• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    June 2012
    S M T W T F S
    « May   Jul »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930

Kawan Selepas Kahwin (II)

Salam Ukhuwah…

Saya ada seorang jiran yg hampir sebaya dgn saya. dia isteri kepada staff suami saya. Makin berkawan makin dia suka ambil kesempatan. Sentiasa dikomen. Sentiasa ada saja dia nak mengomel. tak tentang family mertua saya, kadang sampai orang sekeliling rumah dia nak komen. Keadaan ini ada memberi tekanan pada saya. Saya banyak bersyukur kerana tuhan memberi saya kesenangan selepas berkahwin. Tapi kesenangan saya ni jadi masalah Pulak bg jiran saya. Kerana dia kadang pertikaikan hidup saya dengan dia.

Kebanyakkan masalah saya pendam dalam hati. Nak menjawab balik mulut orang saya tak suka…nanti gaduh pula… Perkara begini sangat bagi tekanan pada saya…

Saya rasa puan mungkin ada pandangan untuk saya. Cara terbaik untuk saya elak jadi sahabat dengan orang begini dan pendapat untuk saya fokus pada apa yg sepatutnya. mungkin hal ini terjadi sebab saya banyak beralah dengan orang sampai tak ada pendirian sendiri. terima kasih.

 

Saya tidaklah tahu bagaimana kawasan kejiranan Puan, tetapi memiliki jiran sebagaimana yang diceritakan, ia sangatlah tipikal melayu dulu-dulu di kawasan perumahan – suka menjaga tepi kain orang secara berlebihan, dengan kata mudah, mengumpatlah kerja hariannya. Pantang ada keluangan masa, pantang melihat kelibat jiran yang lain, mulalah diajak bersembang kosong yang akhirnya membawa kepada sesi mengumpat dan disimpulkan pula dengan fitnah rekaan semata.

Mendapat jiran sebegini sememangnya tidak selesa, dia yang mengumpat kita yang tumpang dengar pun dapat saham dosa sekali. Jalan selamat untuk mengelakkan diri dari dihasuti jiran sebegini, cukuplah sekadar bertegur sapa sepatah dua dan katakan saja kita sibuk untuk menguruskan rumahtangga.

Jika kelihatan seolah-olah dia masih mendesak untuk berbicara dan mulalah menjaja cerita yang entah betul mahupun tidak, perlulah kita cari kekuatan untuk cuba mengalihkan topik perbualan pada waktu itu. Mungkin boleh bertanya kepadanya soalan-soalan ringan sahaja. Contohnya:

~ masak apa hari ni?

~ cantik baju, beli kat mana?

~ baca tak paper hari ni? Kesian kan…bla…bla…bla…

Nampak macam soalan remeh saja, tetapi sesuai ke untuk kita tanya soalan yang ‘luar biasa’ kepada jiran sebegini?

Saya melihat orang-orang yang suka mengumpat sebenarnya hanya mencari perhatian yang lebih baik dari kawanan sekelilingnya. Mereka punya kelemahan, tetapi bernafsu besar untuk berlebihan. Kerana tidak berkemampuan maka mereka terpaksa menutup kelemahan sendiri dengan mencari kelemahan orang lain.

Ianya juga bergantung kepada tahap kebaikan (keimanan) seseorang, jika kita punya akhlak yang baik, tentunya sama sekali tidak mahu mencari aib orang lain. Janji Allah, jika kita tiada segan membuka aib orang lain, maka Allah sendiri yang akan membuka aib diri kita. Tidakkah memalukan jika aib kita dipertontonkan ramai? Begitulah juga apabila kita suka mengambil tahu perihal orang lain sehingga boleh mendatangkan fitnah, tidakkah mereka juga malu?

Sepatutnya perkara sebegini tidak berlaku, kita harus sentiasa positif dalam kehidupan. Jika terasa diri punya kelemahan, maka motivasikanlah diri sendiri dengan melihat kejayaan orang lain. Usah dengki, tetapi cubalah berusaha dengan lebih baik untuk mencapai apa jua impian dengan kekuatan sendiri.

11.45pm

Leave a Reply

