• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    December 2010
    S M T W T F S
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

Bilik Baru

Salam Ukhuwah…

Minggu ini saya membuat ‘operasi’ membersihkan rumah. Agenda sebenar adalah menyediakan bilik baru untuk anak-anak lelaki saya – mengasingkan mereka kepada bilik persendirian – tidak lagi mereka duduk sebilik antara adik-beradik lelaki dengan perempuan.

Sekarang ini anak-anak sudah kian membesar. Tentunya saya juga mahu menjadi ibubapa yang bertanggungjawab menyediakan bilik berasingan untuk anak-anak perempuan dan lelaki. Lagi pula tentunya kita semua sudah maklum bahawa pengasingan bilik tidur mengikut jantina adalah sangat perlu dilakukan. Ini adalah ajaran Islam – langkah awalan untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku, terutamanya sumbang mahram.

Tidaklah sesusah mana untuk mengasingkan mereka – baik ketika mengajar tidur di bilik sendiri dan apabila mula tidur berasingan mengikut jantina. Sekadar perlu menemani mereka pada malam-malam awalan, insyaAllah mereka mampu tidur dengan lenanya pada malam-malam seterusnya.

Pengasingan begini bolehlah dikatakan sebagai langkah kedua, apabila langkah pertamanya adalah mengasingkan anak-anak daripada tidur sebilik bersama ibubapa. Untuk mencapai hasrat tersebut seharusnya kita memahami keperluan untuk memiliki sebuah rumah yang sekurang-kurangnya mempunyai tiga bilik tidur – bilik ibubapa, bilik anak perempuan dan bilik anak lelaki.

Saya sendiri mula menyediakan bilik persendirian untuk anak sulong apabila dia sudah berusia tujuh tahun. Agak lambat – kerana sebelum itu saya masih tidak punya rumah sendiri – masih menumpang di rumah ibubapa. Apabila mendiami rumah sendiri lebih mudah untuk saya menguruskan anak-anak yang lain. Mencecah umur empat tahun anak-anak sudah tidak lagi tidur di bilik utama. Sesekala ada juga saya memberi peluang kepada mereka untuk bermanja.

Dalam tempoh tersebut juga, saya cuba mendidik anak-anak untuk memberi salam sebelum masuk ke bilik utama, dan saya juga mempraktikkan mengetuk pintu bilik mereka sebelum menjengah masuk. Ini adalah sangat perlu dalam menjaga privasi kehidupan masing-masing.

1.40pm