• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    January 2012
    S M T W T F S
    « Dec   Feb »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

Best ke kahwin?

Jom santai…

Salam Ukhuwah…

Selalu juga kita dengar ada orang tanya kepada pengantin baru, “best ke kahwin?”

“Bukannya best sangat pun…”

Ada juga pengantin yang jawab macam ni…kenapa ya?

Kata mereka, bila dah kahwin ni hidup macam dah tak boleh control sendiri lagi…ada banyak peraturan baru yang nak kena ikut, hatta masuk bilik air pun kena ikut giliran! Kan kalau tinggal kat rumah bujang sorang-sorang macam dulu, suka hati la nak masuk ‘bilik rehat’ tu time mana pun. Pulak tu nak berangan lebih sikit kat dalam tu pun ok apa… Tapi sekarang ni kalau terlebih berangan sikit ada pulak yang bunyi, “Yang, cepat sikit boleh tak…?” Nasib baik ada ‘sayang’ lagi tu…bolehlah melangkah keluar dengan penuh senyuman. Dalam hati…?!

Itu satu bab, lain-lain bab pun semuanya nak kena bertolak-ansur. Nak kena jaga hati pasanganlah, tak boleh marah-marahlah…, karang ada yang merajuk kita jugak yang susah-susah nak kena pujuk. Tak ke menyusahkan tu…?

Masuk perihal makan minum pula, menu dah mula bertukar. Kalau dapat pasangan yang jenis jaga makan, bermakna kita tak boleh makan sebarangan. Katanya, “kita makan bukan sekadar nak kenyang, tapi kita makan untuk sihat tubuh badan” Jadi, tak bolehlah asyik nak ikut nafsu makan saja. Bukan langsung tak boleh makan apa yang kita suka, tapi kena ada masa tertentu dan ketikanya sahaja. Makan pun ada disiplin?

Bukan setakat menu makan saja yang berubah, tempat makan pun ada undang-undang! Kena makan kat ruang makan, jangan sesekali nak buat sepah kat depan tv! Kesiankan kalau kita ni jenis hantu tv. Si dia benarkan aja makan depan tv tu, tapi syaratnya: kemas sendiri! Buat apa kahwin kalau kena buat kerja sendirikan? Kata suami isteri nak kena tolong-menolong! Boleh?

Itu kalau makan kat rumah, kalau makan kat luar pun banyak syarat. Tak nak makanlah kat kedai tu… kotorlah, orang ramai sangatlah, makanan tak sedaplah…macam-macam alasan si dia bagi. Kan senang kalau bujang. Rasa nak makan je, singgah je mana-mana kedai. Janji ada duit, insyaAllah kenyang la perut ni.

Akaun pun asyik kurang je sekarang ni. Mana tak kurangnya kalau dah hidup berdua, dulu maggie satu bungkus je, sekarang dah jadi dua bungkus. Lepas kahwin pun makan maggie? Ni la makanan ruji kami diakhir bulan…pengantin barulah katakan…tak nyempat nak kaya lagi.

Kalau bab pakai-memakai pula, si dia ni berkira sikit. Bukan berkira pasal jenama, tapi kena kemas! Bukan setakat baju beriron, tapi pastikan satu line saja ‘tulangnya’. Dari bujang bermoto ‘asal pakai baju’, sekarang ni dah pusing 360 darjah! Kawan-kawan tengok pun hairan, siap perli-perli lagi yang kita ni dah kena control habis-habisan. Ada aku kesah? Diaorang sebenarnya dengki la tu…

Kalau dapat pasangan yang lebih baik daripada diri sendiri, tentunya soal agama sangat la dititik beratkan. Dah tentu-tentunya waktu solat pun sangatlah terjaga. Usahkan nak ponteng, solat lambat-lambat sikit pun dah nak kena tegur lagi. Susahnya nak berubah!

Takkanlah kahwin ni langsung tak de yang best…?

Ok, begini jawabnya…

Samada kita berkahwin dengan pilihan sendiri mahupun diatur oleh orang tua, sebenarnya perkahwinan itu merupakan satu sesi ta’aruf yang panjang antara dua individu yang berlainan latar belakang. Kalau sebelum kahwin kita sudah mengenali si dia terlebih dahulu, itu hanyalah 20% dari sisi hidupnya yang kita kenali. Apatah lagi jika kita merupakan pengantin yang ‘menurut perintah’, tentunya tidak sampai 5% kita bermaklumat mengenai si dia.

Tapi percayalah, bila dah lama-lama kahwin, baru kita perasan yang hidup ni dah ada la disiplin sikit-sikit. Baru kita mampu cakap, “nasib baik kahwin…”. Tapi bukan sekadar kahwin saja, yang lebih penting kita kahwin dengan pasangan yang ada iman. InsyaAllah segalanya akan menjadi bertambah baik.

Jasa si dia yang dok ‘control’ menjadikan hidup kita ni makin lebih bermakna jadinya. Solat terjaga, Quran selalu dibaca, kalau berpuasa pun ada sahurnya. Tak ke makin bagus tu? Nak dibandingkan dulu-dulu, tentunya dah jauh kita berubah. Alhamdulillah!

Sejak awalan kahwin dulu si dia dah bagitau, kerja rumah sama-sama buat ok! Sama-sama keluar cari rezeki untuk keluarga, maka balik rumah kena la sama-sama menjaga keharmonian rumahtangga. Suka tak suka terpaksa rela la buat. Tapi best juga buat kerja rumah sama-sama ni, boleh mengeratkan kasih sayang. Tak percaya? Try la buat. Si dia basuh baju, kita basuh kereta. Si dia gosok baju, kita lap kasut. Si dia lipat kain baju, kita tolong kemas surat khabar yang bersepah tu. Tak ke mudah tu? Buat kerja sama-sama, rehat pun sama-sama. Berbaloi!

Pulak tu sentiasa ada si dia yang menemani disisi. Rasa tenang saja hati ni. Nak pergi ke mana-mana pun dah ada teman, tak payah fikir-fikir lagi nak ajak sapa. Ke mana-mana pun berdua. Tak kesahlah apa orang lain nak komen, janji tiap-tiap hari dia la yang nak kita pandang, tak jemu ok. Halal!

Sakit demam sikit-sikit pun boleh sembuh dengan adanya belaian daripada si dia. Rasa macam tak apalah kalau demam banyak hari pun, masa ni la kalau nak dapat layanan lebih. Macam raja! Kalau tak kahwin mana ada orang nak belai-belai ni kan…mak tengok pun buat dekkk je.

Lagi satu, si dia bukan kaki shopping yang tak hengat dunia. Selalu beringat perihal kewangan, bukan kedekut tetapi berjimat-cermat. Bukan asyik nakkan barangan berjenama saja, yang sedang-sedang pun ok. Si dia memang seorang yang tak berkira, tak cerewet, janji ianya satu keperluan dan berkualiti, maka kami pun beli. Nasib baik lagi! Katanya, susah senang kita tanggung bersama. Alhamdulillah!

Si dia juga seorang yang selamba, jauh sekali nak cemburu tak tentu pasal. Dia tak kesah pun kalau puji orang lain, siap dia pula yang menambah-nambah pujian tu. Tapi kita je yang rasa hangin semacam kalau dia dok cerita orang tu baiklah, itulah, inilah. Tak cukup lagi ke baiknya kita ni…? Sebenarnya, tahu sangat dia nak balas dendam la tu…berseni la sangat…

Kesimpulannya, aku bersyukur sangat-sangat kepada Allah s.w.t. yang telah menjodohkan aku dengannya.

Best ke kahwin?”

Fikirlah sendiri!

12.11pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: