• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    October 2010
    S M T W T F S
    « Sep   Nov »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

Bermakna

Salam Ukhuwah…

Hujung minggu kali ini sungguh bermakna buat saya.

Kembali berpergian ke Kuala Lumpur (KL) untuk bersama meraikan majlis pertunangan anak saudara perempuan sulong saya, merangkap cucu perempuan sulong ayahanda pada hari semalam (8 Zulkaedah 1431).

Anak saudara memilih persalinan biru lembut berfesyen mini kurung, bertudung ala-ala Ariani, sungguh cantik bergaya di hadapan kamera.

Alhamdulillah, segalanya telah berjaya dilaksanakan dengan baik dan sempurna pada tenghari semalam, dalam keadaan cukup sederhana dan serba ringkas, hanya disediakan tempat duduk untuk adegan sarung cincin sahaja. Suasana agak meriah dengan kehadiran sebilangan adik-beradik yang lain, berbaloi untuk keluarga kekanda sulong saya.

Tidak banyak saya menyumbang untuk majlis ini kerana kejauhan, tetapi saya kira majlis sudah berjaya kerana anak saudara itu sendiri sungguh kreatif orangnya. Saya sendiri merasa kagum dengan kebolehannya menguruskan majlis sendiri, hampir 60% keperluan dalam majlis tersebut diuruskan dengan kudratnya. Namun tidak hairan kerana bakatnya itu memang menurun daripada bondanya yang sentiasa kreatif dalam membuat kerja-kerja tangan yang berseni.

Nampaknya minat kami sama. Bezanya dia tahu membuat kerja-kerja tangan yang berseni, saya pula sekadar mampu mengeluarkan idea-idea yang hebat. Apapun, saya sangat senang dengan kebolehan yang satu ini, sungguh tidak sabar untuk menunggu majlis akad nikahnya nanti, tetapi tarikhnya masih lagi samar. Saya hanya mampu berdoa semoga tempoh pertunangan ini tidak akan mengambil masa yang lama, agar tenanglah hati kekanda saya dan abang ipar untuk melihat anak dara sulongnya itu ada peneman hidup untuk menemani seluruh kehidupannya pada tempoh masa akan datang. InsyaAllah…

Saya hanya menghadiahkan sepasang persalinan sutera crepe yang dibeli online, itupun berkongsi dengan adinda dan seorang kakak ipar…tak mampu la tu…!

Pada sebelah petang, kekanda menjemput rakan taulannya untuk meraikan majlis kesyukuran pula. Katanya, Syawal tempohari tidak berpeluang untuk mengadakan rumah terbuka, maka dikesempatan majlis anakanda tersebut, dia turut mengambil peluang untuk menjemput ramai sahabat bertandang ke rumah. Seronok juga sesekala saya melihat orang KL bersosial, janji dimana saja kita berada konsep ‘kejiranan’ yang bagus harus dititikberatkan!

Cerpen

Dua bulan lagi cukuplah setahun blog ini, saya mengharapkan sesuatu yang lebih baik untuk disumbangkan dalam bentuk penulisan. Saya mahu menghasilkan artikel yang lebih berinformasi untuk dikongsikan bersama, insyaAllah dengan kekerapan yang lebih baik. Aktiviti menulis sangat baik untuk minda saya selain membaca.

Sebelum menyediakan artikel ini, sebenarnya saya telah menulis sebuah cerpen untuk hidangan tetamu di sini. Ini juga minat saya. Kisah suami isteri. Saya bukanlah kreatif, tetapi rasa ingin berkongsi dengan cara yang berlainan sentiasa ada di fikiran. Tentunya cara penulisannya juga berbeza, yang penting adalah perkongsian yang baik, yang mana isu kekeluargaan sentiada ada di hati saya.

Saya sentiasa percaya bahawa kemahuan yang tinggi kepada sesuatu adalah pemangkin kepada semangat yang wujud dalam diri. Paling penting adalah ilmu dan pengetahuan, insyaAllah kita mampu melaksanakan apa jua impian yang kita mahukan.

Syukur

Sekadar ini saya ingin berkongsi buat seketika. Syukur kepada Allah yang memudahkan perjalanan petang semalam. Malam tadi saya tiba di rumah jam 12.30 pagi.

Saat inipun saya masih lagi mengantuk. Tapi masih belum berkesempatan untuk melelapkan mata kerana hati teringat kepada ‘rumah rehat’ ini yang seringkali diabaikan untuk urusan dunia yang lain.

Mungkin selesai saja artikel ini saya mahu berehat seketika. Mahu mengembalikan kesihatan tubuh untuk mendapatkan minda yang sihat. InsyaAllah…

Jika kelapangan petang ini pula saya mahu berkebun. Sebelum ke KL tempohari saya telah membeli tiga pokok Ros, tiga pokok Daisy dan satu Adenium. Terpaksa juga melabur untuk membeli tanah, baja dan racun.

Akhirnya, terima kasih kepada sahabat yang memberi hadiah untuk hari lahir saya yang ke 33. Hanya dua hadiah sahaja, tetapi isinya sangat mengujakan! Aroma set Moroccan Rose yang menggoda, bau set Iris yang menghangatkan, dan isi ‘sampul’ pemberian suami yang mengujakan!

Rezeki di hari tua…

12.20pm

Leave a Reply

