• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    May 2011
    S M T W T F S
    « Apr   Jun »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

Selamat Hari Guru

Salam Ukhuwah…

Selamat Hari Guru!

Satu ungkapan yang sering saja kita ucapkan kala 16 Mei saban tahun. Mudah-mudahan ungkapan ini bukan hanya sekadar ucapan yang biasa-biasa sahaja, tetapi suatu ucapan yang benar-benar ‘selamat’, bernilai dan benar-benar dihayati, buat para guru yang pernah mengajar kita semua selama ini. Jua buat para guru yang telah dan sedang mengajar anak-anak kita pula hari ini, serta semua guru yang telahpun menjadi insan mulia dalam mendidik semua generasi pada setiap detik waktu.

Hari ini kita mungkin telah menggapai impian dan cita-cita yang telah diazamkan selama ini, maka disitulah adanya jasa dan pengorbanan para guru yang telahpun mencurahkan ilmu dan baktinya buat kita semua. Tanpa mengharapkan sebarang balasan, malah dipanjatkan doa buat  semua yang bergelar pelajar, maka kejayaanlah yang sepatutnya kita berikan kepada para guru sebagai hadiah yang tiada nilainya.

Untuk menghargai jasa baik para guru, ibubapa juga harus memainkan peranan penting dalam memberi kesedaran kepada anak-anak betapa guru adalah seorang insan yang mulia. Anak-anak harus dipupuk semangat sayangkan para guru, agar dapat diwujudkan suasana saling menghormati sesama mereka. Maka, dikesempatan sambutan Hari Guru kali ini, ada baiknya kita menghadiahkan sesuatu yang istimewa buat para guru yang sedang mengajar anak-anak kita.

Tidak perlu berhabis wang, tetapi cukuplah sekadar memberi satu tanda ingatan bahawa kita – ibubapa – yang berada di rumah, sangat berterima kasih kepada guru yang sedang mencurahkan ilmu dan baktinya kepada anak-anak kita. Tanpa guru itu, agak sukar sebenarnya untuk kita sendiri mengajar dan mendidik anak-anak mengenal seawal A, B, C, … 1, 2, 3 … sehinggalah mereka benar-benar celik ilmu.

Berbahagialah para guru, semoga perjuangan kalian semua diberkati sehingga akhir hayat, dan berolehlah balasan sewajarnya di akhirat kelak. InsyaAllah!

6.49pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: