• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    July 2011
    S M T W T F S
    « Jun   Aug »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

Nama Yang Satu Ini

Salam Ukhuwah…

Walaupun seminggu telah berlalu, saya tetap juga mahu mengambil kesempatan untuk mengenangkan seseorang yang istimewa dimedan perjuangan PAS – medan juang ISLAM – walaupun tidaklah saya mengenalinya secara rapat.

Beliau yang saya maksudkan adalah Dr Lo’ Lo’ binti Ghazali. Satu nama yang kukuh dalam kepimpinan PAS, merangkap Ahli Parlimen Titiwangsa – muslimat pertama daripada PAS yang memenangi kerusi dalam Wilayah Persekutuan dengan majoriti yang agak besar.

Sekitar Jun yang lalu, pulangnya suami dari Muktamar tahunan PAS, saya membelek koleksi gambar-gambar semasa muktamar tersebut yang diambil suami. Antara wajah-wajah yang saya tidak kenali adalah seorang perempuan separuh umur berkerusi roda, mempunyai fizikal yang agak berisi, tersenyum mesra dalam keramaian hadirin, turut bersemangat hadir didalam himpunan tersebut. Saya bertanya kepada suami siapa gerangannya?

Jawapan “Dr Lo’ Lo’” yang diberikan suami amat mengejutkan saya. Ya, saya sepatutnya amat kenal dengan empunya nama yang satu ini. Dr Lo’ Lo’ yang saya kenali sebelum ini – bertubuh kecil sederhana dan sihat pergerakannya – tidak seperti apa yang dilihat ketika itu. Maka sedarlah saya bahawa saat itu beliau sedang bertarung antara melawan penyakit kanser, dengan semangat jitu untuk berjuang dalam gerak kerja PAS demi untuk ISLAM tercinta. Sungguhlah beliau seorang yang istiqamah didalam perjuangan.

Kenangan

Saya hanya punya sedikit kenangan bersama Dr Lo’Lo’. Sebagai seorang doktor perubatan suatu ketika dulu, saya juga pernah menjadi ‘pesakitnya’. Beliaulah orangnya yang pertama memberi berita gembira kepada kami suami isteri, apabila saya disahkan mengandung sulong pada tahun 2000. Itulah kali pertama saya bertemu mata dengan beliau. Khidmat terbaik sebagai seorang doktor sentiasa dilaksanakan secara terperinci setiap kali lawatan pemeriksaan kandungan saya. Saat kandungan saya mahu dilahirkan, beliau masih beria-ia mahu menyambut kelahiran itu walaupun sudah beberapa kali memberitahunya bahawa anak ini akan dilahirkan disisi nenda dan tokkunya.

Sehinggalah pada malam Ahad 16 Syaaban/ 17 Julai yang lalu, saya menerima sms mengkhabarkan pemergian beliau untuk selamanya. Terasa kehilangan dari kejauhan.

Akhirnya, buat saya dan kalian sahabat semua, bersama kita tanamkan azam untuk mewarisi kekuatan jiwa mujahidah yang seorang ini. Kita bersama teruskan agenda perjuangannya dalam menyebarluaskan pengaruh ISLAM di bumi Malaysia ini. InsyaAllah!

AL-FATIHAH!

7.15pm

One Response

  1. Semoga arwah Dr. Lo Lo ditempatkan di klgn. org2 yg beriman & dicucuri rahmah oleh Nya. Al-Fatihah … Amin

Leave a Reply

