba masa untuk dia beraktiviti di luar rumah, samada ke sekolah, tuisyen, mengaji, bermain, dan sebagainya. Kiranya mereka lebih suka berada di rumah sahaja dan tidak mahu ke mana-mana melainkan ditemani. Apabila berada di rumah pula, mereka tidak ceria sebagaimana biasa, menjadi sedikit pendiam, rasa serba tidak kena, dan mengalami sedikit gangguan ketika tidur.

Mungkin juga kita boleh meneliti tubuh badan mereka untuk melihat samada wujud tanda-tanda luka yang tidak begitu jelas pada mana-mana bahagian badannya.

Jika ciri-ciri ini ada pada anak-anak kita, maka sokongan daripada ibubapa amat-amatlah diperlukan, juga daripada kawan-kawan baik mereka untuk membantu mereka membina semula keyakinan diri yang sedikit terjejas.

Jika masalah kemurungan tersebut berpunca dari sekolah, maka sangat baik kiranya ibubapa mengambil inisiatif untuk berjumpa dengan guru kelas mereka terutamanya. Berbincang dengan guru tersebut masalah yang dihadapi, dan bertanyalah pandangannya bagaimana mahu membantu anak ini keluar dari masalah tersebut.

Tidak dinafikan, secara langsung ibubapa akan menjadi marah jika tahu anak-anak dibuli. Itu adalah perasaan fitrah, tetapi bersabarlah! Jangan mengambil tindakan melulu, dan sesekali jangan mengajar anak-anak ini melawan si pembuli, lebih-lebih lagi terhadap sekumpulan besar pembuli, itu kerana ia akan mendatangkan bahaya yang lebih besar kepada dirinya sendiri, melainkan jika mereka mempunyai kemahiran dalam seni mempertahankan diri!

Akhirnya, sentiasalah berdoa semoga kita sekeluarga sentiasa dilindungi Allah dari segala bencana kerosakan dunia. Wallahua’lam…

6.23pm

Leave a Reply

