• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    June 2012
    S M T W T F S
    « May   Jul »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930

Rejab dan Syaaban persiapan Ramadhan

Salam Ukhuwah…

Rejab bakal berlalu pergi, hadirnya Syaaban beberapa hari lagi insyaAllah akan kita sambutnya dengan rasa yang lebih baik. Mudah-mudahan datangnya bulan yang berjiran Ramadhan ini mampu mengubah tahap keimanan kita kepada Allah s.w.t. kepada yang lebih sempurna.

Inilah waktunya untuk kita terus membawa kesinambungan amalan baik yang kita lakukan pada bulan Rejab, malah semoga apa jua kebajikan yang sudah kita lakukan selama ini akan dilipatgandakan pada Syaaban ini.

Sebagai Muslim, kehidupan kita janganlah statik. Jadilah kita sebagai Muslim yang sentiasa positif untuk berubah pada setiap waktu. Mudah-mudahan kita sentiasa tergolong dalam kalangan hamba yang sentiasa berkemahuan dalam memantapkan iman dan taqwa kepada Allah s.w.t..

Jika Rejab kita sudah mengambil peluang keatas kelebihannya, maka begitu jugalah Syaaban yang mengajak kita untuk terus menghayatinya sebaik mungkin. Manfaatkanlah peluang terbuka ini yang dikurniakan Allah s.w.t., jangan biarkan ia berlalu begitu saja kerana kelalaian kita sendiri.

Rejab dan Syaaban bukan sekadar suatu galakan kepada kita semua untuk melaksanakan ibadah puasa sunat, tetapi ia lebih dari itu. Kita diberi peluang terbuka untuk bebas melakukan apa jua amal kebajikan sepanjang bulan ini seperti bersedekah, berzikir, beristighfar, qiamullail, dan pelbagai amalan sunat yang lain, bahkan adalah lebih menguntungkan jika amalan baik yang dilaksanakan itu diangkat kepada Allah s.w.t. dalam keadaan kita berpuasa juga.

Syaaban juga memberi peluang untuk kita membuat persiapan terakhir yang terbaik sebelum menyambut Ramadhan yang penuh barakah. Jika selama ini kita banyak memberi tumpuan persiapan material kepada Syawal, maka kini tibalah masanya untuk kita bersiap sedia dari sudut ruhiah untuk menyambut Ramadhan yang penuh kemuliaan.

Ramadhan yang bertempoh sebulan amat perlu untuk kita hayatinya sebaik mungkin. Maka Rejab dan Syaaban adalah peluang terbaik untuk kita melatih diri sebelum menempuh Ramadhan. Selain mebiasakan diri dengan amalan berpuasa sunat yang secara tidak langsung mendidik diri untuk tidak merasa terbeban dan sukar apabila tiba Ramadhan nanti, kita juga digalakkan untuk sentiasa berdoa supaya diberi peluang meraikan Ramadhan yang bakal tiba. Berdoalah juga semoga kita mampu menghayati Ramadhan dengan lebih baik berbanding sebelumnya.

Ramadhan

Ramadhan adalah bulan yang terlalu istimewa.

Jangan sesekali merasakan semakin hampirnya dengan Ramadhan semakin keluh kesah kita dibuatnya, semata-mata kerana memikirkan diri yang terpaksa menahan lapar dan dahaga sepanjang hari selama sebulan lamanya.

Jika sekarang kita sudah membuat kira-kiraan persiapan Syawal, maka kala ini juga peluang untuk membuat persiapan menyambut Ramadhan yang makin hampir. Paling tidakpun, hadirkan rasa gembira untuk kita menyambut satu bulan yang penuh dengan rahmat Allah s.w.t., betapa beruntungnya jika kita semua diberi kesempatan untuk berada di dalam Ramadhan dimana semua pintu-pintu syurga dibuka, malah ditutup pula semua pintu-pintu neraka. Sungguh nikmat!

Jika Rejab tempohari masih banyak kekurangannya, kita perbaiki lagi pelbagai amalan yang baik ini dibulan Syaaban. InsyaAllah kita perbanyakkan membaca al-Quran, mudah-mudahan latihan berterusan ini akan dapat membantu kita khatam al-Quran di bulan Ramadhan nanti. Selain itu ayat-ayat al-Quran juga adalah pengubat jiwa, maka insyaAllah hati-hati yang istiqamah membacanya akan diterangi dengan cahaya keimanan, langsung menjadikan kita ringan untuk melaksanakan ibadah sepanjang Ramadhan nanti.

Selain itu kita juga perlu bersedia menyambut Ramadhan dengan menambahkan ilmu tentangnya. Jika ilmu Ramadhan kita miliki, maka setiap ibadat yang dilakukan akan menjadi lebih sempurna penghayatannya. Pelbagai cara untuk kita mendapatkan ilmu, samada dengan membaca bahan ilmiah, menghadiri kuliah agama, bertanya kepada yang pakar, malah apa saja caranya, yang penting kita sendiri berkemahuan untuk sentiasa mahukan yang lebih baik dari sebelumnya. InsyaAllah niat yang baik akan sentiasa dipermudahkan Allah s.w.t..

4.06pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: