• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    August 2016
    S M T W T F S
    « Jul   Sep »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

Masak

Salam Ukhuwah…

Makan memang setiap hari, tapi masak je yang bukan setiap hari.🙂

Sekarang sangat senang untuk belajar memasak, bukan hanya tanya chef google, kawan-kawan yang berstatus chef dalam WhatsApp group pun ramai. Tak ada idea nak masak apa hari ini? Tanya saja di group, insyaAllah tak menang jari nak salin resipi.

Tak suka masak? Malas masak? Ok, boleh je beli. Tapi kalau setiap hari beli larat ke…?  Larat ke setiap hari nak singgah kedai? Saya memang tak larat. Tak larat nak makan menu kedai setiap hari…kalau dah hari-hari jadi tak ada menu yang membuka selera pula. Jadi, masaklah sendiri di rumah. Masak yang ringkas-ringkas pun ok je. Janji sedap.

Saya sendiri terasa masih baru bergiat di dapur…rasanya selepas anakanda sulong mula melangkah ke alam persekolahan menengah. Segan kepada anak pun ada, dapat mak yang tak pandai masak. Kalau raya tentu lagi sadis, tak adapun menu istimewa. Haru.

Kalau ada sahabat-sahabat nak datang rumah, lagilah saya berpeluh. Kritikal sungguh. Tapi tetamu itu rezeki. Tak pandai masak jangan sehingga tidak mahu menerima tetamu. Tak yakin dengan kebolehan sendiri, banyak lagi menu di luar sana yang boleh kita hidangkan. Pentingnya, tetamu perlu dilayan dengan baik dan mereka rasa dihargai.

Alhamdulillah, suami saya memang baik orangnya…hihi…terima segala kekurangan yang ada pada saya. Kalau saya masak, sukalah dia. Kalau saya bagitahu hari ini dapur cuti, ini peluang untuk kami berdating! Kadang-kadang berdua sahaja dan adakalanya bersama anak-anak. Bukan sekadar keluar untuk makan-makan sahaja, adakalanya ambil peluang ini untuk membeli-belah keperluan rumahtangga. Biasanya saya membeli keperluan rumah dua kali sebulan, bahan basah pula sekali seminggu.

Inilah cerita seorang suri.

Minggu depan saya sudah mula mahu menyediakan persiapan Aidiladha…

Semoga Allah permudahkan semua urusan rumahtangga kita. InsyaAllah.

Sehingga bertemu lagi…

6.53pm

Leave a Reply

