• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    August 2016
    S M T W T F S
    « Jul   Sep »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

Ikhlas

Salam Ukhuwah…

Setiap kerja buat yang dilakukan adalah kerana Allah, itulah ikhlas. Samada dalam penulisan, pengajaran, pengamalan, dan apa jua mu’amalah yang kita lakukan setiap hari, jika semua laku itu adalah lillahi ta’ala, bukan sekadar kerana sebuah keikhlasan, tetapi ia disulami dengan harapan semoga mendapat redha Allah semata. Jangan sekali-kali mengharapkan faedah duniawi, itu hanyalah perbuatan yang sia-sia, lebih teruk jika mendapat murka Allah semata.

Hanya hati boleh menilai sebuah keikhlasan. Selebihnya Allah lah yang Maha Mengetahui niat sebenar setiap hambaNya dalam melakukan sesuatu perkara.

Sukar juga untuk menjaga hati agar benar-benar ikhlas. Bagaimana mungkin…

~ Apabila ada yang memuji kita tidak merasa bangga, malah merasa kurang senang dengan pujian itu.

~ Apabila ada yang mengeji kita tidak kecewa, malah tidak terdetikpun untuk membalas dengan sesuatu yang buruk.

~ Apabila beramal kebajikan kita tidak mengharapkan apa-apa balasan, malah tidak mahu ada yang mengetahui.

Ini antara kayu pengukur sejauh mana tahap keihlasan yang ada pada hati kita. Dimana tahap kita, hanya kita yang tahu. Jom kita sama-sama jadi lebih baik. Bukan jadi baik di mata manusia, tetapi jadi makin baik pada pandangan Allah. Ketepikan kepentingan diri, hanya redha Allah yang kita mahu. Redha Allah yang kita buru, insyaAllah makin hampir rezeki yang kita mahu.

Jika kita berbuat baik kerana Allah, tidak sesekali akan merasa kecewa jika segala kebaikan yang dibuat tidak mendapat balasan yang sewajarnya. Senyumlah selalu. Rezeki Allah itu sangat luas tiada batasan.

Bersyukur

Ikhlas juga mendidik kita menjadi seorang hamba Allah yang sentiasa bersyukur. Jangan sering bertanya mengapa hidup kita ini jadi begini begitu tidak seperti yang diharapkan, itu semua hanyalah penyakit jiwa yang harus dinyahkan. Usah terlalu resah gelisah apabila diuji Allah, teruskan membuat amal kebaikan. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk setiap hambanNya.

Cuba untuk sentiasa merasa tenang dalam kehidupan kerana ketenangan itu sendiri boleh menghadirkan rahmat Allah buat kita. Ketenangan juga memberi peluang untuk kita sentiasa berbuat kebaikan kepada semua orang. Hanya perlu ingat, setiap apa yang kita lakukan adalah kerana Allah semata. Bersyukurlah apabila kita mampu berbuat baik kepada semua orang sekeliling, kerana tangan yang berada di atas itu sentiasa lebih baik dari tangan yang berada di bawah.

Jangan terlalu berharap kepada pertolongan manusia. Kudrat manusia ada hadnya. Berharaplah sentiasa kepada Allah, kerana lambat cepat doa yang kita mohon, tiba masanya insyaAllah akan termakbul jua.

Sehingga ketemu lagi…

3.15pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: