• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    August 2012
    S M T W T F S
    « Jul   Sep »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

Patriot

Salam Ukhuwah…

Membawa maksud mudah sebagai seorang yang sangat mencintai negaranya dan sanggup pula berhabisan untuk mempertahankan kedaulatan tanah tumpah darahnya.

Tetapi bukanlah saya sedang ingin memperihalkan tentang seorang Patriot sempena ulangtahun Kemerdekaan Negara kita yang ke 55, tetapi saya ingin bercerita tentang Sebelas Patriot!

Buah tangan terbaru daripada Andrea Hirata yang telah saya selesaikan lebih kurang sebulan yang lalu.

Nukilan daripada seorang penulis yang sentiasa saya nantikan hasil mindanya. Pengkisahannya yang sentiasa mampu menyentuh perasaan dan sungguhlah penuh dengan semangat dan inspirasi yang membuak-buak.

Jika tulisan Andrea Hirata sebelum ini ralit memfokuskan tentang zaman pesekolahannya di daerah Belitung, lain benar kali ini apabila Sebelas Patriot bercerita tentang cinta. Bukan cinta murahan, tetapi cinta yang sangat unik. Mungkin tidak pernah kita membacanya dimana-mana novel lain sebelum ini. Ianya cinta tulus antara seorang anak (Ikal – watak yang sentiasa mendominasi karyanya) kepada ayahnya, jua cinta kepada negara, tetapi terapinya adalah bola sepak. Unik! Nampak mudah, tetapi kerana ianya sebuah cinta, maka sangat memerlukan pengorbanan demi mencapai sebuah mimpi, sebagai bukti mengalirnya kasih sayang yang tulus ikhlas.

Jika ada hal lain yang sangat menakjubkan di dunia ini selain cinta, bola sepak.

Namun, kisah cinta ini sekadar 71 muka surat! Kecewanya saya! Sangat nipis! Mampu dikhatamkan hanya beberapa jam sahaja!

Memujuk hati, sekurang-kurangnya Andrea Hirata terus mahu berkarya untuk menghidangkan kepada peminatnya, seperti saya, sebuah tulisan yang penuh dengan motivasi dan semangat juang yang tinggi. Ternyata dia seorang penulis yang mampu bercerita dengan baik dan penuh santai adakalanya. Ia sentiasa mengesankan kepada saya tentang keasyikan layar hidupnya, jua metafornya yang boleh melepaskan tawa. Sangat lucu!

Realiti

Buku tipis ini bagaikan didedikasi khusus buat penggila bola sepak, kerana itulah dinamakan Sebelas Patriot bagi menggambarkan kesebelasan utama. Tetapi tidak pula Andrea Hirata mahu membariskan kawanan Ikal yang lain, jika ada Mahar dan Lintang, sekurang-kurangnya terubatlah rindu kepada semusim Lasykar Pelangi.

Andrea Hirata selalu menulis tentang sebuah realiti kehidupan, ada bahagia dan deritanya. Pengakhirannya, takdir Allah jualah yang akan mengatasi segala perancangan manusia walaupun sekuat mana hambaNya telah berusaha.

Novel ini juga bukan sekadar bola sepak, tetapi rasa kasihnya seorang anak kepada ayahnya. Seperti selalunya, Ikal seringkali berusaha untuk menyajikan yang terbaik buat si ayahnya – yang sangatlah pendiam lakunya. Tetapi kejutan terbaik telah disuarakan si ayah…

Ayah, bagi kedua ratus enam puluh kali, tersenyum sahaja. Namun, aku terkejut kerana suatu ketika dijawabnya,

“Real Madrid, bujang,”

Ya, kerana cintakan bola akhirnya seorang ayah yang sangat pendiam mampu yakin bersuara meluahkan isi hati. Tidak bernoktah disitu, disuarakan pula bahawa Luis Figo adalah idolanya.

Maka, seorang anak yang benar-benar kasihkan si ayah telahpun berkesempatan mengunjungi Madrid, menyimpan hasrat besar mahu membuat kejutan kepada si ayah dengan membeli jersi bertulis Luis Figo di belakangnya, jua bertanda tangan asli pemain itu. Hanya tinggal helaian terakhir di kedai rasmi Real Madrid. Dengan harga 250 Euro! Sedangkan sehingga ke dasar sakupun, hanya sejumlah 60 euro mampu dikeluarkannya.

Hanya kerana kasihkan si ayah, Ikal berjanji akan kembali untuk memiliki helaian terakhir itu. Perjuangannya untuk mencukupkan sejumlah wang 250 euro sangat mengharukan.

Sahabat semua patut membacanya sendiri…

Penutupnya, saya bukanlah berada di kalangan perempuan yang cintakan bola. Tetapi saya berada dikalangan peminat Andrea Hirata yang sentiasa mengagumi kekuatan tulisannya, dan semestinya metafor lawaknya yang sentiasa menjadi!

Bola sepak adalah satu-satunya cinta yang tidak bersyarat di dunia ini.

 

11.05pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: