• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    December 2011
    S M T W T F S
    « Nov   Jan »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031

Teruja

Salam Ukhuwah…

Tinggal beberapa hari saja lagi anak-anak kita akan kembali kealam persekolahan. Bagi keluarga saya, keterujaan tentunya kepada si kembar dan adindanya yang akan melangkah ke sekolah baru.

Khamis lalu merupakan hari pendaftaran sekolah bagi si kembar saya. Saya terlewat 15 minit dari masa taklimat yang dijadualkan bermula 9.30 pagi – alasannya; saya tercari-cari parking kerana tidak biasa dengan persekitaran sekolah, kerana ini merupakan sekolah ketiga untuk senaraian sekolah anak-anak saya. Oh, nampaknya kami terpaksa keluar lebih awal pada sesi persekolahan akan datang!

Taklimat telah diadakan di kawasan kantin. …mmm…tak ada dewan ke sekolah ni? Kantin pula kelihatan sedikit uzur. …mmm…betul ke saya pilih sekolah anak ni? Macam tu lah saya terfikir-fikir sepanjang mendengar taklimat… Kerana keuzuran kantin tersebut, kawasan di tengah-tengah ruang kantin terpaksa dikosongkan kerana atapnya yang kelihatan menggelembung mahu runtuh ? Tunggu masa sahaja! Kata cikgu pemberi taklimat: “kalau ada bunyi ‘prakkk…’ cepat-cepat kita bangun ya…” boleh gitu? Tetapi masih lagi boleh dipuji kerana persekitarannya masih lagi kelihatan bersih.

Hari ini sekadar mendengar taklimat tentang peraturan sekolah yang telah disampaikan oleh seorang guru, membuat pendaftaran dan membeli buku serta baju sukan. Nampaknya sesi pendaftaran di sekolah ini agak tidak teratur sebagaimana sekolah anak-anak saya yang lain, mengakibatkan masa yang diambil agak meleret. Bukan saya sahaja yang tidak berpuas hati dengan pengurusannya, ibubapa yang lain juga turut komplen sesama sendiri.

Selesai semuanya, saya bawa si kembar ke kelas yang akan mereka duduki bermula 3 Januari 2012 nanti. Mereka kelihatan bersemangat, lebih-lebih lagi apabila berjumpa dengan kawan semasa di tadika tempohari yang juga akan bersekolah di situ.

Doa saya semoga anak-anak ini akan cemerlang sebagai seorang Muslim yang tegar dan sejahteralah di akhirat nanti, insyaAllah!

1.06pm

Leave a Reply

