• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    May 2011
    S M T W T F S
    « Apr   Jun »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

Taekwondo

Salam Ukhuwah…

Seawal tahun ini dua orang anakanda telahpun menyertai kelas taekwondo, setelah berkali-kali memohon keizinan daripada saya. Si sulong yang sebenar-benarnya beria mahu ke kelas ini sementelah sudah ramai sepupu yang menyertainya. Lalu saya mendaftarkannya bersama-sama si adik dan anak saudara sebagai peneman latihan bersama. Lagi pula si adik ni kan lelaki…memang amat patut tahu tentang seni beladiri.

Suatu masa di kampus dahulu pun saya pernah berkeinginan untuk menyertai kelas taekwondo, namun terbantut bilamana tiada kawan yang mahu menyertainya bersama. Alasan mereka, yuran mahal, nak kena beli uniform lagi, nak kena bayar lagi apabila upgrading, semua nak kena pakai duit! Student mana ada duit kan…Akhirnya saya yang terpaksa ikut kawan-kawan sertai sukan baseballpercaya tak? Saya dapat A tau!

Ini merupakan satu-satunya aktiviti luar yang anak-anak saya sertai buat masa sekarang. Tempohari ada juga anakanda lelaki saya terpilih untuk sukan squash di sekolahnya, tetapi nampaknya tidak berezeki apabila saya memutuskan untuk berkata ‘tidak’. Ini kerana sesi latihannya bermula pada jam 7 petang hingga 9 malam.

Selalunya saya sentiasa menolak sebarang program luar yang melibatkan tempoh 7 malam hingga 8 malam, kecuali program Islamik. Sangat tidak sesuai untuk yang bergelar Muslim melakukan sebarang program luar pada tempoh Maghrib yang singkat.

Dengan bermulanya latihan taekwondo ini, nampaknya jadual hari minggu anak-anak makin terisi penuh. Dari kelas Fardhu ‘Ain, tuisyen, sehinggalah ke kelas taekwondo. Adakalanya kesian juga, tetapi mengenangkan lebih baik mereka mengisi masa lapang sedemikian dari asyik menonton tv dan bermain game sahaja. Lagipun mereka yang berkehendak, bukan saya yang memaksa.

Apabila mula menyertai latihan ini, secara tidak langsung akan mendisiplinkan anak-anak dalam menjadualkan hidup mereka. Tiada istilah ponteng kelas jika tiada alasan munasabah, perlu berlatih bersungguh-sungguh kalaupun ia hanya aktiviti sampingan dan menyiapkan diri sebaiknya apabila tiba masa untuk upgrading, mudah-mudahan suatu masa nanti mereka mampu menghabiskan latihan sehingga beroleh black belt!

Beladiri

Menyertai latihan ini juga merupakan satu aktiviti sampingan yang baik, bertujuan mempelajari seni beladiri yang tidaklah terlalu menjurus kepada unsur-unsur keganasan. Lagi pula ia mampu meningkatkan kekuatan fizikal seseorang individu, ditambah lagi dengan pengajaran disiplin diri dan moral kepada setiap pelajar yang menyertainya.

Ini juga suatu aspek yang penting kepada perkembangan jatidiri kanak-kanak yang sedang membesar, amat sesuai juga kepada para remaja kita hari ini. Selain dari itu, seni beladiri ini mudah-mudahan mampu memberikan perlindungan tersendiri kepada anak-anak kita, dari dihambat anasir jahat diluar sana yang semakin ghairah mencari mangsanya tidak kira waktu.

Namun, sudah menjadi lumrah barangkali anak-anak ini tetap menjadi pemalu sekiranya diminta beraksi di hadapan saya. Buat ala kadar saja…langsung tidak bersemangat. Langsung tidak ada suara-suara yang gagah perkasa itu, apatah lagi mahu melihat aksi-aksi panas tempur yang hebat. Sering juga terfikir, diaorang ni boleh berlawan ke?

Pernah sekali sahaja saya mengambil kesempatan melihat latihan taekwondo anakanda di sekolah. Seronok juga melihat gaya anak kecil beramai-ramai membuat pelbagai aksi tempur yang sangat menarik perhatian. Kelihatannya mereka sangat serius dan fokus semasa menerima arahan, sempat juga saya merakamkan beberapa aksi yang menarik sepanjang sesi latihan tersebut. Untuk kenang-kenangan…

6.32pm

Leave a Reply

