• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    July 2012
    S M T W T F S
    « Jun   Aug »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

Durian

Salam Ukhuwah…

Apabila tengok pokok durian sebelah rumah berbuah lebat, senyum saya ranum saja. Memang tak sabar nak tunggu buah tu luruh. Berhari-hari saya tunggu buah tu luruh, tak jugak luruh-luruh. Rindu nak merasa, akhirnya saya beli durian di pasaraya! Itulah nikmat durian pada saya, sangat mengecurkan!

Itu adegan sebelum masuk musimnya, tetapi sekarang ni sudah melimpah-ruah durian merata-rata dijual dengan pelbagai macam nama. Paling saya tahu, durian kampunglah, seminggu ni asyik bersarapan dengan durian saja.

Tapi, jika tiba-tiba mengidam nak merasa D24 mahupun Musang King, haruslah jenguk-jenguk dompet tu dulu…memang alah membeli tapi berbaloi! Semuanya sedap!

Musim durian ni boleh membawa ingatan saya ke zaman kanak-kanak dahulu. Usai Subuh je saya dah bersiap-siap masuk kebun terbongkok-bongkok cari durian dalam gelap. Syaratnya, deria bau mesti kuat…mmm…harumnya bau durian, ke situlah kita pergi kan. Nikmat sangat kalau nampak ada yang tergolek depan mata. Pernah buat? Kawan-kawan seumur saya yang ada kebun durian kat kampung tu mesti dah kalih dengan kerja-kerja ni kan.

Masa tu tak takut pacatpun, sekarang? Pucat…

Selain makan durian begitu saja, saya sangat suka makan pulut durian dan pengat durian, tapi tak boleh makan tempoyak. Dalam gulai masih boleh tahan, tapi kalau dalam budu memang tak boleh terima.

Kesimpulannya, durian ni memang salah satu nikmat dunia. Rugi la kepada kawan-kawan yang tak boleh makan durian ni.

P/S: Miza apa cerita sekarang? Dah boleh cium durian? Inilah satu-satunya kawan saya yang bermusuh ketat dengan durian. Sangatlah rugiii… 

9.22am

Leave a Reply

