• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    June 2016
    S M T W T F S
    « Oct   Jul »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  

Berdoa

Salam Ukhuwah…

Apa khabar Ramadhan…

Salah satu nikmat Ramadhan adalah kurniaan waktu mustajab doa.

Jom kita ambil peluang sepanjang Ramadhan ini untuk berdoa, bukan sekadar bicara biasa tetapi berdoa juga adalah satu cara untuk kita berhubung dengan Allah.

Samada impian yang hanya tertanam di hati, mahupun dengan tuturkata memohon dan meminta-minta kepada Allah, itulah yang dikatakan sebagai doa. Senang bukan? Boleh saja kita berdoa sepanjang masa walau dimana kita berada, kerana Allah itu maha Mendengar dan Maha Memakbulkan.

Walaubagaimanapun, lebih elok jika kita beradab semasa berdoa. Lebih beradab, lebih mustajab, insyaAllah. Antara adab semasa berdoa adalah merendahkan suara ketika berdoa, penuh pengharapan ketika meminta-minta kepada Allah, berdoa dengan kalimah-kalimah yang baik, terutamanya dengan doa-doa yang pernah didoakan oleh para Nabi, tidak sesekali berdoa dengan meminta sebarang keburukan keatas diri sendiri, ahli keluarga mahupun harta benda, dan pastinya mesti yakin bahawa setiap doa yang kita panjatkan akan dimakbulkan Allah.

Waktu berdoa juga ada masanya yang tertentu untuk lebih mustajab. Antara waktu mustajab doa adalah ketika Ramadhan ini. Ketika kita sedang berpuasa, waktu hampir berbuka puasa, saat kita bangun untuk sujud pada sepertiga akhir malam, usai khatam al-Quran, dan sudah tentunya malam terbaik yakni Lailatul-Qadr.

Berdoa juga akan melahirkan rasa kehambaan kita kepada Allah. Jika Nabi Muhammad saw pun tidak putus-putus berdoa memohon segalanya kepada Allah, sedangkan baginda merupakan hamba Allah yang terpilih, apatah lagi kita ini hamba Allah yang serba-serbi kekurangan, maka tersangatlah perlu berdoa memohon segala-galanya daripada Allah.

Maksiat

Jikapun kita telah berdoa dengan penuh beradab dan pada waktu yang tepat, masih lagi ada doa yang diminta-minta tidak juga dimakbulkan Allah. Hal ini mungkin kerana kita masih bermaksiat kepada Allah. Maksiat inilah yang menjadikan doa kita terhijab dari dimakbulkan Allah. Maka latihlah diri untuk menjadi lebih baik. Cukupkanlah solat lima waktu, hindarkanlah diri dari perbuatan yang sia-sia seperti suka melihat maksiat, berfikiran kotor, sentiasa berbicara dengan perkataan yang negatif, dan sentiasalah membaca al-Quran, mudah-mudahan perubahan positif yang menjadi amalan harian ini mampu mendekatkan diri kita kepada Allah.

Jangan lupa berdoa memohon hidayah daripada Allah semoga kita sentiasa berada di jalan yang tepat menuju ke syurgaNya.

Sehingga ketemu lagi…

3:37pm 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: