• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    January 2011
    S M T W T F S
    « Dec   Feb »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  

Demam

Salam Ukhuwah…

Seminggu yang lalu saya ditakdirkan demam selama tiga hari!

Sebenarnya saya amat jarang benar mendapat demam, setahun sekali mungkin. Itupun cukuplah dengan panadol dua biji, rehat seketika, insyaAllah segalanya kembali normal apabila bangun nanti.

Tetapi nampaknya bukan kali ini. Samada virusnya yang luar biasa ataupun antibodi saya semakin kurang tahanannya kerana peningkatan usia. Tua?

Sangat teruk rasanya penangan demam saya kali ini, tidak mampu lagi dengan sekadar dua biji panadol, tetapi sehingga lapan biji!

Makan sungguh tidak menyelerakan apabila mulut terasa tawar, pahit, payau, loya…semuanya bercampur. Separuh daripada nikmat kehidupan telah Allah s.w.t. ambil balik. Itulah hebatnya kuasa Allah s.w.t. yang tidak mampu dikawal manusia walaupun di atas batang tubuhnya sendiri.

Ada sahabat yang menghubungi pun tidak mampu saya jawab kerana tekak juga teramat sakit. Sangat terasa seksa apabila mahu menelan liur, inikan pula mahu bercakap-cakap, tidaklah saya mampu. Saya hanya mampu menulis mesej memberitahu bahawa saya demam dan tidak mampu bercakap kerana sakit tekak. Itupun mengambil masa yang agak lama untuk menulis mesej apabila jari-jemari semuanya terasa lemah.

Letih

Pada mulanya selepas selesai tugasan mengambil anak-anak yang bersekolah pagi, saya merasa letih-letih badan dan mata terasa mengantuk. Saya berehat seketika sebelum kembali keluar untuk mengambil anak yang bersekolah sesi petang.

Sekembali ke rumah dan solat Asar, badan sudah terasa makin lemah dan tekak pula makin sakit. Menjelang Maghrib, saya terpaksa minta tolong suami ajarkan anak-anak membaca al-Quran selepas Maghrib nanti dan membantu menyelesaikan kerja sekolah mereka. Nampaknya saya makin tidak mampu untuk bangun lagi, simpan tenaga untuk solat sahaja. Anak-anak langsung saya tidak ambil kisah lagi, nasib baiklah ada bibik yang uruskan makan minum mereka.

Tugas menghantar dan mengambil anak-anak pada hari berikutnya terpaksa saya serahkan kepada suami. Mahu juga gagahkan diri untuk membuat kerja-kerja rutin, tapi nampaknya langsung tidak mampu apabila kepala sungguh terasa sakit bagaikan dicucuk-cucuk, badan pula sungguh terasa lemah sekali. Mahu menghadap komputer pun saya tidak mampu.

Apabila saya ajukan kepada keluarga tentang rasa yang agak teruk pada demam kali ini, mereka menasihatkan agar ke klinik untuk membuat ujian kemungkinan dijangkiti denggi. Denggi? Jauh tersasar daripada apa yang saya sendiri fikirkan. Paling jauh saya fikirkan, kemungkinan saya mengandung!

Klinik

Hari ketiga demam barulah saya menjengah klinik. Begitulah saya selalunya, melambat-melambatkan sesi berjumpa doktor. Bukan takutkan doktor tapi tidak sukanya saya kepada ubat!

Saya memandu sendiri untuk ke klinik kerana suami terpaksa ke Kuala Lumpur.

Saya ceritakan kepada doktor simptom yang dialami dan memintanya membuat dua ujian ke atas saya, ujian denggi dan ujian mengandung! (Errr…ini sebenarnya yang saya takutkan!)

Nampaknya kedua-dua ujian berjawapan negatif. Alhamdulillah! Rasa lega sangat-sangat. Terasa boleh senyum sikit selepas beberapa hari tak mampu senyum…Senyum sikit sahaja kerana saya terpaksa membawa balik empat jenis ubat!

Nampaknya memandu semasa demam bukanlah satu aktiviti yang baik. Sampai saja di rumah badan saya terasa makin longlai dan saya hanya mampu tidur saja lagi selepas mengambil ubatan tersebut.

Keesokan harinya saya rasa demam makin kebah, tetapi kepala dan tekak masih juga sakit. Kena makan ubat lagi la nampaknya…

Saat-saat begini rasanya setiap orang yang sedang sakit akan ingatkan kepada sebuah kematian. Sepanjang tempoh kesakitan tempohari itulah yang saya fikirkan. Alhamdulillah, sehingga hari ini Allah s.w.t. masih panjangkan umur saya dan tubuh badan kembali bermaya, hanya tekak yang masih berbaki sakit. Ubat lagi!

10.51pm



2 Responses

  1. Salam, Nik…
    Akak doakan agar Nik cepat sembuh & pulih spt. sediakala utk. menjalani kehidupan seharian & melakukan tugas2 sbg. ibu di rumah.
    Get Well Soon…

Leave a Reply

