• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    June 2014
    S M T W T F S
    « Mar   Sep »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  

Denggi

Salam Ukhuwah…

Saya fikir ia adalah demam biasa, rupa-rupanya demam denggi!

Seingat saya, dua hari saya demam, susah mahu kebah, masuk hari ketiga migrain mula menyerang teruk. Tak dapat saya gambarkan kesakitannya yang teramat. Selera makan terus melayang jauh, badan longlai saja tidak bermaya. Sengsara! Akhirnya saya mengalah untuk dibawa ke klinik.

Tak cukup dengan klinik, akhirnya saya warded. Pertama kali cek darah, platlet 141. Suhu badan 38’c.

Dua hari di wad, sebanyak enam botol air dimasukkan. Terpaksa pula ambil ubat itu dan ini. Tak selesanya. Selain itu saya paksa diri untuk minum 100plus, hirup sup ketam nipah dan minum air daun betik – walaupun rasanya…fuhhh…pahitnyaaa!

Saya tidak betah tinggal di hospital, hari ketiga saya mohon untuk balik. Doktor memberi keizinan apabila platlet saya sudah mencapai 119 selepas turun sehingga paras 64 dalam tempoh dua hari tersebut. Demam pun sudah pulih sepenuhnya.

Rasa bahagia sangat apabila dapat kembali ke rumah. Namun saya teruskan dengan amalan minum 100plus, hirup sup ketam nipah dan minum air daun betik, selain dari ubat yang dibekalkan hospital. Sengal-sengal di badan masih terasa untuk beberapa hari seterusnya.

Alhamdulillah, selepas seminggu saya kembali sihat sepenuhnya. Percayalah, sakit itu adalah penghapus dosa. Redhalah!

Saya kongsikan info umum berkaitan denggi untuk sama-sama kita ambil perhatian agar diri dan orang-orang tersayang dijauhkan dari serangan ini.

Elakkan gigitan nyamuk dengan:

• Gunakan ubat nyamuk.

• Gunakan kelambu semasa tidur. Gunakan ‘repellent’ jika perlu.

• Elakkan aktiviti semasa nyamuk aktif menggigit (5.30 pagi-8.00 pagi dan 5.30 petang-8.00 malam).

• Pakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang apabila keluar daripada rumah.

• Pasang jaring halus (mosquito mesh) di tingkap dan pintu.

 

Menghapuskan tempat-tempat pembiakan nyamuk:

• Menghapuskan tempat pembiakan nyamuk di sekeliling rumah.

• Bersihkan persekitaran rumah. Musnahkan semua bekas yang boleh menakung air hujan atau lebihan air, terutamanya di besen, tayar lama, bekas bunga, bekas plastik, tong, tin, dan botol.

• Buang air dan basuh piring pasu bunga setiap minggu.

• Salin air dalam jambangan bunga setiap minggu.

• Tutup rapat semua bekas air seperti baldi, tangki. Letakkan bahan pembunuh jentik-jentik.

• Kerap tukar air di bekas minuman haiwan peliharaan.

 

10.34am

Leave a Reply

