• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    March 2012
    S M T W T F S
    « Feb   Apr »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031

Surirumah

Saya seronok baca kisah puan dah jadi suri rumah sepenuh masa. Saya juga berharap dapat berbuat begitu, tapi keperluan hidup mendesak untuk bekerja. Kerana suami berniaga & pendapatan tidak tetap.

Salam Ukhuwah…

Mendapat komen daripada sahabat baru di blog saya, yang menyatakan betapa seronoknya jika mampu menjadi surirumah sepenuh masa, menghadirkan idea untuk saya bercerita tentang pengalaman sendiri menjadi surirumah. Rasanya tak pernah lagi saya menulis tentang jawatan yang satu ini.

Lama tak lama, sudah tiga tahun lebih saya memegang status surirumah sepenuh masa.

Seronok?

Seronok juga. Bebas.

Seawal pagi tak perlu bergegas untuk ke pejabat – itu termasuklah sesi pemilihan pakaian dan yang seangkatan dengannya. Tiada lagi situasi kalut-kalut nak punch card, sesi menghadap Bos, gosip? Semua tu dah simpan kejap-kejap dalam kamus hidup.

Masa yang dimiliki sendiri lebih dikhususkan untuk keluarga. Pengurusan masa bergantung kepada diri sendiri – masa untuk bersenam, kemas rumah, berkebun, berusrah, bersantai, berblog, memasak, berkasih sayang dengan suami dan anak-anak, keluar jalan-jalan cari makan, bercuti, hatta untuk keluar berbelanja sekalipun kita boleh memilih masa tersendiri – semuanya bergantung sepenuhnya kepada kita untuk memberikan yang terbaik kepada diri sendiri dan orang-orang tersayang.

Tak seronok?

Ada juga. Melayang gaji la tu…🙂

Tak boleh dah nak sakan-sakan macam dulu, kena lebih berhemah dalam berbelanja.

Positifnya; nafsu nak berlebih-lebih tu dah jauh jatuh menjunam. Elok sangat la tu…

Tapi bukanlah teruk sangatpun, encik suami kan ada…🙂

Berpengetahuan

Menjadi surirumah juga perlu ada ‘jiwanya’. Bukan semua wanita boleh menjadi surirumah sepenuh masa, yang sebahagian besar waktunya adalah berada di rumah sahaja. Kepada wanita yang telah lama berkerjaya – melebihi 10 tahun – tentunya akan merasa kekok jika tiada lagi rutin bekerja yang telah menjadi ‘kembar’ mereka selama ini. Lebih-lebih lagi apabila berada di rumah sendirian – suami bekerja dan anak-anak semuanya ke sekolah, mahupun tinggal di asrama ataupun sudah tinggal berasingan.

Lainlah surirumah seperti saya, masih lagi mempunyai anak-anak yang perlu diuruskan kehidupannya sejak awalan pagi. Selain menguruskan anak kecil, saya juga berjawatan ‘driver’ dalam menguruskan persekolahan anak-anak yang lain. Pagi, tengahari dan petang – kehidupan saya bukanlah berada di rumah sepenuh masa. Itu belum lagi dicampur dengan pelbagai aktiviti lain yang perlu saya hadirkan diri, terutama program politik dan aktiviti sosial yang lain.

Tetapi seawal tahun 2012 ini saya mula terfikir-fikir untuk kembali bekerja. Bukan bekerja sepenuh masa, tetapi mungkin sekadar part time sahaja. Mungkin juga kerana anak kecil saya sudah mula mencapai usia tiga tahun, sudah boleh ‘berdikari’ seadanya.

Paling penting, kita perlu menjadi surirumah yang berpengetahuan. Akses internet mungkin paling mudah untuk kita mendapat sebarang info dunia luar sana. Bukan sekadar untuk mendapatkan sebarang berita terkini, malah ilmu pengetahuan juga. Ilmu pula bukan sekadar ilmu agama sahaja, tetapi ia turut merangkumi perkongsian cara mendidik anak-anak, boleh menyalin dan mencuba resipi baru, mungkin juga memudahkan urusan lain dengan perkhidmatan online.

Kesimpulannya, pilihan menjadi surirumah juga mempunyai manfaat yang tersendiri. Rutinnya tidaklah membosankan jika kena caranya. Namun, seorang wanita berkerjaya pada hari ini yang mempunyai impian untuk berjawatan surirumah perlu berfikir panjang, berbincang dengan suami dan buatlah keputusan yang terbaik setelah ditimbang taranya.

Mudah-mudahan apa jua yang diputuskan adalah terbaik untuk kesinambungnan kebahagiaan rumahtangga yang dibina. InsyaAllah niat yang baik akan sentiasa dipermudahkan Allah s.w.t.. Tugas kita sebagai hambaNya adalah sentiasa berdoa agar berkesudahan yang baik-baik sahaja.

3.02 pm

p/s: mungkin episod surirumah ni akan bersambung…tengok atas kerajinan surirumah yang sorang ni…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: