Pelangi Kehidupan

Salam Ukhuwah…

Sejuta Pelangi, buku kedua hasil minda Oki Setiana Dewi yang telah dilancarkan di Kelantan tempohari, turut menarik minat saya untuk memilikinya.

Siapa Oki?

Tidak lain tidak bukan, artis Indonesia yang menjadi heroin utama filem Ketika Cinta Bertasbih. Mempunyai raut wajah lembut manis dan berperwatakan sopan santun, tentunya mampu meraih minat ramai untuk mengenalinya dengan lebih dekat.

Saya tidak menghadirkan diri semasa pelancaran buku tersebut, tetapi mendapatkannya semasa Parti Abaya tempohari. Dua minggu lalu saya selesai membaca naskah ini. Bayangkan berapa lama masa yang saya ambil untuk menghabiskan buku yang sekadar 286 muka surat ini. Hampir sebulan jugalah. Lama!

Sekarang, saya sedang mencari-cari buku pertamanya, Melukis Pelangi, yang dikhabarkan mencatat jualan best seller sehingga telah diulangcetak sebanyak tujuh kali! Hebat!

Saya tidak mengenali Oki secara dekat, tetapi membaca tulisannya membayangkan beliau seorang yang sentiasa bersemangat dalam mencari motivasi diri mendekatkan hati kepada Maha Pencipta.

Membaca bukunya bagaikan menonton sebuah diari kehidupan sepanjang tahun. Pengalaman hidupnya ditulis satu persatu, mengajak para membaca membayangkannya lantas memahami sebuah kehidupan yang tidak sepenuhnya berada didalam kemahuan setiap manusia. Ada pengajaran dan teladan yang boleh kita kutip dari setiap kisah masyarakat yang dihalusinya.

Sejuta Pelangi menginspirasikan kehidupan pelbagai lapisan masyarakat yang sarat dengan rona-rona kemanusiaan sejagat. Kebanyakannya berjaya menyentuh perasaan pembaca untuk merenunginya. Adakalanya ada genangan air mata mengiringi pembacaan naskah ini.

Fikri

Saya tertarik dengan episod Guru Kecilku, Fikri, yang mengisahkan kehidupan seorang anak kecil berusia sembilan tahun, yang kehilangan seorang ayah ketika usianya enam tahun. Tinggal bersama seorang ibu yang sekadar meraih rezeki dari simpati masyarakat sebagai tukang cuci baju. ~ Bayangkan! Betapa sukarnya sebuah kehidupan.

Apa yang mengagumkan dari si anak kecil ini, jiwa besarnya yang sentiasa bergegas ke masjid saat azan berkumandang lima waktu seharian. Dialah antara ramai jemaah tua yang lain turut serta dalam memakmurkan masjid sekian lama. Betapa solehnya anak ini. Apabila ditanya kenapa dia begitu bersungguh-sungguh mentaati perintah Allah yang satu ini, jawabnya dengan mendung di wajah, ada genangan air mata dan bibir yang bergetar, dia mahu sentiasa mendoakan ayahnya, sebutir air mata jatuh di pipinya mengiringi jawapan itu.

Air mata itu jatuh jua di pipi saya saat itu. Kenapa? Mengenangkan sejauh mana saya mampu menjadi seorang ibu yang mampu mengajar anak-anak untuk sentiasa berjamaah di masjid lima waktu. Kala ini saya mendidik anak lelaki saya yang berusia sembilan tahun pergi berjamaah di masjid kala Asar sahaja.

Banyak lagi kisah menarik yang lain. Kepada sahabat yang belum memilikinya, ada baiknya untuk menatap naskah ini sebagai koleksi buku anda. Selamat membaca.

Juga saya titipkan di sini puisi hasil minda Oki sendiri yang dibacanya khusus untuk Negeri Kelantan, Negeri Tadahan Wahyu. Terima kasih!

Negeri Kelantan Seindah Namamu

Negeri Kelantan seindah namamu
Tanah serendah sekebun bunga
Negeri tadahan wahyu
Cik Siti Wan Kembang
Cukup indah namamu
Seindah negerimu

Duhai wajahmu yang indah
Persis Jeddah
Yang pernah ku lewati
Taat menjunjung Al-Quran
Teguh menggalas syariat
Yang tidak pernah goyah
Tersentuh hati kudusku

Lantaran aku disini
Biar tidak pernah ku duga
Bertemu dengan seorang ulama
Yang dicintai rakyatnya
Lalu kuntum rindu yang lama tersimpan
Terubat jua akhirnya
Biar sekelumit cinta

Beruntung rakyatnya
Menumpang teduh seorang ulama
Yang lembut tapi tegas beribadah
Yang pengasih namun tidak goyah
Pada percikan kealpaan dunia
Pasti aku merinduimu lagi
Entah kapan bisa di ubati
Cuma setitis doa bisa ku titip buatmu
Memacu membangun Islam bersama
Semoga kita bertemu kembali.

10.18am

« »

One Response

  1. …semoga akan lahir lebih ramai karyawan yg mencintai Agama & menjadikan penulisan itu wadah menyampaikan daa’wah…

Leave a Reply

