• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    December 2009
    S M T W T F S
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  

Alahai…

Salam Ukhuwah…

Alhamdulillah…blog saya mula dikunjungi.

Bagus juga punya blog kerana pemikiran kita senantiasa mahukan yang terbaik dalam penulisan. Apabila mahu mencuit banyak gaya bahasa yang kita perlukan, tetapi terlalu berbahasa banyak pula pembaca yang kurang faham maksudnya.

Apabila saya berblog ia bukan bertujuan untuk berpolitik semata, minat saya sebenarnya lebih kepada institusi kekeluargaan, yang banyak melibatkan perasaan cinta, kasih dan sayang. Saya bermagnet ke arah itu. Namun apakan daya, saat ini lebih mengheret saya kepada penulisan yang berbau politik.

Artikel saya yang ‘tersohor’ itu nampaknya terus diperpanjangkan. Alhamdulillah, dalam masa yang sama orang mula mengenali nama saya, walaupun tidak mengenali saya yang sebenarnya. Artikel yang saya niatkan untuk mempamerkan sebuah kebenaran, nampaknya berjaya benar dimanipulasi oleh pihak tertentu. Tidak mengapa, saya serahkan kepada kebijaksanaan mereka dalam membuat helah. Tipu helah yang terangka baik itu bagaikan seekor ular panjang yang berbelit-belit. Bukan sahaja berbelit-belit, tapi lidahnya pula bercabang-cabang.

Namun saya tersenyum sumbing apabila ada yang menyatakan bahawa artikel saya itu mampu menyinggung perasaan, mahupun peranan barisan Exco Negeri Kelantan yang tercinta ini. Cepatnya mereka latahkan sehingga semua Exco ini patut letak jawatan? Alahai…hanya kerana artikel itu semua Exco patut letak jawatan? Kalau ditanya saya, tentunya saya jawab, kalau adapun Exco yang patut letak jawatan, saya WAJIBKAN seorang Exco itu saja yang letak jawatan. Ada berani Exco yang seorang itu menyahut cabaran?

 

Akhlak Islam

Alhamdulillah, usia rumahtangga saya menghampiri ke angka 11 tahun kurang seminggu lagi. Saya beremosi mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana menjaga ikatan suci ini hingga ke saat ini. Harapan saya hanya satu, ingin membina rumahtangga ini seIslam yang mungkin mengikut kudrat dan ilmu yang saya ada.

Pada saya dalam sesebuah rumahtangga komunikasi antara suami isteri adalah paling utama. Jika suami membuat silap, isteri sepatutnya menjadi orang pertama yang akan menegur, begitu juga sebaliknya, jika isteri membuat salah, sepatutnya suamilah yang menjadi orang pertama memberi nasihat. Antara dua watak ini, tentunya watak suami adalah yang lebih penting kerana dia merupakan ketua bagi sesebuah keluarga. Lemahnya suami, maka pincanglah rumahtangga, pincangnya rumahtangga, maka harulah keluarga yang dibina.

Sebagai seorang ibu kepada anak-anak yang sedang membesar, saya juga cuba sedaya upaya untuk menerapkan nilai-nilai Islam kepada mereka. Anak sulong saya yang merupakan seorang perempuan menjangkau umur sepuluh tahun pada sesi persekolahan akan datang. Pada tahun hadapan juga saya mewajibkan keatasnya untuk bertudung sepenuh masa apabila dia berada didalam masyarakat nanti. Sementelah pada masa sekarang saya masih membenarkan dia memakai tudung secara on/ off.

Apabila saya mahu mempraktikkan sesuatu ke atasnya, saya akan cuba memberi penjelasan sewajarnya sehingga dia faham, agar penerapan nilai Islam itu dapat dia terima dengan baik. Namun harus diingat bahawa jangan hanya kita sebagai ibubapa pandai mengajar itu dan ini, tapi yang lebih besar lagi adalah kita sebagai ibubapa lah yang sewajibnya memberi contoh teladan yang baik kepada anak-anak itu.

Jika saya mahu anak perempuan saya itu bertudung seeloknya, sewajibnya saya yang wajib bertudung elok terlebih dahulu. Kita sebagai ibubapa perlu menunjukkan bukti yang kukuh terlebih dahulu untuk memberi kepercayaan yang jitu kepada anak-anak ini.

Anak-anak saya memanggil ‘cek’ kepada saya. Ia suatu panggilan yang klasik bagi saya. Pada awalnya saya sendiri segan untuk menerima gelaran itu, namun atas permintaan ibu saya yang juga saya panggilnya ‘cek’, maka saya bersetuju untuk mewarisi panggilan itu, sebagai suatu cara saya menghargai betapa bermaknanya dia kepada saya.

Suka saya memberi sedikit gambaran tentang ibu saya…

Ibu saya seorang wanita yang berlemah lembut – agak lain dengan sikap saya yang sedikit agresif. Ibu banyak mengajar saya tentang etika kesempurnaan, terutama dalam bab berpakaian. Tentunya saya diajar dan diasuh sedari kecil untuk menutup aurat, tapi berpakaianlah sebagaimana selera masing-masing, yang penting aurat WAJIB ditutup.

Ibu saya tidak menggalakkan kami adik-beradik membawa imej yang kerterlaluan. Cukup sekadar menutup aurat, jangan berlebih-lebih mahukan yang berlebihan. Kalau boleh ibu mahu kami menjadi contoh kepada yang lain dalam berpakaian menutup aurat. Pembawaan kami juga perlu dijaga kerana kami public figure sejak dari ‘merah’ lagi. Saya bersetuju dengan ibu, kerana didikannyalah kami adik-beradik agak terbuka dalam berfesyen, menerima fesyen, dan boleh berkawan dengan sesiapa sahaja hatta yang menjadi mangsa fesyen.

Dalam dunia politik pula, tentunya saya disuakan dengan ‘bulan’ sejak awalan lagi. Alhamdulillah, sehingga saya cukup akal, saya boleh bersetuju dengan prinsip dan dasar PAS yang bertunjangkan Islam.

Ibubapa saya juga amat menitikberatkan soal pemakanan, sebagai suatu syarat untuk mendapat keberkatan dalam kehidupan. Tentunya bukan sahaja Halal, tapi keberkatan itu penting. Tentunya Haram bagi kami memakan benda-benda yang Haram, tapi yang syubhah pun kami ditegah mengambilnya. Pesan mereka, makanlah makanan yang halal dari sumber yang berkat, mudah-mudahan darah daging kami dimuliakan Allah swt.

 “Oleh itu, makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang HALAL lagi BAIK, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata”

[Al-Nahl 16: 114]

 

Sehingga berjumpa lagi…

12.15pm