• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    October 2016
    S M T W T F S
    « Sep   Nov »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  

Hidayah

Salam Ukhuwah…

Hidayah bermaksud petunjuk, tentunya petunjuk daripada Allah swt. Langsungnya ia adalah petunjuk kearah jalan kebenaran. Anugerah hidayah ini dikurniakan Allah kepada semua hambaNya.

Hidayah ini datang dalam pelbagai cara. Dengan hidayah inilah manusia mempunyai panduan dalam menjalani kehidupan di dunia. Hidayah yang paling mudah adalah kemampuan pancaindera kita sendiri. Dapat merasa dengan keupayaan pancaindera sendiri adalah suatu kemampuan yang sangat membantu kita dalam kehidupan. Namun, keupayaan ini sangat terbatas, walaupun bermanfaat ia hanya mencakupi sifat luaran sahaja. Ia tidak cukup untuk membantu manusia berfikir tentang hal-hal keagamaan.

Untuk lebih berfikir, Allah menghidayahkan manusia melalui akal fikiran. Hidayah ini membantu manusia berfikir tentang hidup dengan beragama. Namun, adakalanya akal manusia juga terbatas. Ada masanya kita hanya berfikir berkisar tentang logik akal semata. Maka, hidayah yang paling besar adalah agama, yakni Islam.

Apabila kita hidup dengan beragama, ia sangat membantu akal kita berfungsi dengan lebih sempurna. Jika akal kita fungsinya terbatas, agamalah yang akan menemukan apa jua jawapan yang kita perlukan. Agama menemukan kita dengan hakikat sebuah kehidupan yang sebenarnya, berbicara tentang kematian, soal dosa pahala, dunia akhirat, syurga neraka, dan segala-galanya. Hal-hal sebegini tidak mampu untuk dijelaskan dengan kemampuan akal sahaja jika tidak disertakan dengan agama.

Allah swt yang Maha Hebat adalah pemberi hidayah kepada setiap hambaNya. Hidayah yang paling hebat adalah petunjuk-petunjuk yang termaktub didalam al-Quran dan juga sunnah Rasulullah saw. Jika setiap manusia mampu menerima baik hidayah ini maka sesekali kita tidak akan tersesat dalam haluan menuju akhirat.

Sesat

Walau bagaimanapun, ada juga dikalangan kita yang tersesat walaupun memahami petunjuk didalam al-Quran. Mengapa sedemikian? Kerana al-Quran ini adalah hidayah untuk semua hamba Allah, baik muslim mahupun bukan muslim.

Al-Quran boleh saja dipelajari oleh semua peringkat manusia. Pelbagai bentuk ilmu boleh saja diakses melalui al-Quran. Beruntunglah kepada mana-mana hamba Allah yang mengkaji al-Quran. Begitu juga kita, sangat beruntung apabila kita mampu membaca al-Quran. Walaupun tidak mampu memahami dan menafsir keseluruhan al-Quran, sekurang-kurangnya kita telah terpilih untuk menerima hidayah yang satu ini. Tiada alasan lagi untuk kita mengatakan ‘saya belum berhidayah’ apabila kita sangat tahu bahawa al-Quran itu sendiri adalah satu bentuk hidayah daripada Allah swt.

Tetapi kenapa masih ada manusia yang tahu mengenai al-Quran namun seolah-olah tidak peduli kepada cara hidup yang lebih beragama? Disinilah Allah menguji hamba-hambaNya untuk terus bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadat. Bersungguh-sungguhlah! Kerana hamba-hambaNya yang berterusan istiqamah dijalanNya akan dikurniakan hidayah taufiq – hidayah yang sukar untuk dicapai melainkan kita konsisten dalam melaksanakan suruhan Allah.

Hidayah Taufiq ini adalah satu bentuk kekuatan yang Allah kurniakan kepada hambaNya untuk terus istiqamah dalam melakukan ibadah yang telah dilakukan selama ini. Jika membaca al-Quran itu ada kebaikannya, maka kita telah membacanya. Ini adalah satu bentuk hidayah yang baik buat kita. Namun jika pada setiap hari kita telah memperuntukkan waktu untuk al-Quran dan istiqamah membacanya, ini adalah hidayah Taufiq yang Allah kurniakan buat kita.

Tanamkan azam untuk melaksanakan sesuatu ibadah dengan istiqamah. Bersungguh-sungguhlah dalam melakukan suatu amalan yang baik dan berdoalah untuk dilembutkan hati agar kita terasa mudah semasa melaksanakannya. Jangan lupa untuk terus belajar dan belajar agar kita sentiasa mendapat pengetahuan yang baru dan lebih jelas pemahamannya dalam mempelajari ilmu agama.

Sehingga ketemu lagi…

9.18am

7 Muharam 1438

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: