• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    August 2012
    S M T W T F S
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

Raya 1433H

Salam Ukhuwah…

Rasanya selesai sudah edisi raya saya selama seminggu. Kemuncaknya saya telah mengadakan rumah terbuka pada Jumaat lalu, Alhamdulillah sambutannya amat menggalakkan. Terima kasih kepada semua sahabat yang sudi hadir memeriahkan suasana, mengeratkan silaturrahim. Mudah-mudahan Syawal menjanjikan tautan ukhuwah yang lebih sempurna hendaknya.

Cerita 1 Syawal saya bermula dengan rutin seperti kebiasaannya, berhari raya di rumah ayahbonda pada sebelah pagi, dan menyambung edisi raya seterusnya beberapa hari di kampung mertua.

Selepas menunaikan solat sunat Aidilfitri, saya menyertai ahli keluarga yang lain untuk sama-sama meraikan tetamu di majlis rumah terbuka ayahbonda. Ramai juga yang datang, terima kasih!

Selepas Zohor kami sekeluarga bertolak ke Machang. Sesi ziarah ke rumah sanak-saudara dan rakan-taulan dipihak suami berjalan lancar. Rezeki anak-anak mula mencurah-curah, keceriaan tergambar di wajah masing-masing apabila dihulurkan sampul raya.

Itupun saya sudah siap dengan pesanan penaja sebelum ziarah hari raya; kalau orang bagi duit raya, cakap terima kasih. Kalau orang tak bagi, jangan dok bisik-bisik sesama sendiri, tak de duit raya ke ni?Kita pergi beraya bukan nak kutip duit raya, tapi nak mengeratkan silaturrahim antara saudara-mara dan kawan-kawan.  

Alhamdulillah, di depan saya pesanan tu menjadilah. Kalau di belakang saya tak tahulah kan anak-anak ni…

Minggu ni rasanya nak bermulalah edisi Puasa 6. Harap-harap menjadilah!

11.10am

Leave a comment