• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    February 2013
    S M T W T F S
    « Jan   Mar »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    2425262728  

Daftar Haji

Salam Ukhuwah…

Awal minggu ini saya berpeluang untuk ke Tabung Haji (TH) bagi mendaftarkan Haji buat anakanda sulong. Niat mahu mendaftar sudah berbulan-bulan tertangguh, hajat tidak kesampaian dengan kekangan masalah-masalah dunia yang lain. Usai saja mendaftar, hati rasa lega sangat. Tertunai sudah satu tanggungjawab buat anakanda yang ini.

Untuk daftar Haji mudah saja, peruntukkan sedikit wang untuk buka akaun (RM50) dan deposit tetap untuk Haji sebanyak RM1300. Duit pendaftaran untuk ibadat Haji sebanyak RM1300 itu akan dibekukan sehinggalah giliran kita dipanggil oleh TH untuk pergi menunaikan ibadat Haji suatu masa nanti.

Saya hanya mendaftar Haji untuk anakanda sahaja, kerana pendaftaran diri sendiri untuk Haji kali kedua hanya boleh dilakukan 10 tahun selepas Haji pertama dilaksanakan. Itulah syarat yang dikenakan oleh TH buat masa sekarang.

Nombor giliran jangkaan anakanda yang ini dipanggil untuk pergi mengerjakan ibadat Haji adalah pada tahun 2058!  Fuhhh! 45 tahun tempoh persediaan! Kalaupun saya panjang umur rasanya sudah tidak larat untuk pergi bersama-sama anakanda kala itu. Namun, saya tanamkan keyakinan bahawa insyaAllah jika simpanan anakanda mencukupi seminimum RM10k pada suatu masanya nanti, kami akan membuat rayuan untuk disegerakan panggilannya, mungkin 30 tahun lebih awal! Semoga kami masih lagi dipanjangkan umur dan disihatkan tubuh badan untuk menjadi tetamuNya apabila tiba saatnya nanti.

Tapi tahukah sahabat, saban tahun TH akan menerima hampir 70k surat rayuan daripada para pendaftar untuk percepatkan giliran mereka! Berdoa sajalah!

Suka saya nasihatkan kepada semua sahabat di sini untuk mendaftar Haji kepada yang belum mendaftar.Daftar Haji bukan bermaksud mahu bersegera menunaikan ibadat Haji, tetapi sebagai satu persediaan apabila masanya telah tiba nanti. Sediakan wang RM1350, insyaAllah nama kita sudah tersenarai untuk panggilan Haji walaupun berpuluh tahun akan datang. Sekurang-kurangnya kita telah mengambil satu inisiatif yang bijak untuk masa depan sebagai seorang Muslim yang baik.

Bertindak Sekarang

Jangan tunggu sehingga wang kita telah mencukupi untuk mengerjakan ibadat Haji (sekurang-kurangnya RM10,000) barulah mahu mendaftar, itu pemikiran yang salah. Jika begitulah keadaannya, seandainya pada usia saya 36 tahun ini baru mahu mendaftar, natijahnya umur 80+ tahunlah baru kita akan mendapat panggilan daripada Tabung Haji (TH) untuk ke Tanah Suci. Kalau panjang umur dan sihat tubuh badan, Alhamdulillah. Jika sebaliknya? Tidak tertunailah Rukun Islam kelima itu kerana kesilapan kita sendiri juga. Nau’uzubillah… Jadi, bertindaklah sekarang untuk mendaftar Haji, sekurang-kurangnya Allah tahu kita telah berniat dan berkeinginan tinggi untuk menyambut panggilanNya itu.

Jika kita lambat mendaftar dan tiba-tiba pula keinginan sudah membuak-buak untuk ke Tanah Suci, dikhuatiri susah pula untuk mendapat kuota daripada TH. Kebiasaannya TH akan mendahulukan rayuan daripada mereka yang mendaftar lebih awal. Lain ceritanya jika kita punya perancangan untuk ke Tanah Suci dengan pakej swasta, bersedia sahaja dengan bayaran dua kali ganda! InsyaAllah lambat mendaftarpun masih mampu untuk pergi menunaikan Haji pada bila-bila masa sahaja.

Walaubagaimanapun, seandainya sehingga kinipun kita belum lagi mendaftar Haji, mahupun ibubapa kita tidak juga mendaftar Haji, insyaAllah masih ada peluang untuk kita bersama ibubapa pergi menunaikan Haji bersama-sama nanti. Ini kerana TH akan mendahulukan warga emas yang berusia 75 tahun keatas untuk pergi menunaikan ibadat Haji – walaupun mereka baru mendaftar, dengan ditemani oleh seorang pengiring yang muda – juga baru mendaftar, untuk membantu dan membimbing mereka sepanjang berada di Tanah Suci.

Begitu jugalah kepada suami isteri, kalaupun mereka mendaftar pada masa yang berbeza dan menerima tawaran pada tahun yang berlainan, kebiasaannya TH akan menerima rayuan untuk pasangan ini pergi bersama-sama kerana ia berkaitan dengan urusan Mahram – yang mana tawaran lebih awal diterima.

7.15pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: