• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    February 2012
    S M T W T F S
    « Jan   Mar »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    26272829  

Bebas!

Alhamdulillah!

Seolah-olah kami mendapat sebuah kemerdekaan – bebas – selepas sekian lama menunggu keputusannya.

Kami telah melalui sebuah perjalanan yang agak panjang, lebih kurang dua tahun yang lalu. Melalui hari-hari sebagaimana hari-hari yang lain, tetapi mungkin ada sedikit bebanan yang terpaksa ditanggung.

Walaupun melaluinya seperti biasa, hakikatnya kami sedang menunggu sesuatu, keputusan muktamad tentang siasatan keatas kes yang direkacipta oleh segelintir makhluk Allah yang punya hati tidak baik.

Akhirnya, hari yang ditunggu tiba jua. Terima kasih kepada sahabat yang menghubungi kami saat berita utama memaparkan mengenai keputusan tersebut. Suami tentunya terkejut, terus mengkhabarkan kepada saya yang sedang mengajar anak-anak mengaji al-Quran.

Saat itu saya mengharapkan betapa ramai orang yang melihat dan mendengar pengumuman tersebut, bahawa suami saya tidak bersalah. Tidak lama, kami mula menerima respon yang amat baik daripada ramai orang di luar sana. Alhamdulillah, di luar sana masih ramai yang memberi sangka baik kepada kami, malah memberi kata-kata penuh sokongan untuk bekalan hidup pada masa hadapan.

Hati kami tersenyum.

Beremosi

Awalan kes ini dididihkan, ramai kawan jauh mahupun dekat menegah saya daripada turut serta bersuara untuk menyampaikan kebenaran keatas perihal yang sedang terfitnah. Ramai di luar sana yang tidak suka akan penonjolan saya, siapa mereka dalam situasi kami ketika itu?

Ada alasan mereka yang mengatakan saya beremosi, mungkin ya, tetapi saya kira ia emosi yang baik untuk berada teguh di belakang suami yang saya yakin dia berada di pihak yang benar. Saya mahu menjadi isteri yang baik kepada suami ketika mana dia memerlukan sokongan, dan saya tahu saya perlu memberikan sokongan itu bilamana sangat yakin bahawa dia berada di landasan yang tepat.

Sehingga akhirnya tiada pintu rundingan lagi kepada suami saya, hanyalah sebuah keputusan yang wajib dia patuhi, sebagai tanda patuh dan taat kepada sebuah parti yang kami sayangi sepenuh hati.

Saat suami saya meletakkan jawatannya di PMBK, ada sahabat yang menghadiahkan kepada kami sebuah buku ‘La Tahzan – Jangan Bersedih – Don’t be Sad’ karya Dr. ‘Aidh al-Qarni – terima kasih kepada si pemberi. Saya mengambil kesempatan untuk membacanya, sebuah buku yang mampu menenangkan hati yang sedang pasrah lalu menjadi redha. Sebuah buku yang bukan sekadar menjadi sebuah buku bacaan, tetapi ia menambahkan lagi kekuatan iman kita sebagai bekalan hidup pada setiap masa.

Tenang

Mengimbau kenangan tahun-tahun yang merimaskan, kami suami isteri melalui hari-harinya dengan tenang. Kami belajar untuk bertenang sebaik yang boleh, berfikir secara positif bahawa kami tidak perlu takutkan sebarang kemungkinan kerana berkeyakinan tinggi bahawa kami berada di posisi yang betul, dan sesungguhnya kami sentiasa berdoa semoga pengakhiran kami adalah baik-baik belaka.

Bukan kami langsung tidak memikirkannya, ada juga kami berbincang sesama sendiri dan merujuk kepada kedua ibubapa. Itu semua kami lakukan apabila merasakan kes tersebut disenyapkan tanpa sebarang pengetahuan kepada kami.

Namun, seringkalinya kami menumpahkan kerisauan kami kepada Allah s.w.t.. Dia Maha Mengetahui isi hati kami yang sebenar dalam menghadapi situasi yang tidak diingini ini.

Senjata yang sentiasa menjadi milik kita adalah doa! Yakinlah bahawa Allah itu Maha Berkuasa. Doa itulah yang sentiasa menjadikan kita merasa bebas daripada segala bebanan hidup.

Saya sentiasa yakin dan percaya kepada hikmah disebalik setiap kegagalan yang diterima. Walaupun perlu sabar dan terus bersabar, saya percaya sesuatu yang indah akan berlaku jua apabila tiba saatnya nanti.

Saya tidak akan menyentuh hati untuk mempersoalkan kenapa semua ini terjadi? Saya cuba untuk tidak memikirkan sebarang kebarangkalian yang buruk-buruk, kerana saya mahu percaya kepada takdir Allah itu adalah sentiasa terbaik dalam kehidupan ini. Dia yang menjadikan kita, tentunya Dia ada perancangan terbaik disepanjang kehidupan kita ini.

Mungkin hari ini kita tidak suka kepada sesuatu perkara, insyaAllah bukan untuk hari esok.

10.49pm

« »

Leave a Reply

