• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    July 2016
    S M T W T F S
    « Jun   Aug »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

Syawal 1437H

Salam Ukhuwah…

Hari ini sudah minggu terakhir Syawal. Saya baru saja mahu menulis tentang Syawal. Nak juga tulis tu. Nak juga Syawal 1437H ni ada dalam memori blog saya. Apa-apa la kan…

Alhamdulillah, saya masih lagi menikmati 1 Syawal dengan izin Allah dengan segala persiapan berskala sederhana sahaja. Sangat bersederhana kerana baju raya saya tak siap! Sadiskan. Hantar untuk disiapkan baju raya dua bulan sebelum Aidilfitri, dan saya menyambut raya dengan bukan baju raya. Nangis. Mujurlah semua baju raya anak-anak berjaya disiapkan. Suami pula memakai baju melayu sediada. Alhamdulillah suami tak cerewet. Bagus suami saya…hihi…dan saya masih juga bernasib baik kerana masih ada baju yang sudah lama disiapkan tapi belum dipakai. Nak juga beraya dengan baju baru kan…

Persiapan raya untuk rumah tiada. Biasanya begitulah setiap tahun. Tiada yang keterlaluan untuk setiap kali sambutan Aidilfitri. Alhamdulillah, kami sekeluarga menganjurkan Rumah Terbuka pada 4 Syawal dengan hidangan yang mampu membuatkan ramai tetamu tersenyum. Senyuman tetamu mengenyangkan kami sebagai tuan rumah. Beberapa keluarga sahabat dari Kuala Lumpur yang tidak berkesempatan hadir ke rumah terbuka kami juga hadir dilain-lain hari, saya sediakan menu air tangan sendiri. Fuhh…

Sebenarnya saya kagum dengan diri sendiri kerana sudah berani menyediakan hidangan untuk suapan tetamu. Saya ditakdirkan tidak pandai memasak. Sudah lama menjadi suri tetapi dapur bagaikan ruang terakhir untuk saya terokai. Tetapi kerana ini adalah sebuah kehidupan…saya ada suami, saya ada ramai anak-anak yang makin hari makin membesar, makin hari makin makan banyak…inilah motivasi saya mungkin. Terima kasih untuk Google!

Ok, berbalik kepada Syawal…cerita masak-masak kita simpan.

Aktiviti

Antara keseronokan dan kemeriahan Aidilfitri bagi saya adalah aktiviti kunjung-mengunjungi, ziarah-menziarahi dan mempereratkan silaturrahim sesama ahli keluarga, sanak-saudara, jiran-tetangga dan juga sahabat-handai. Mudah-mudahan silaturrahim yang baik ini mampu memberi keberkatan dalam kehidupan kita dan sentiasa dalam perlindungan Allah swt.

Syawal yang sudahpun mahu berlabuh beberapa hari lagi ini masih lagi memberikan kita kesempatan untuk menghabiskan misi Puasa 6. Raya, raya jugak…open house, open office kita mampu jejak…puasa Ramadhan sebulan kita berjaya selesaikan, apalah sangat dengan puasa enam hari je kan… Ok, mudah-mudahan dalam pada kita bersuka ria meraikan Syawal ini, jangan dilupakan ibadat puasa 6 dibulan Syawal ya!

Semoga segala amal ibadat yang kita kerjakan selama ini diterima oleh Allah swt. dan mendapat rahmat dan keberkatan serta keampunan daripadaNya. InsyaAllah.

Sehingga ketemu lagi…

 

9.02am

Leave a Reply

