• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    September 2010
    S M T W T F S
    « Aug   Oct »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  

Sempurna

Salam Ukhuwah…

Saya sangat menghargai sekiranya ada perkongsian terbuka dalam apa jua tajuk menarik yang boleh kita bincangkan dan panjangkan bersama di sini.

Namun, saya ingin mencadangkan kepada tetamu di sini yang mempunyai idea baik untuk dikongsikan bersama pembaca lain, supaya menulis dengan lebih sempurna ejaannya.

Saya kira setiap penulis yang mempunyai idea menarik serta berminat untuk menulis panjang lebar, tentunya dia sendiri banyak membaca untuk menambahkan pengetahuan mereka. Tentu sekali medan bacaan mereka adalah bahan baik yang memaparkan bahasa-bahasa sempurna, malah ejaan yang teratur. Ini tidak boleh dinafikan lagi. Pada saya, banyaknya idea seseorang berbalik kepada banyaknya dia membaca.

Saya bukanlah terlalu cerewet untuk menerima ejaan-ejaan yang disingkatkan, mahupun ditokok tambah pula cara mengejanya, tetapi agak terkilan dengan penggunaan bahasa dan ejaan yang mempunyai banyak kesilapan, boleh mengganggu minat saya dan mungkin minat ramai yang lain untuk membacanya, seterusnya memberi komen-komen yang boleh mengembangkan minda kita semua.

Bukan meminta bahasa yang berbunga-bunga, tetapi cukup dengan menggunakan bahasa yang biasa, tetapi sempurna pada susunan ayatnya juga ejaannya.

Belajarlah untuk menulis dengan baik.

Saya juga sering saja menjengah blog-blog lain, sayang jika terjumpa blog-blog yang baik tetapi dicacamarbakan dengan bahasa-bahasa pasar yang terlalu banyak, disulamkan pula dengan ejaan-ejaan ringkas serta bahasa ala-ala pondan, sehinggakan saya terpaksa membacanya berulangkali untuk difahami.

Berblog

Boleh saja jika mahu kata; suka hati dialah, dah blog dia! Tetapi bagi saya, jika kita berblog dengan tujuan untuk menyebarkan ilmu yang baik, maka baikkanlah cara sebarannya. Menulis sebegitu boleh diibaratkan sebagai melepas batuk di tangga sahaja, sekadar suka-suka kerana ada idea dan minat untuk menulis, tetapi bukan niat untuk sebenar-benarnya memberi ilmu kepada pembaca yang sememangnya dahagakan ilmu. Kalau ‘kami’ ini tidak berminat untuk mencari ilmu, tiadanya kami ini blogwalking untuk mencari jawapan kepada sebarang kemusykilan.

Jika harus berfikir sejenak untuk menterjemahkan satu singkatan mahupun ejaan yang ditokok tambah, tidakkah ia mengganggu pembacaan? Gangguan ini boleh menyebabkan kita menolak untuk terus menghabiskan bacaan pada artikel tersebut.

Tawu = tahu, kte = kita, men = main, len = lain, luper = lupa, hanak = anak, tataw = tak tahu… Bahasa yang sudah hilang seninya. Mahu membaca sambil berfikir erti singkatan mahupun tokok tambah patah perkataan itu sememangnya sungguh tidak enak sekali!

Apakah penulis sebegini membaca bahan bacaan cacamarba? Tentu sekali jawapannya tidak, kerana mereka mempunyai idea yang baik. Habis tu? Ia berbalik kepada diri sendiri. Samada mahu serius menyebar ilmu secara sempurna, atau apakah mereka punya sasaran pembaca tertentu dengan bahasa yang sebegitu? Saya tidak mampu menjawabnya. Pada saya, setiap ilmu yang baik itu harus disebarluaskan dengan sempurna, insyaAllah natijahnya juga sempurna.

Penulis

Apabila dirisik, rupanya kebanyakan penulis ‘ringkas’ ini adalah golongan anak-anak muda kita, tetapi sungguhlah hairan apabila ia berjangkit kepada golongan seusia saya dan keatas, yang saya kira sudah sangat tidak sesuai berbahasa sedemikian. Mahu kembali merasa muda dengan bahasa yang sebegitu? Atau dengan niat menarik generasi muda seumpamanya untuk membaca artikel yang ditulis? Saya menyimpulkan, untuk mengajak kepada sesuatu yang baik perlu kepada contoh yang baik, bukan sebaliknya.

Saya yakin apabila kita membaca artikel dengan tulisan sedemikian, tidak akan mampu menjinakkan hati para pembaca untuk menilai ketelusan ilmunya.

Tidakkah penulis merasa rugi jika tidak mampu menyampaikan ilmu yang baik kepada pembacanya? Ia mengaibkan.

Saya sendiri akui bukan cantik dalam berbahasa, tetapi sekurang-kurangnya saya mencuba  untuk menjaga bahasa dan ejaan pada setiap artikel yang saya tuliskan.

Jangan samakan menulis artikel dengan menulis SMS. Menulis artikel adalah untuk tatapan ramai, sedangkan kiriman SMS untuk bacaan orang-orang tertentu sahaja. Lebih-lebih lagi SMS adalah untuk orang-orang yang sudah maklum ‘siapa’ kita, tetapi tidak pada artikel yang pembacanya mungkin asing dalam menilai diri penulis tersebut.

Berbahasa dengan baik sebenarnya sangat indah dibaca, bila diporak porandakan nilai seninya, dimana serinya dalam kita ‘berkata-kata’?

11.03pm

p/s;

Al-Fatihah buat Allahyarham YB Che Hashim Sulaima, Adun Galas, yang telah kembali ke rahmatullah kira-kira jam 4.34 petang tadi.

Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah S.W.T dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin!

Leave a Reply

