• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    June 2014
    S M T W T F S
    « Mar   Sep »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  

Buruk Sangka (II)

Salam Ukhuwah…


… suami saya memang seorang yang rajin, melebihi seorang perempuan. Kadang-kadang kalau saya tak sempat, dia akan tolong jemurkan baju dan sebagaimya…kami amat bahagia…
Ibu mertua cari alasan lain untuk marah saya… dia mengatakan saya tak pernah gosok baju suami, tidak masak, tidak lipat baju, jemur baju dan sebagainya. Dia kata dia didik anak dia elok, tak macam saya satu apa pun tak boleh buat…saya hanya mampu menangis…dia kata saya asik membuta sahaja…ya Allah walhal itu tidak benar belaka…memang kadang-kadang suami saya membantu saya,tapi kami membahagikan kerja…ketika anak mahukan susu (susu badan) saya akan melayani anak-anak dahulu dan suami menawarkan untuk membantu. Tapi apa yg dilihat pada mak mertua saya hanya buruk sahaja…sehingga dia katakan padan muka saya punya anak yang nakal dan pasti ia seperti saya…ya Allah saya yg mendengar hanya dari dalam bilik mampu menangis dan hendak lari rasanya…saya rasa tidak sanggup lagi rasanya untuk tinggal serumah dan terus rasa hormat saya padanya hilang…

 

Lumrah hidup berumahtangga kita terpaksa berhadapan dengan pelbagai ujian, samada daripada pasangan sendiri, anak-anak, mertua, ipar-duai, dan sebagainya.

Namun alhamdulillah, Puan Nik punya pasangan hidup yang sangat memahami tugas dan peranannya sebagai ketua keluarga dengan baik. Dia telah memainkan peranan seorang suami secara efektif kerana walau sesibuk manapun, dia tetap turut membantu menguruskan keperluan sebuah rumahtangga. Ini adalah antara ciri-ciri seorang suami yang baik, sentiasa mahu memelihara keharmonian rumahtangga dan kelangsungan kepada kasih sayangnya kepada keluarga yang dibina.

Seorang suami yang membantu isteri menguruskan tugasan di rumah bukanlah satu kesalahan, malah perkara sebeginilah yang mengeratkan lagi perasaan kasih sayang di antara suami isteri tersebut. Kedamaian hidup sesebuah rumahtangga sememangnya perlu diurus dengan baik. Lebih-lebih lagi dalam suasana hari ini dimana isteri turut bekerja membantu suami menjana ekonomi keluarga, maka sinergi antara keduanya amatlah diperlukan dalam melaksanakan tanggungjawab pengurusan rumahtangga yang lebih efisyen.

Tradisi

Namun, bagi mengelakkan sangka buruk berterusan mertua, Puan juga perlu menitikberatkan perasaannya apabila melihat seorang anak lelaki membuat kerja-kerja rumah yang sangat sinonim dengan perempuan/ isteri. Cara hidup masyarakat Melayu kita yang telah mentradisikan situasinya begitu. Masih berleluasa pandangan yang menyatakan pengurusan rumahtangga adalah tanggungjawab isteri, walaupun keadaan yang sebenarnya bukanlah begitu. Islam sendiri tidak memfardhukan kewajipan sebegitu keatas isteri, sebaliknya ia merupakan perkara ma’ruf apabila kita melaksanaan tanggungjawab dan khidmat bakti atas nama kasih sayang dan layanan yang baik (husnul mu’asyarah) terhadap suami.

Walaupun suami isteri saling memahami tanggungjawab di antara pasangannya, ada ketikanya kita juga perlu memahami hati orang tua/ mertua yang terlalu sensitif, cepat kecil hati, mudah merajuk, sangka buruk, dan sebagainya. Tidak dinafikan kita akan sentiasa makan hati dan hidup dalam ‘penderitaan’, namun jangan sesekali biarkan perasaan itu menguasai keseluruhan kehidupan kita.

Apabila mertua sudah bersangka buruk terhadap kita, cuba beri penjelasan sebaik mungkin, supaya dia sedar akan kesilapannya. Adakalanya memang sukar untuk menjelaskan kebenaran kerana mungkin mertua sukar untuk menerimanya. Namun, berdiam diri bukanlah pendirian terbaik, itu bererti seolah kita redha dan boleh bersetuju dengan apa saja lakunya. Percayalah bahawa, seteruk manapun perangai mertua akan tetap ada kelembutan seorang ibu padanya. Tetap akan ada belas kasihan daripadanya suatu ketika nanti. Pastinya kita yang terlebih dahulu perlu bersabar, bertenang dan cuba menerima hakikat keadaan pada ketika ini.

Namun, tidaklah terlalu sukar untuk melayan mertua yang cerewet, perhatikan kelemahannya, dalam waktu yang sama perlu cari kenapa dia selalu bersangka buruk kepada kita. Cuba cari penyelesaian untuk mengharmonikan suasana. Perlu pandai mengambil hatinya, bercakap dengan lemah-lembut, memasak/ membeli makanan kegemarannya, dan sebagainya. Hasilnya pasti ada, walaupun tidak seperti kemahuan, insyaAllah ia akan bertambah baik dari hari ke hari.

Anggaplah ini semua ujian yang kecil sahaja!

 

1.15pm

Leave a Reply

