• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    October 2010
    S M T W T F S
    « Sep   Nov »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

Kemaskini…

Salam Ukhuwah…

Sepatutnya hari ini saya ke Kuala Lumpur (KL), untuk berangkat ke Johor pada esok hari bagi menyertai rombongan perkahwinan anak saudara sebelah suami. Nampaknya terpaksa saya batalkan kerana masalah tertentu, dan hanya suami yang mewakilkan keluarga kami ke sana.

Sedikit masa terluang menjadi milik saya, maka peluang digunakan untuk ‘mengemas rumah’ ini yang hampir dua minggu tidak dikemaskini.

Kalau boleh dikeluangan ini juga saya mahu menelaah buku, apa saja buku, asalkan ada pengetahuan baru yang dapat saya peroleh secara tidak langsung. Senang saja sebenarnya mahu mendapatkan buku, pergi saja ke rumah ayahbonda, tentunya ada saja buku-buku baru yang boleh diteroka. Pokoknya, mahu atau tidak…? Kalau ada kemahuan, separuh buku mampu dihabiskan kira sudah bagus kepada saya, kalau sebaliknya, selepas dua tiga helai…aktiviti seterusnya hanya belek-belek sahaja sehingga ke penghujungnya.

Nasib baiknya, saya masih ada minat untuk membaca. Ada sahabat sarankan saya baca buku Sinergi, karangan Hilal Asyraf. Sahabat saya kata best! Terpanggil juga untuk saya membacanya.

Kata sahabat itu lagi, dia komplen blog saya yang katanya kosong saja…maksud tersiratnya, mana gambar? Sukar untuk saya bagi jawapan yang telus. Sebenarnya saya takut kalau-kalau gambar-gambar yang dilampirkan nanti disalahgunakan, lebih-lebih lagi gambar yang melibatkan ahli keluarga. Jawapan saya, sabarlah dulu…kalau direzekikan adalah nanti.

Tamat

Nampaknya tamat sudah masyarakat kita meraikan Syawal!

Kebetulan saya ke KL hujung minggu yang lalu bagi meraikan majlis Konvokesyen adinda, sempat juga beraya di rumah rakan taulan di sana.

Alhamdulillah, saya berkesempatan menghadiri majlis konvokesyen adinda di Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Bersama saya dua orang anakanda, yang sulong dan yang kedua, serta seorang anak saudara yang sememangnya tinggal di Kuala Lumpur. Setiap seorang saya sediakan hadiah untuk diberikan kepada emak saudara bongsu mereka. Pastinya hadiah tersebut bertemakan coklat! Kerana adinda saya itu sangat sukakan coklat, saya juga!

Malamnya mahu saja menyuruh adinda saya belanja kami makan, tapi nampaknya tidak kesampaian kerana dia sudah punya program lain. Suami mengajak saya ke Al-Rawsha, di Jalan Damai/ Ampang – rasa-rasanya peminat menu arab sangatlah maklum lokasinya – apalagi…berbunga-bungalah hati saya mahu menjamah nasi arab yang sememangnya sangat menyelerakan itu. Walaupun ramai pengunjung ke sana sangat sukakan menu kambingnya, namun saya tetap memilih ayam.

Agak sudah lama saya ‘menolak’ menu yang berunsurkan daging, rasanya sudah 15 tahun cuba mengawal menu tersebut. Bukan langsung tidak makan daging, tetapi cukuplah sekadar dua tiga keping saja dalam satu hidangan.

Tetapi sepengetahuan saya, daging kambing bukanlah menu yang menjadi penyebab utama kepada penyakit berbahaya. Kononnya ada kajian yang telah berjaya membuktikan bahawa daging kambing mempunyai kandungan kolestrol, kalori dan lemak paling rendah berbanding sumber daging lain. Walaupun begitu maklumatnya, saya tetap menolak daging kambing kerana sudah terlekat di minda bahawa ‘daging’ itu tidak elok untuk menu seharian.

Ulser!

Namun, seminggu ini saya tidaklah ‘bahagia’ apabila bibir membengkak akibat dua biji ulser! Dua tompokan putih di bibir sebelah dalam sungguh memeritkan.

Bagi sahabat yang pernah terkena ulser ini tentunya tahu betapa sakitnya mulut ketika makan, minum, bercakap, gosok gigi, dan apa saja gerakan mulut. Boleh hilang selera makan!

Sebenarnya saya tergigit bibir ketika makan. Gelojoh?

Tetapi sebenarnya ulser juga boleh berlaku akibat kekurangan zat dalam makanan harian, kurang rehat serta kemungkinan juga kerana jangkitan bakteria di dalam mulut. Ulser ini boleh saja diatasi dengan amalan meminum air secukupnya.

Tahukah sahabat bahawa sebenarnya golongon wanita lebih berisiko menghidapi ulser ini, terutama ketika mengandung dan haid.

Namun usahlah risau kerana ulser ini biasanya akan pulih dengan sendiri. Kalaupun berulang ia tetaplah tidak serius dan juga bukan sejenis penyakit berjangkit kepada sesiapa di sekeliling kita. Tetapi jika ulser masih juga tidak sembuh, malah semakin bertambah tompokannya dari hari ke hari, maka segeralah berjumpa doktor kerana ini mungkin boleh mengakibatkan barah mulut. Tentunya pemeriksaan lanjut perlu dilakukan apabila ulser yang dialami bersaiz besar dari kebiasaan, lebih-lebih lagi apabila ia berdarah dan lambat sembuh.

Manfaat

Tetapi sesekala sakit mulut ada juga manfaatnya apabila secara tidak langsung kita kurang bercakap. Kurang bercakap, insyaAllah kuranglah bicara perihal perkara-perkara yang tidak berfaedah.

Hakikatnya, saya memang suka bercakap. Sesekali perlu juga ‘diam’ untuk muhasabah diri. Suami pun pernah pesan supaya kurangkan bercakap! Susah, apabila sejak hingusan saya adalah kanak-kanak riang yang ‘banyak mulut’.

Tetapi sebenarnya setiap teguran itu tentu ada kebaikan. Pentingnya, lembutkan hati untuk menerima segala nasihat daripada orang lain. Jangan mudah marah, cuba tenangkan fikiran, terimalah teguran tersebut seadanya.

Hati terguris apabila ditegur? Itu biasalah, saya pun begitu. Rasa geram pun ada! Macam la dia tu baik sangat…,tapi jangan sehingga ‘tumbuh tanduk’! Rendahkan hati, mudah-mudahan Allah permudahkan kita untuk menerima hidayat daripadaNya.

Setiap teguran itu ada khasiatnya. Jika kita mengaku masih ada iman di hati, insyaAllah kita berasa lapang dengan sebarang teguran yang mendatang. Samada teguran itu senang didengar telinga mahupun sebaliknya, sedarlah bahawa setiap teguran yang dilontarkan itu secara tidak langsung akan membawa peribadi kita kearah yang lebih baik. InsyaAllah!

Lebih sempurna kiranya mampu difikirkan bahawa setiap teguran yang diberi itu tandanya masih ada yang sudi menyayangi diri kita. Tentunya benar begitu! Jika dia tidak sayang, kenapa sibuk-sibuk mahu membantu kita membetulkan kesilapan? Sepatutnya kita berterima kasih kepada sesiapa saja yang memberi teguran.

Kemahiran

Pentingnya, kemahiran dalam memberi teguran!

Adakalanya kita telah melakukan kesilapan dalam memberi teguran kepada sesiapa saja, lantas ada yang menjeruk rasa. Kalau hati sudah terasa, hubungan baik selama inipun boleh bertukar menjadi dingin dan kaku. Mungkin tiada lagi tegur sapa dan gurau mesra. Hilang sudah tujuan membuat kebaikan, sebaliknya membuahkan kerosakan dalam perhubungan.

Maka cuba elakkan situasi yang sebegini. Selalu saja kita diingatkan bahawa apabila ingin menegur, tegurlah secara berhikmah! Hikmah itu maksudnya bijaksana. Bijaksana yang bagaimana? Kita harus berusaha memahami kaedah terbaik dalam memberi sebarang teguran agar orang yang menerima teguran itu dapat menerima nasihat tersebut dengan lapang hati, seterusnya bermotivasi untuk melakukan perubahan kearah yang lebih positif.

Dalam kita mendidik seseorang juga, motivasi sangat memainkan peranan penting. Saya sendiri lebih berminat jika setiap teguran yang diberikan itu berbentuk motivasi. Motivasi mampu menjadi penggerak kepada seseorang untuk membuat pencapaian yang lebih baik dalam kehidupan mereka pada masa hadapan. Seseorang yang bermotivasi tinggi akan mempunyai kekuatan tersendiri untuk mencapai kecemerlangan pada setiap masa.

Ahli-ahli psikologi berpendapat bahawa tingkah laku manusia adalah dipengaruhi oleh beberapa faktor. Adakalanya manusia bertindak berdasarkan perasaan dan nalurinya sendiri dan ada juga yang dipengaruhi oleh persekitaran semasa. Walau dengan apa cara faktor sekalipun manusia bertindak untuk mencapai sesuatu matlamat, tentunya mereka akan mencari jalan yang paling mudah untuk mancapai matlamat tersebut. Dorongan kepada manusia untuk bertindak inilah yang dinamakan motivasi!

Pastinya sebelum membuat sebarang teguran, kenali terlebih dahulu peribadi orang yang mahu kita nasihati itu. Tutur kata yang baik dan bersopan dalam membuat teguran juga mampu membuatkan seseorang itu selesa dalam menerima sebarang pendapat yang dihadirkan kepadanya.

Suasana dan emosi yang baik kepada kedua-dua belah pihak juga memainkan peranan yang besar. Jangan pula menambah beban kepada emosi yang sedang marah, pilu, kepenatan, dan apa saja yang seumpamanya. Pilihlah waktu yang paling santai antara kedua-duanya.

Juga tidak digalakkan kita menegur kesilapan seseorang di hadapan khalayak. Aib seseorang harus kita pelihara bersama, dengan harapan semoga aib diri sendiri juga tidak terbuka luas kepada orang lain.

12.38pm

2 Responses

  1. kena ulser mulut juga ker???saya biasa sgt kena ulser mulut.boleh dikatakan sebulan sekali.tp ore kata,alah bisa tegal biasa.amalan yg terbaik ialah minum air bebanyak

  2. Tak sanggup nak kena ulser mulut sebulan sekali…
    sesekala terkena pun bibir dah bengkak macam cucuk botox!

    p/s; Salam Takziah, semoga arwah ayahanda akan ditempatkan dikalangan hamba-hamba yang terpilih disisi Allah s.w.t.. Amin!

Leave a Reply

