• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    October 2014
    S M T W T F S
    « Sep   Jun »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

Cemburu

Salam Ukhuwah…

 

“Janganlah mudah cemburu kerana cemburu itu kunci penceraian. Janganlah banyak mencela kerana mencaci itu hanya membuahkan kebencian. Hendaklah engkau memakai celak kerana celak itu hiasan yang paling indah. Minyak wangi yang paling harum adalah air…”

~ Abdullah bin Jaafar ~

 

Itu pesan seorang ayah kepada anak perempuannya yang ingin melangsungkan perkahwinan.

Siapa Abdullah bin Jaafar?

Beliau merupakan cucu kepada Abu Thalib, yang berkahwin dengan cucu Rasulullah s.a.w., Zainab, lalu dikurniakan empat orang putera dan seorang puteri, iaitu Ummu Kaltsum.

 

Hebat pesan seorang ayah buat puterinya yang akan melangsungkan perkahwinan – jangan mudah cemburu, jangan mencela mencaci kepada suami, bersoleklah untuk suami, dan berwangianlah apabila berada bersama suami.

Membacanya bagaikan mudah, tapi sebenarnya bukan mudah!

Nak tahu apa pesan bonda saat saya hampir bergelar seorang isteri? Pesan bonda saya, layan suami dengan baik. Itu sahaja! Tak ada yang lebih. Saya senyum sahaja, terasa kacang sangat! Tapi…apabila sudah memegang gelaran isteri, oh…bukan mudah…baru tahu saya sangat banyak kekurangan. Saya budak baru belajar rupanya. Syukur Alhamdulillah mendapat suami yang tahap kesabarannya sangat tinggi. Terima kasihlah Encik Suami kerana menerima saya seadanya…

Berbalik kepada tajuk saya – cemburu – tiada kaitan dengan sesiapapun apabila saya memilih tajuk ini untuk berkongsi dengan sahabat semua, sekadar untuk percambahan fikiran semata, lebih-lebih lagi cemburu di antara suami dengan isteri, apabila saya terbaca banyak kes penceraian yang berlaku hari ini adalah kerana sikap cemburu yang keterlaluan kepada pasangan masing-masing.

Berlebihan

Cemburu kepada pasangan tidak salah, salahnya apabila kita mula cemburu berlebihan, mula berfikiran terlalu negatif terhadap situasi yang sedang berlaku ketika itu. Adakalanya kerana cemburu kita mula terasa bahang, terancam, risau, takut, lemah, dan pelbagai perasaan negatif yang lain mula menguasai diri.

Sifat cemburu itu sendiri sebenarnya merupakan perasaan normal dalam perhubungan sesama manusia, lebih-lebih lagi kepada pasangan suami isteri. Tidak kiralah samada suami mahupun isteri, bijaklah dalam menguasai situasi cemburu tersebut.

Suami isteri mana yang tidak pernah cemburu? Saya pun pernah cemburu kepada suami. Langkah saya, berterus-terang saja. Saya tidak suka emosi negatif menguasai diri, takut nanti makin berapi jadinya. Tarik nafas, positifkan fikiran, mulakan dengan bertanya, berbincang seadanya, elakkan perbalahan supaya tiada konflik yang lebih panjang. Jujur kepada pasangan adalah terapi terbaik.

Hidup ini perlukan satu semangat yang kuat, motivasikan diri sendiri untuk mendepani hari-hari yang akan datang. Lebih penting dari segala-galanya, sentiasa dekatkan diri dengan Maha Pencipta, kerana Dialah yang paling memahami, sumber kekuatan kita yang sebenar-benarnya.

 

11.50pm

Leave a Reply

