• Kalendar Hijrah

  • Kalendar

    November 2010
    S M T W T F S
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  

Kepulangan

Salam Ukhuwah…

Syukur Alhamdulillah, ayahbonda saya selamat kembali ke kampung halaman selepas mengerjakan ibadah Haji baru-baru ini. Saya telah mengambil peluang untuk menyambutnya di lapangan terbang pada petang semalam, bersama tiga orang anak kecil. Sebenarnya bukan seronok membawa anak kecil di tempat ramai, tetapi telah menjadi kebiasaan kepada ayahbonda untuk melihat cucu-cucu terlebih dahulu apabila lama berpergian, katanya boleh memberinya semangat lebih, apabila melihat anak-anak kecil tersenyum girang berlari-lari memeluknya erat.

Saya pula mencuri peluang sebegitu untuk memberi kenangan yang indah kepada anak-anak kala dapat bersama datuk nenek mereka, tentunya ia sebuah memori yang hebat untuk dikenang apabila mereka dewasa kelak. Saya kira generasi cucu kepada ayahbonda sangat bertuah kerana mereka memiliki Tokku dan Nenda yang sangat penyayang kepada anak-anak kecil. Baiknya mereka kepada cucu yang seramai 52 orang ini melimpah, dan sedang sabar menunggu kehadiran tiga orang lagi cucu yang akan hadir bila-bila masa saja nanti.

Kepulangan ayahbonda dengan tahap kesihatan begitu baik sangat melegakan kami semua yang menyambut kepulangannya. Senyumannya yang lebar jelas menggambarkan bahawa ayahbonda dalam keadaan sihat dan gembira sepanjang pemergiannya. Tiada apa yang kami harapkan, sekadar ayahbonda sentiasa bersenang hati di sana. Tiada apa yang kami ingin ucapkan, melainkan rasa syukur yang teramat. Hilanglah sudah kerinduan hati seorang anak selama ini.

Walaupun ritual Haji itu sangat memenatkan, namun ia memberi berjuta makna. Tersenyum dalam kepenatan kerana impian telahpun tertunai. Alhamdulillah, peluang dihujung usia digunapakai sebaiknya. Ada senyum kepuasan tergambar di bibirnya. Ahli rombongan yang lain juga kelihatan seronok semuanya. Setiap perjalanan itu ada kemanisannya. Mudah-mudahan setiap langkah kaki itu mampu mendekatkan diri kepada Maha Pencipta.

Seingatan saya, ibadah Haji kali ini adalah yang ketiga kepada ayahbonda saya. Pertama kali adalah pada tahun 1981, kali kedua – 1997, dan inilah yang kesekian kalinya. Pada saya ia suatu tempoh yang bersesuaian dan dalam kemampuan untuk mengerjakan ibadah tersebut. Siapapun kita sebagai Hamba Allah, sebenarnya tidak akan mampu menahan kerinduan untuk mengunjungi Baitullah jika diseru lagi. Kali ini hajat ayahbonda saya kesampaian, dan tentunya saya juga bercita-cita besar untuk diseru sebagai Tetamu Allah pada tahun-tahun berikutnya, insyaAllah!

8.11am

 

Leave a comment