• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    August 2012
    S M T W T F S
    « Jul   Sep »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

Saat itu…

Salam Ukhuwah…

Sedikit luang waktu untuk menulis sementelah mata masih lagi belum mahu beristirehat.

Sedang saya mendengar tazkirah pada senggang waktu tarawikh tadi di masjid ayahanda, saya dikhabarkan ibu kepada pengasuh saya sewaktu kecil dahulu telah meninggal dunia. Innalillah… Kalau tidak silap saya usianya sudah menjangkau 90-an.

Saya mengambil keputusan untuk menyelesaikan tarawikh lapan rakaat terlebih dahulu sebelum lakukan ziarah si mati.

Sesampai di rumahnya yang terletak di belakang rumah ayahbonda saya, kelihatan sudah ramai sanak-saudara yang sedang berkumpul. Saya melihat dua orang remaja lelaki sedang membaca Yaasin di sisi si mati. Sejuk hati saya memandangnya. Saya fikir cucu kepada nenek tua itu. Terasa bertuahnya si mati meninggalkan anak cucu yang sungguh baik lakunya. Mudah-mudahan jika sudah sampai saatnya nanti milik kita, begitulah juga akan diperlakukan oleh anak cucu dan kaum kerabat. InsyaAllah.

Mengimbau kenangan, sebenarnya saya amat manja dengan nenek tua itu sewaktu masih dizaman kanak-kanak. Selalu juga saya dibawa pengasuh ke rumah nenek itu yang pada suatu ketika dulu berada di Kampung Chepa. Hanya setelah kematian anak yang tinggal bersamanya ketika itu, dia berpindah ke rumah anaknya kini, yang merupakan pengasuh saya ketika kecil dulu.

Sewaktu nenek ini masih sihat, dia merupakan ahli jemaah di masjid ayahanda saya, boleh dikatakan pada setiap waktu solat. Alhamdulillah, dia telah menggunakan segala kudrat usia senjanya untuk terus gagah menapak ke masjid, mahu bersama-sama ahli jemaah yang lain sujud bangun kepada Yang Maha Esa.

Akhirnya, penghujung usianya adalah pada Ramadhan, mudah-mudahan ada keringanan buatnya di ‘alam sana’ sepanjang Ramadhan ini dan pada hari-hari yang seterusnya. Saya panjatkan doa buatnya, ampunkanlah Ya Allah dosa-dosanya dan rahmatilah dirinya.

InsyaAllah solat jenazah akan diadakan selepas Subuh esok. Mudah-mudahan saya masih berkesempatan untuk menatapnya buat kali terakhir pada esok pagi.

Al-Fatihah!

12.25am

Leave a Reply

