• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    August 2016
    S M T W T F S
    « Jul   Sep »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

Berkat

Salam Ukhuwah…

Setiap hari kita mencari rezeki. Masing-masing punya bidang tersendiri untuk mendapatkan rezeki. InsyaAllah kita hanya mahukan rezeki yang halal masuk ke dalam rumahtangga kita. Untuk darah daging kita sendiri, pasangan kita, jua anak-anak di rumah. Juga untuk menampung keperluan lain seperti bayaran semua bil bulanan, keperluan pendidikan anak-anak, dan kehendak nafsu kita yang lain. Jangan ada yang haram, semua mesti dari sumber yang halal.

Tidak kiralah kita sebagai seorang peniaga, bekerja swasta mahupun kakitangan kerajaan, jangan sesekali terjebak dengan pendapatan haram, ia bukan sahaja sudah bersuluh dosanya, lebih jauh dari itu ia boleh merosakkan keturunan kita sendiri. Sumber yang haram itu telah menjadi darah daging kita dan sekeluarga sendiri. Mula timbul permasalahan melibatkan pasangan kita mungkin, jua anak-anak yang mula tidak mendengar kata dan sering bertindak melakukan perkara-perkara diluar kawalan kita sebagai ibubapa.

Punya masalah dengan pasangan dan anak-anak?

Cuba renungkan punca pendapatan kita selama ini. Halalkah? Atau mungkin haram?

Jika sudah sahih halalnya, lihat pula kepada keberkatannya. Pendapatan bukan sahaja mahukan yang halal, tetapi yang lebih baik adalah pada keberkatannya. Kalau tiada berkatnya, pendapatan yang masuk seolah-olah hanya menyinggah, sekejap sahaja sudah kering. Ada saja keperluan diluar bajet – kereta meragam, ahli keluarga sakit, kena ragut, dan pelbagai ujian yang lain.

Kalau sering diuji begini, jom sama-sama kita muhasabah. Tarik nafas, dan cuba fikirkan tentang punca rezeki kita selama ini. Kalau sudah halal, berkatnya ada? Mungkin kerja buat kita sudah halal, tapi ada ketikanya kita menyalahgunakan harta pejabat untuk keperluan sendiri, membuat kerja yang diamanahkan dengan ala kadar sahaja, malas dan sering tidur semasa waktu bekerja, ini semua boleh menyumbang kearah rezeki yang tidak berkat.

Ikhlas

Ihklaslah semasa bekerja. Buat yang sehabis baik.

Rezeki akan ada keberkatannya apabila kita sentiasa bersyukur dengan apa yang kita peroleh. Merasa cukup dengan apa yang ada, malah boleh berkongsi dengan orang lain walau sedikit cuma. Jangan sesekali merajakan nafsu dengan apa jua perkara yang sebenarnya diluar kemampuan kita sendiri. Pentingkan kepada keperluan isirumah, bukannya kehendak kita sendiri. Jika kita sendiri berkehendakkan sesuatu, maka menabunglah, bukan mengambil hak isi rumah yang lain. Mengambil hak orang lain inilah yang menjadikan rezeki kita tidak diberkati Allah.

Jangan sesekali kita lupa tanggungjawab kepada Allah. Cukupkan solat dan beramallah dengan ibadat sampingan yang lain. Cari peluang untuk selalu menderma walau hanya sedikit, cuba mempermudahkan urusan orang lain walau hanya dengan membuang sampah dan selalu berniat serta berazam untuk melakukan pelbagai kebajikan lain, mudah-mudahan hati kita yang terjaga baik ini mampu memudahkan rezeki untuk masuk dan diberkati Allah.

Rezeki yang berkat juga dapat dilihat pada semua akhlak ahli keluarga. Pasangan yang baik dan anak-anak tidak bermasalah terhasil daripada rezeki yang berkat. Mudah-mudahan semua perkara positif yang berlaku disekeliling kita adalah dari keberkatan rezeki yang kita peroleh selama ini.

Sehingga ketemu lagi…

12.48pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: