• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    October 2016
    S M T W T F S
    « Sep   Nov »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  

1438 H

Salam Ukhuwah…

Alhamdulillah…kita masih dikurniakan hayat untuk berada dilembaran tahun baru Hijrah, 1438.

Tahun baru bererti setahun sudah umur kita berlalu, setahun pula menghampiri detik kematian. Sambutlah tahun baru dengan rasa yang lebih bahagia kerana masih dipanjangkan umur, dikurniakan kesihatan yang baik dan masih berada disamping insan-insan yang tersayang. Juga, jangan sesekali lalai untuk mengisi waktu yang masih berbaki ini untuk laksanakan pelbagai amalan yang lebih baik dan juga bertindak dengan lebih matang.

Rasulullah saw bersabda:

Sebaik-baik manusia adalah orang yang panjang umurnya dan baik amalannya”

(HR Ahmad)

Tidak lupa, rasa syukur dan berterima kasih buat arwah ayahanda saya yang telah memilih tarikh 1 Muharram untuk mengakad nikahkan saya, hari pertama bagi setiap tahun baru Islam, hari pertama juga untuk saya bergelar seorang isteri.

Sekadar mengingatkan sejarah tentang Tahun Baru Hijrah, ia bermula apabila Nabi Muhammad saw mula berhijrah ke Madinah, bilamana Baginda mendapat tentangan hebat di Kota Mekah daripada golongan kafir Quraisy sehinggakan mahu membunuhnya.

Hijrah ini juga berkait rapat dengan perkembangan Islam. Dakwah Nabi Muhammad saw yang bermula di Mekah, kota kelahiran Baginda sendiri, dan bergerak selama 13 tahun telah melalui pelbagai pahit getir yang sangat menghinakan. Dengan yang demikian, Baginda bersama-sama para sahabatnya terpaksa menelan segala rasa kekecewaan dan redha untuk berhijrah walau terpaksa berkorban segala-galanya termasuklah harta-benda dan sanak saudara.

Akhirnya, Nabi Muhammad saw bersama para sahabat Muhajirin disambut hangat penuh kasih-sayang oleh Kaum Ansar (penduduk asal Madinah) setibanya mereka di kota Madinah. Kaum Muhajirin dan Ansar telah menunjukkan semangat persaudaraan yang tinggi bilamana Baginda telah mempersaudarakan dua kaum ini.

Islam berkembang pesat dan cepat di kota Madinah ini. Disinilah terbukti bahawa peristiwa hijrah itu merupakan titik mula bagi perkembangan Islam dan pembangunan sebuah masyarakat Muslim yang dipimpin sendiri oleh Nabi Muhammad saw.

Hari ini…

Apa pula ertinya penghijrahan untuk kita pada hari ini?

Kita sedang hidup di tanah air sendiri, tiada paksaanpun untuk kita berhijrah kemana-mana.

Apa yang kita perlu adalah semangat hijrah. Kita sentiasa perlu berhijrah dalam mencapai nilai hidup yang lebih baik dari hari ini. Penghijrahan ini tiada hentinya sehingga tiada lagi talian hayat untuk kita.

Kita cuba muhasabah diri diawal tahun baru ini, melihat kebelakang sejenak, apa yang telah kita lakukan selama ini. Bertambahkah amalan baik kita? Berkurangkah amalan buruk kita? Apapun jawapan yang dijawab hati, tanamkanlah azam semoga tahun ini kita mampu melakukan lebih banyak amal ibadat dan kebajikan yang akan secara langsung mengurangi amal buruk kita yang boleh menjurus kearah dosa.

Umur kita makin terbatas, dikesempatan yang masih berbaki ini jom kita gunakan waktu yang ada untuk menambahkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah swt. Semoga kita lebih bersemangat untuk beramal ibadat dan menyumbang sesuatu kepada Islam.

Sehingga ketemu lagi…

# Jangan lupa puasa sunat pada 9 & 10 Muharam #

11.48pm

3 Muharam 1438

« »

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: