• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    July 2012
    S M T W T F S
    « Jun   Aug »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

UPSR

Salam Ukhuwah…

Cikgu target 2A 2B 1C.

Saya tarik nafas, namun sentiasa positif mengharapkan anakanda sulong akan lakukan dengan lebih baik lagi. InsyaAllah, jika ada kesungguhan adalah rezeki yang akan memihak.

Lebih kurang dua bulan lagi anakanda sulong saya akan menduduki peperiksaan UPSR. Saya percaya, ibubapa sekalian yang seangkatan dengan saya tentunya ada debar sedang menghuni jauh di sudut hati.

Saya juga sepertimana ibubapa yang lain, mengharapkan anak-anak akan membawa pulang sebuah kejayaan untuk dinikmati bersama. Tetapi perlulah realistik, tentunya kita sudah tahu sejauhmana prestasi anak-anak ini. Kita sudah tahu sejauhmana pencapaian mereka selama ini, maka realistiklah.

Janji manis mula saya tabur. Setiap kali peperiksaan, jika ada A, maka setiapnya RM5, peperiksaan Percubaan nanti setiap A = RM10, dan A milik UPSR bernilai RM15 setiap satunya.

Alhamdulillah, untuk keputusan peperiksaan yang terbaru ini, anakanda membawa pulang 3A 1B 1C. Saya menarik nafas, lega. Syukur kerana telah melepasi sasaran cikgu. Sekurang-kurangnya saya percaya jika ada usaha, adalah ganjarannya. Materialnya, anakanda sudah membuat koleksi RM15! Banyak dah tu…

Walaupun A, kata cikgu, A kurus-kering. A nyaris-nyaris. A dihujung tanduk. A kebulur.

Terpaksalah saya tarik nafas lagi.

Inilah pengalaman pertama kali saya menyokong anakanda menghadapi peperiksaan utama, walaupun ia sekadar UPSR sahaja! Saya pula yang sesak nafas.

Namun, apa jua keputusan yang akan dimiliki anakanda nanti, saya akan belajar menerimanya dengan penuh redha. Saya tidak akan kecewa kerana percaya bahawa anakanda yang ini telah lakukannya dengan bersungguh-sungguh dan terbaik.

Kejayaan akademik bukanlah penentu berjayanya sebuah kehidupan, maka usah terlalu kecewa jika impian tidak kesampaian. Tetapi teruslah menyokong anak-anak dalam apa jua bidang yang mereka ceburi, sekurang-kurangnya mereka tahu kita sentiasa ada untuk masa depannya.

Saya akan sentiasa panjatkan doa kepada Allah s.w.t. semoga anakanda ini akan menduduki peperiksaan nanti dalam keadaan yang tenang dan lakukan yang terbaik, insyaAllah!

3.42pm

Leave a Reply

